Kedja, kassett och vevparti - hur ofta är det värt att byta?

Planerar att ge mig ut på långfärdscykling ner mot Spanien i sommar, och funderar just nu på om det är värt att byta ut ovan nämnda delar innan. Cykeln - en Crescent Balder - har gått ca 120 mil tur och retur till Oslo nu i höstas, och innan dess kanske sammanlagt 10-20 mil i sporadisk vardagsanvändning.

Läste i en bok att man bör byta både kedja och kassett varje månad, men det känns ju helt orimligt om man inte typ är professionell tävlingscyklist. Hur ofta byter ni andra? Hur märker man när grejerna börjar bli utslitna?

Tacksam för svar!
/Erik
 
Smala moderna kedjor för 9, 10 eller 11 delad kassett bör bytas efter 300 mil om man mest kör på asfalt. Det finns enklare mätverktyg att köpa som kan ge dig en indikation på om det är dags att byta eller inte. Det som händer om man kör med en alldeles för sliten kedja är att den då sliter på kassetten så att du då vid byte måste byta både kassett och kedja. Ny kedja på sliten kassett brukar innebära att det kuggar över. Byter man kedja regelbundet kan en kassett hålla många många mil.
Kedjehjulen behöver man inte byta så ofta. Tänderna brukar se ut som hajfenor när det är dags.
 
Hoppar kedjan på minsta drevet bak?
Om inte så behöver du inte byta.
Mät kedjelängden på bänk. Måttband eller tumstock duger länge, givetvis finns kedjelängdstolkar.
Hajfenutseende på bakdreven?
Då är det dax att byta kedja och bakdrev.
Framdreven kan du vända på, sparar en utgift.
Rengöring och fettsmörjning i hjul-, vev-, pedal- och styrlager lär dig serva hojen.
Rikta hjulen och behöver de ballanseras gör det.
go tur
 
ska man inte alltid byta kedja och kassett samtidigt?

Jo precis som det står i mitt förra inlägg.

"Mät kedjelängden på bänk. Måttband eller tumstock duger länge, givetvis finns kedjelängdstolkar.
Hajfenutseende på bakdreven?
Då är det dax att byta kedja och bakdrev.
"

go tur
 
ska man inte alltid byta kedja och kassett samtidigt?

Det behöver man inte göra, en kasett brukar ha en livslängd på ca 3 kedjor. Eller annorlunda uttryckt: Byter du kasett bör du också byta till ny kedja, men att byta kedja går bra att göra utan att byta kasett.

Nånstans här på Utsidan har någon/några långfärdscyklister berättat att de haft två kedjor med sig på långturen och bytt ibland, då nöts kedjorna och kasetten jämnt. Jag skulle byta efter typ 200 mil eller om det börjar bli problem med att kedjan kuggar ur. Att hålla kedjan ren förlänger livslängden avsevärt.
 
I början bytte jag kedja ibland, vid runt 300 mil eller så. Någon gång har jag haft två kedjor med mig och bytt lite fram och tillbaka. Tror även jag vänt kedjan ut- och in/bakochfram och satt på den igen. Är inte säker dock.

Sen har jag även struntat i att göra något och bland annat cyklat 13000 km utan några byten... vänta 16000 en annan gång också, tror jag. Eventuellt 18000 också, men vet inte om jag bytte kedja när jag besökte cykelbutiker i Istanbul och Addis... kanske, kanske inte. På den sistnämnda resan vet jag dock att jag hade problem med kedjan i Tanzania när den gick av ute i bushen, när jag den var tillbaka på plats var denplötsligt ett par länkar kortare, vilket i praktiken betydde att jag inte kunde använda alla mina 27 växlar. Det gjorde dock inget eftersom det räckte med 24 eller vad jag då hade. Lokalbefolkningen har mest bara enväxlade hojar, så..

Jag har även haft problem med att kedjan hoppar, eller slinter lite, och då brukar jag bara lämna in den till något lokalt geni och säga vad problemet är, betala 10 kr och hämta hojen efter en öl någonstans. Fungerar nog inte Europa dock, där de betydligt dyrare cykelhandlarna säger att man ska köpa nytt hela tiden.

Jag brukar byta både kedja och kassett när jag nått slutmål - om det blir billigare vet jag inte, men det blir enklare. Kanske har ed mig ett par kedjelänkar som backup.
 
Rent generellt, är det verkligen värt att byta kedja för att spara kassetten på de flesta cyklar? Vill minnas att en kasset inte kostade så mycket mer än en kedja när jag bytte på min cykel. Jag bytte samtidigt ett av dreven, kasset och kedja. Är lite för lat för en underhållsplan som krävs om man ska byta kedja med jämna mellanrum. Men om man sparar mycket tid och pengar kanske det är värt besväret?
 
Cykel i allmänhet?

Kan man kanske ställa frågan vad ni kör med för cyklar? Elr var ni har införskaffat dem? Handlar det om 200:- 5000:- 16000:- elr 75000:-? Är det cresent hos "Svens cykel i Hörby", intersport, "cykel(magasinet)" eller cykelcity? Har idag en cresent herrmodel, enkelväxel, som jag inte ens skulle cykla till grannen med. Skulle vilja kunna cykla både skog, asfalt och grus. :) Tips/trix, synpunkter? :)
 
ja, jag träffar också en del som bär med sig två kedjor och byter kedja var 100 mil eller så. så kanske jag kommer göra i framtiden om jag inte lättpackar och ska ut i vildmarken på långtur. det är ju ganska enkelt och snabbt gjort att byta kedja.

men en konstig sak jag märkt är att de som verkar ha minst problem med kedjorna är de som bara tar bort den värsta smutsen då och då, och smörjer mycket sällan. vissa rengör sina kedjor med starka avfettningsmedel och smörjer nästan dagligen och de verkar snarare ha mer problem än latmaskarna som knappt rör kedjan.
 
men en konstig sak jag märkt är att de som verkar ha minst problem med kedjorna är de som bara tar bort den värsta smutsen då och då, och smörjer mycket sällan. vissa rengör sina kedjor med starka avfettningsmedel och smörjer nästan dagligen och de verkar snarare ha mer problem än latmaskarna som knappt rör kedjan.

Fortune favours the bold
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.