rengöring av drev och kedja

Min nuvarande brukscykel som används till alla slags väglag och miljöer (regn, snö, sommar, grusväg, lera osv) börjar bli riktigt skitig om kuggarna.
resten av cykeln har jag vårdag ganska hyfsat. Gjort rent cirka en gång i månaden.
Men kedjan, växlarna osv har jag inte så stor koll på. Jag har bara smörjt med nån cykelkedjeolja från biltema.
Och nu är det mycket kladd t ex på det lilla hjulet till bakväxeln och dessutom är allt svart och allmänt kladdigt.
Från början när cykeln var ny var ju allt silvrigt och fint.

Någon som har några tips på hur man gör rent igen utan att riskera växelhaveri när man försöker montera ihop cykeln igen?
Finns det bra hemsidor om detta?

Eller är det enklast att bara lämna in den? Var runt Göteborgstrakten vore lämpligast då?

Dessutom måste nog ett kullager till ena trampan bytas. För den snurrar inte jämnt och fint längre.
 
Fotogen

Använd fotogen, det funkar väldigt bra att lösa upp oljor runt kuggar och i kedja. Borde även gå att rengöra växlarna lätt.

Jag brukar låta min cykelkedja ligga i en burk med fotogen. Därefter använder jag så mycket borst-kraft som behövs för att få loss det mest envisa joxet.

MvH/ Emil P.
 
Min favorit för rengöring av kedjan är att sätta ner den i en 5dl petflaska, fylla halvvägs med varmt vatten och så diskmedel, på med korkne och skaka om.. kan göras om några gånger..
Sen bara torka de ordentligt och så smörja in med ett smörjmedel som blir tort, cyklar en sväng och torkar av det överflödiga.

Tipset för att fiska upp kedjan igen är en eker!

ANnars kan amn tillverka en krok av ståltråd.
 
Det är ingen risk att fotogenet kommer in i lagren och sabbar då?


Kedjan är nog ganska lätt att rengöra förstår jag.
Men växelanordningen bak är lite värre tror jag
 
Bra fråga!

Bemme; sa:
Det är ingen risk att fotogenet kommer in i lagren och sabbar då?


Kedjan är nog ganska lätt att rengöra förstår jag.
Men växelanordningen bak är lite värre tror jag

Klart det finns en risk för detta, men om man är lite försiktig så fixar man det. Man kan använda en gammal diskborste, trasor eller liknande.

Eller som jag brukar göra ibland... Skruva loss alla kugg (kasett och/eller klingorna) och rengöra. Det brukar hända väldigt sällan, men tillräckligt ofta.

I ärlighetens namn, för kedja funkar fotogen utmärkt... Kedjan blir som ny.

För kugg funkar mekanisk rengöring eller diskning (vatten, diskmedel, som tidigare beskrevs här i tråden) väldigt bra. Bara skrapa bort smutsen med papper, borstar, pinnar och fingrar i en hejdlös kombination.

Man ska givetvis vara försiktig med fotogenet, det tar sig lätt fram likt 5-56 utan att smörja, men löser upp oljor lätt, fett löses också upp. Litiumfett tar längre tid, men till slut ger det också upp. Fotogen är det enda (som jag provat) som biter på litiumfett.

Litiumfett är bra på vintern, tycker jag. Det håller sig kvar längre än vanligt fett eller olja.

MvH/ Emil P.
 
Vilka lager menade du?

Jag svarade med hänsyn till hjullagren... Men kom sedan på att det även finns lager och leder i växelarmen.

Med hänsyn till senare kan jag inte riktigt svara om fotogen, jag brukar smörja med tunna oljor på växlarnas leder, och torka bort överflödig smuts och olja från växelarmen och de små kuggen i växelarmen.

MvH/ Emil P.

PS! Jag tror inte det skulle vara något problem att badda växeln rejält i fotogen om man sedan smörjer den. Dock, maskinlagrade kedjeförar-kugg i bakväxeln kanske inte ska doppas ¡Sd
 
Att blanda i 10% motorolja (syntetisk gärna) i fotogenet kan vara ett generellt smörjtips - mycket billigare än 5-56, fast har å andra sidan inte riktigt lika god lukt. Slår dock wd-40 med hästlängder :)
Motorolja håller väldigt bra smörjkvalitet generellt sett. Vill man ha extra vidhäftning kan man ta sågkedjeolja - den finns även vegetabiliebaserad.
[Ändrat av PoiRan, 2007-06-17 kl 00:11]
 
enkelt och billigt

Jag försöker göra saker på enklast möjliga sätt till lägsta möjliga pris, då finns det chans att det blir gjort iallafall.
1. jag tar aldrig av kedjan från cykeln om jag inte måste byta den.
2.biltemas kedjetvättare, inte jättebra men inte sämre än en massa annan dyr skit som man kan köpa.
3. OKQ8 naturavfettning full strength i tvättaren, veva runt några minuter.
4. spreja naturavfettning på växlar och kransar, borsta rent med diskborste. undvik att spreja mot lager och sådant.
5. spola rent cykeln, borsta med diskborsten medan du spolar, det blir rent och snyggt
6. fyll tvättaren med vatten och veva runt kedjan en bra stund.
7. har du tryckluft, blås kedjan torr och smörj in med olja, jag använder biltemas chaingrease, funkar som vilken olja som helst.
8, torka kedjan torr med en tygtrasa
Det finns säkert nån som tycker det här är mer eller mindre vanvård av kedjan men vem fan orkar hålla på och plocka av kedjan och koka den levande i olja. Jag sätter hundra spänn på att man aldrig märker skillnaden!
 
Jag har faktiskt knappt rengjort något annat än kedja och drev på mina cyklar. En del gör tvärtom, alltså rengör bara resten av cykeln. När jag rengör kedja och drev använder jag aldrig något annat än en trasa som jag håller om kedjan samtidigt som jag vevar baklänges. Funkar bra om man använder torra smörjmedel och rengör kedjan ofta. Att det skulle skada kedjan att använda lösningsmedel skulle jag inte bry mig om. Om jag nu skulle vilja använda det. Annars säger kedjetillverkaren KMC, som jag själv tycker gör de bästa kedjorna, att lösningsmedel är det säkraste sättet att förstöra en kedja. Jag cyklar förresten långfärd och pendlar 30 km/dag. Om jag cyklat mtb hade jag kanske gjort annorlunda.

Mange
 
Ett tips är att byta ut fotogen mot dieselolja,som har nästan samma egenskaper när det gäller att lösa upp skiten,men dessutom har lite mer smörjegenskaper.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.