Hur långt kan man komma från Luleå på en helg?

Hej!

Jag och min flickvän skall tillbringa sommaren i Luleå. Jag har hittat en hel del information på nätet om saker att göra i närheten av Luleå, men jag undrar vad som kan vara möjligt att göra en bit bort. Vi kommer vara lediga på helgerna, och jag tänkte att man kunde hyra bil för att förflytta sej.

Så, finns det några bra naturområden lämpliga för en helg att åka till? Hur långt är rimligt att ta sej? Finns det möjlighet att göra en mini-mini fjällvandring under en helg?

Alla tips mottages tacksamt!

Ha det bra!

/ Adam
 
Om ni inte i likhet med många andra är odrägligt morgontrötta så är Luleå en fin utgångspunkt för det mesta. Det tar dryga tre timmar med bil till Stora Sjöfallet eller Kvikkjokk, dryga två till Muddus, knappt två till Jokkmokk, dryga två till Arjeplog etc. Det betyder att man kan vara vid porten till fjällvärlden vid åttasnåret på morgonen om man kliver upp i tid. Inga problem alls med en minifjällvandring över helgen. Ett alternativ är förstås Abisko - dit är det 44 mil men man har å andra sidan högfjället direkt vid bildörren.



Sedan har ni förstås hela skärgården utanför dörren...
 
Det tar max cirka 5-6 timmar till alla ställen som går att köra till i hela Norr- och norra Västerbottensfjällen. Åker ni fredag efter jobb har ni alltså 1 1/2 dag att vandra och kan på flera ställen lätt komma upp på kalfjället (och tillbaka till bilen) på den tiden.
 
Naturligtvis åker ni till STORFORSEN någon dag och om ni klättrar stannar ni vid Dödlarsberget. Det kan ni förresten göra även om ni inte klättrar, det går fint att gå upp på sidan om branten.
 
Kan tillägga att jag och en kamrat åkte tidigt en morgon och turade i Stora Sjöfallet och sedan hemma till kvällen igen. Allt går.
 

avslutad210712

Gäst
Man ta en extra dag ledigt och köra upp till Nikkaluokta och gå upp till Kebnekaise fjällstation på första dagen, upp på toppen andra dagen, ner till Nikkaluokta och bil hem tredje dagen.

Har man tur med vädret så är det klarblå himmel på toppdagen och med lite folk får man stå ensam uppe på toppen i en halvtimme.

Jag har gjort det.
 
Man ta en extra dag ledigt och köra upp till Nikkaluokta och gå upp till Kebnekaise fjällstation på första dagen, upp på toppen andra dagen, ner till Nikkaluokta och bil hem tredje dagen.



Har man tur med vädret så är det klarblå himmel på toppdagen och med lite folk får man stå ensam uppe på toppen i en halvtimme.



Jag har gjort det.


Körde från Sundsvall för drygt tjugo år sedan, midsommaraftonen 1992 bör det ha varit:

Dygn 1. Sundsvall-104 mil enkel väg till Nikka.
Dygn 2. Nikka-sydtoppen (sov i toppstugan)
Dygn 3. Toppstugan-Nikka-104 mil enkel väg till Sundsvall

Lite lätt mör i benen och huvudet efter den turen.
 
Åkte från Glomfjord till Luleå för att åka skidor i skärgården och ut på bottenhavet. Så då kan man göra tvärt om. Åk till Bodö och bestig bergen i området. Jag tycker där är sagolikt. I närheten av Glomfjord (Glomfjellet med Svartisen) finns fin natur med bilväg upp till karstområden och Corbels Canyon som är kul att utforska.
 
Kör till parkeringen strax norr om Merkenis då är ni redan uppe på kalfjället och slipper tråkig anmarsch. Österut kan ni vandra mot Jurun och slå upp tältet med utsikt över Jurundalen, ca 5 km vandring och 367,4 km från Luleå
 

Bilagor

  • Skärmklipp.jpg
    Skärmklipp.jpg
    107 KB · Visningar: 808

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.