Hur långt kan man cykla på en kassett

Är det någon annan som har erfarenhet av hur långt man kan cykla på en kassett. Jag har cyklat cirka 940 mil på en kassett då jag haft tre kedjor som jag använt växelvis 100 mil i taget. Töjningen på tolv länkar har då varit cirka en millimeter. Jag tror att man skulle kunna fortsätta ett bra tag till, men kan inte göra det på grund av att jag skall ut på en långfärd snart och därmed vill starta med nya grejor. Vore intressant att få reda på andras erfarenheter.

/Mats
 
En fråga blir ju naturligtvis hur lång ska din långfärd bli, var, väder och vad för underlag? Allt det påverkar ju slitaget. MTB eller racer?

En grundregel jag kört med (tips från handlare, tävlingskompisar) är att om möjligt undvika att byta kedja utan att byta kasset, eller tvärtom.

Drivpaketet slits nämligen i fas tillsammans och byter man då ena delen ny fungerar det inte längre optimalt. Vet dock inte om det ökar slitaget.

Framdreven kan man dock låte bli att byta då de andra byts. Där byter jag en klinga i taget, mittenklingan slits klart mest i XC.

Jag byter kasset och kedja minst en gång per säsong. Har då en träningscykel och en tävlingscykel. Träningscykeln slits mest eftersom den går i mycket smuts.

Efter ett ordentligt långlopp som tex. Sömnlös i Rudan är det dags att byta igen. Ett sådan strapats på 24 h motsvarar slitage för en hel säsong.

Varför byter du kedja fram och tillbaka? Anledning?

//Patrik
 
Anledningen till att jag byter mellan tre kedjor är främst att få ner vikten av medhavda reservdelar. Genom att cykla 100 mil i taget hålls tre kedjor i fas med övriga delar i drivpaketet. Enligt min erfarenhet är det kedjan som slits fortast. Håller man kedjorna fräscha ökar livslängden av resten av drivpaketet. Cyklar jag med en kedja och kassett tills det blir problem kommer jag upp i 500 mil och då får jag byta det lilla och mellersta framdrevet varannan gång. Ibland kan det gå att vänta med kassettbyte till andra kedjebytet ifall man gör det första bytet innan kedjan är för mycket sliten.

Årets färd kommer att gå ner från Sverige via Istanbul till Peking. Det kommer att bli mellan 1400 och 1600 mil. Första 200 milen kommer vädret att vara varierat medan resten blir torrt till snustorrt. Vi har långfärdscyklar utrustade med MTB-komponenter (shimano LX). Eftersom jag lyckades komma upp i 940 mil på det sättet och slitaget inte var skrämmande stort har vi en förhoppning om att det skall fungera på detta sätt i 1400 mil.

/Mats
 
Många växlar ju mellan tre kedjor var 20:e mil men det är nog lite jobbigt på långtur. Rekomenderat att köra på en kasett är nog 800 mil har jag för mig men det är då för mtb som går i dyngan. Kolla på http://www.happymtb.org, där finns många saker att kolla in.
 
hej!

har gjort 1250 mil med packning pa en kasset. Ska byta till min 5;e kedja snart. men kasett? Vet att de sa nar jag kopte cykeln att 1000 mil brukar vara max, men detta ignorerar jag. Ska cykla ca 400mil till pa samma kasett har jag tankt. vad kan handa? att kasatten blir sa sliten sa jag inte kommer framat?

mvh Lars
 
Det var intressant att höra. 1250 mil på en kassett var inte dåligt. Då har du antagligen cyklat drygt 300 mil på varje kedja. Det vore intressant att få reda på när kassetten har blivit så pass sliten att du får problem vid byte till ny kedja. När/om kassetten blir sliten och du byter till en ny kedja borde det bli problem med att kedjan kuggar över. Använder man din teknik och byter kedja i god tid kan man nog mjölka ut en kassett rätt bra. Jag högaktar personer som sliter ut sina prylar.

/Mats
 
ja, jag kommer att cykla pa samma kasett till jag inte kommer framat langre. Jag tankte pa det nar jag cyklade i Indien far nagra manader sen och sag alla Indier pa sina cyklar med gigantiskt bagage, undrar om de byter kasett osv med jamna mellanrum?

mvh Lars
 
Köp en Park Tools kedjemätare, finns i två varianter, en dyr (ca 300) där du ser exakt hur långt kedjan töjt sig, och en enklare variant där du ser om kedjan är sliten nog för att planera att bytas/eller bytas ögonaböj.
Har du en av dem så hinner du byta kedja innan kransar och drev blir påverkade för mycket med hajfenor o dyl.

Ett tips jag läste i en Leonard Zinn-bok var att när kedjan var sliten "vända den ut och in" (bokstavligen, bara ta av den och rotera 180 grader och sätta ihop igen). Nya slitytor skulle då ta vid och du har då gett kedjan dubbelt så långt liv.
Tydligen skulle Shimanos tekniker ha kommit på det av en slump, men det är inget jag hört dem göra reklam för. Kanske för att inte tappa hälften av kedje-försäljningen kan man tänka?

Någon annan som hört om detta kan stämma?
 
Testa

Osvald; sa:
Ett tips jag läste i en Leonard Zinn-bok var att när kedjan var sliten "vända den ut och in" (bokstavligen, bara ta av den och rotera 180 grader och sätta ihop igen). Nya slitytor skulle då ta vid och du har då gett kedjan dubbelt så långt liv

Om du har en kedjemätare borde det vara ganska lätt att testa. Ta en sliten kedja, mät, vänd den "ut och in" och mät igen. Blir det någon skillnad? Jag har svårt att tro det, men det skadar ju inte att testa.

Peter
 
Re: Testa

Pask; sa:
Osvald; sa:
Ett tips jag läste i en Leonard Zinn-bok var att när kedjan var sliten "vända den ut och in" (bokstavligen, bara ta av den och rotera 180 grader och sätta ihop igen). Nya slitytor skulle då ta vid och du har då gett kedjan dubbelt så långt liv

Om du har en kedjemätare borde det vara ganska lätt att testa. Ta en sliten kedja, mät, vänd den "ut och in" och mät igen. Blir det någon skillnad? Jag har svårt att tro det, men det skadar ju inte att testa.

Peter
Det går ju och testa utan att behöva ta av kedjan. Kedjan är ju så monterad på cykeln, att det går alldeles utmärkt att mäta på både "slitagesidan" (sidan mot drevet) och icke "slitagesidan". Ser du någon skillnad mellan sidorna beträffande längden (d.v.s. slitaget)?

/Niklas
 
Re: Re: Testa

Vore kul om någon kunde testa detta, jag får nog vänta ett tag då jag just satt på ny kedja. Jag håller med att det låter ganska konstigt, men kanske värt att kolla upp då Zinn verkar ha en ganska bra kontakt med verkligheten. (Mountain Bike Performance Handbook ~Lennard Zinn (1999) - köpt från Amazon)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
malinliljeblad Vill åka långt härifrån, ensam med cykeln - men var? Långcykling 9
Bertil Hur långt cyklar du under ett år? Långcykling 0
kalkylia Hur långt är det från Skogås-Nynäshamn? Långcykling 14
sheazar Hur långt Långcykling 3
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
Jackiie Hur märker man av tryckskador? Långcykling 5
Jackiie Hur hittar man campingplatserna? Långcykling 14
noboundaries angående ryggsäck när man cyklar? Långcykling 14
Zarkan Vad bör man kunna laga? Långcykling 8
aksello Banvallsleden, hur tar man sig dit bäst? Långcykling 8
Soffgrupp Hur vet man vilket vevparti som passar? Långcykling 12
notaraver Vad kan man se och göra i Norrland Långcykling 19
Martin_GBG Vad säger polisen/lagen om pannlampa när man cyklar? Långcykling 24
kimsjö Vart får man tag i bra kartor? Långcykling 1
Herr Freeman Cykla i Baltikum, vilket tält och vad ska man se Långcykling 6
Foehammer117 Hur stor absid behöver man? Långcykling 1
graylingman Var köper man billigast Vaude eller Ortlieb cykelväskor? Långcykling 11
Bohak Hur lagar man sadeln på bästa sätt? Långcykling 5
neets Hur kan man ta med sig cykel i Sverige och cykla längs Göta Kanal Långcykling 5
liquidmonkey va gör man för el? Långcykling 4
Tarzanthe1 Köp av touring cykel, va ska man tänka på?? Långcykling 3
ancalagon Var får man tag på cykelkartor över sverige? Långcykling 15
mothesta Hur skall man fixa alla visum? Långcykling 15
vid Byte av vevparti hur gör man ? Långcykling 11
temmey Vart får man tag på cykelkartor över tyskland? Långcykling 5
Illsley Teknin när man bromsar för att minska slitage? Långcykling 21
nilsenman Vart hittar man en bra långfärdshoj? Långcykling 13
The Trooper 10-14 dagar i sommar,vart svänger man? Långcykling 1
pher_ Cykelvagn, vad bör man köpa så man inte ångrar sig? Långcykling 16
lillrune Sponsor till långfärdscykling, hur gör man? Långcykling 6
sedell Hur får man bort framgaffeln? Långcykling 1
sedell Hur får man bort dreven från navet? Långcykling 7
stellan Var kan man köpa Timex klockor i sverige Långcykling 3
emparasso Vlika kransar bör man kombinera? Långcykling 1
ThomasRaden Hur klär man sig när det vräker ner? Långcykling 3
erikahl hur man undviker att vurpa Långcykling 14
hzz Kan man blanda Shimano-Campagnolo? Långcykling 3
lizardking var köper man cykelväskor Långcykling 5
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.