Hur vet man vilket vevparti som passar?

Jag har skruvat av mitt gamla vevparti utan problem och skall köpa ett nytt från Tyskland. Jag har därför två frågor:

Hur vet jag vilket vevparti som passar till cykeln? Jag har ett LX vevparti på ca 12 år som hörde till cykeln och nu är slitet. Någon siffra som skall stå på? Något mått man kan mäta upp?

Vad rekommenderar ni för vevparti? Jag har redan ett vevlager som är bra och det jag är ute efter är hållbara grejer. Vikt och annat proffs-info är ganska ointressant. Jag är student och vill inte lägga ned så jättemycket pengar, max är nog 700sek. Eller är vevparti en sådan grej som man bör lägga ned en förmögenhet på?

Hoppas på svar!

//Ulrik Malmberg - www.tramparunt.com
 
Jag förmodar att det är själva klingorna (framdreven) som är slitna, men att själva vevarmarna är OK? I så fall kan det vara en idé att bara byta ut själva dreven - särskilt om själva vevlagret är ok! Utbytbara klingor finns i välsorterade butiker och vad noggrann med antalet armar (4 eller fem) samt bulthålsdiametetrarna.

Notera att när klingorna byts, är det lämpligt att samtidigt även byta kedja och kassett (bakdrev) då klingor, kedja och kassett slits ihop. Eventuellt kan du samtidigt passa på att byta vajer + hölje, så bör växlingen gå som en dans.
/Niklas
 
Helt tvärtom, det översta drevet behöver iofs bytas, men det stora problemet är totalt urgängade vevarmar...

Alltså inga gängor vid pedalfästet? Har du kollat om det går att installera någon gänginsats (recoil) i lämplig dimension? Funkar det så lär kostnaden passa en students ekonomi betydligt bättre än ett nytt vevparti.
/Niklas
 
du koniska fyrkantsaxlar på vevlagret?

Är det gängorna till bultarna som drar på vevarmarna på vevaxeländarna som är dåliga eller är det gängorna till pedalaxlarna?

Se http://www.sheldonbrown.com/bbsize.html#shimano för bilder och tabell över olika vevpartier = cranksets.

Thure

Tack för länktipset!

Det är gängorna i vevarmen där man skruvar i pedalen som är sönder efter att ha ätits upp av en snett insatt pedal. De är rejält paj och pedalen sitter kanske i de 2 yttersta "ringarna" av gängorna...

Detta gäller vevarmen som sitter fast i vevpartiet. Annars är det inget fel på partiet med undantag för att något slitet drev (det största).

Hur bra håller en gängtillsats tro? Jag kan inget om sådant här men en gissning är ju att det inte blir fullt lika hållbart som orginalgängorna...

Jag har en "Square Taper" enligt sidan ovan, Shimano. Det står FC-M570 på vevarmen och det hittar jag i tabellen, men hur vet jag vilket vevparti eller vevarm+klinga som passar?

"Any crank that fits on one type of spindle will fit on all spindles of that type, but if the length is incorrect, the chainline/clearance will vary."
Står det på hemsidan ni länkade till, sak man förstå det som att vilket drev som helst som passar på bulten passar? Jag har fattat det som att olika drev sitter olika långt ut från hojen och att vissa då kan ta emot cykeln.

Hade cyklen inte varit 10km bort i ett garage så hade jag kunnat ladda upp ett foto.

Tack för att ni hjälper mig med det enda tråkiga inom långfärdscykling ;)
 
Det skulle vara jättesnällt med förslag på vevpartier som passar. Har försökt att läsa mig till men det går åt pipan. Är helt nollställd. Jag vet vad jag har men inte vad som passar på cykeln...
 
Vill du göra det lätt för dig, så köper du ett nytt integrerat vevparti anpassat för MTB. Då får du både ett komplett vevparti inklusive vevlager, som garanterat passar! Vad ligger ett sådant vevparti i SLX-utförande i Tyskland? SLX är i princip samma kvalitetsnivå som ditt gamla LX.
/Niklas
 
En rätt insatt Helicoil i den defekta vevarmen gör gängan starkare än orginalet. Cykelpedalgänga brukar stämma med Mc-tändstift och en som renoverar dylikas toppar brukar oxså ha verktyget. Sök via Gula sidorna eller fråga i Mc verkstaden vem som hjälper dem med toppar.
Den mer internetbaserade lösningen är ju att köpa nya vevarmar. Grundregeln är alltid byt inte det du inte behöver byta.
Vevpartier finns i en uppsjö av modeller, längder, gängor, antal klingor, storlek på klingorna, vevarmslängd mm mm. På tandem finns det dessutom excentriska vevlager. Så mät själv med skjutmått, papper och penna. Gör rent och sök efter instansade dimentioner. Men förvänta dig inte under utan att du lämnar ifrån dig mycket mera information.
Generalagenten brukar ha reservdelslistor. Be om en kopia!
Vänligen
/J
 
Detta var betydligt krångligare än jag tänkt mig :/

Jag skall kolla med en MC-vän efter hjälp, men det får kanske bli en tur till cykelhandlaren ändå :(

Jag vill inte köpa nytt vevlager för att
1. Det jag har fungerar bra
2. Jag får inte loss det jag har, trots att jag har verktyg

Egentligen behöver jag som sagt bara nya vevarmar samt en ny klinga, men jag vet inte om man kan ta loss vevarmen från drevet på det parti jag har. Jag tänkte dessutom att jag lika väl kan byta de tå understa klingorna på samma gång, produkter brukar vara billigare i paket än lösa delar.
 
En vevarmsavdragare ser ut som en svänhjulsavdragare. Under täckplåten vid navcentrum på veven finns det en gänga i den sätt avdragaren efter det att pedalarmskruven skruvats bort. Sen skruvar man in centerskruven i avdragaren och vevarmen lossnar.
Som vanligt 6kanthylsor, tunväggiga och rätt gängor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vid Byte av vevparti hur gör man ? Långcykling 11
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
Jackiie Hur märker man av tryckskador? Långcykling 5
Jackiie Hur hittar man campingplatserna? Långcykling 14
noboundaries angående ryggsäck när man cyklar? Långcykling 14
Zarkan Vad bör man kunna laga? Långcykling 8
aksello Banvallsleden, hur tar man sig dit bäst? Långcykling 8
notaraver Vad kan man se och göra i Norrland Långcykling 19
Martin_GBG Vad säger polisen/lagen om pannlampa när man cyklar? Långcykling 24
kimsjö Vart får man tag i bra kartor? Långcykling 1
Herr Freeman Cykla i Baltikum, vilket tält och vad ska man se Långcykling 6
Foehammer117 Hur stor absid behöver man? Långcykling 1
graylingman Var köper man billigast Vaude eller Ortlieb cykelväskor? Långcykling 11
Bohak Hur lagar man sadeln på bästa sätt? Långcykling 5
neets Hur kan man ta med sig cykel i Sverige och cykla längs Göta Kanal Långcykling 5
liquidmonkey va gör man för el? Långcykling 4
Tarzanthe1 Köp av touring cykel, va ska man tänka på?? Långcykling 3
ancalagon Var får man tag på cykelkartor över sverige? Långcykling 15
mothesta Hur skall man fixa alla visum? Långcykling 15
matsn Hur långt kan man cykla på en kassett Långcykling 11
temmey Vart får man tag på cykelkartor över tyskland? Långcykling 5
Illsley Teknin när man bromsar för att minska slitage? Långcykling 21
nilsenman Vart hittar man en bra långfärdshoj? Långcykling 13
The Trooper 10-14 dagar i sommar,vart svänger man? Långcykling 1
pher_ Cykelvagn, vad bör man köpa så man inte ångrar sig? Långcykling 16
lillrune Sponsor till långfärdscykling, hur gör man? Långcykling 6
sedell Hur får man bort framgaffeln? Långcykling 1
sedell Hur får man bort dreven från navet? Långcykling 7
stellan Var kan man köpa Timex klockor i sverige Långcykling 3
emparasso Vlika kransar bör man kombinera? Långcykling 1
ThomasRaden Hur klär man sig när det vräker ner? Långcykling 3
erikahl hur man undviker att vurpa Långcykling 14
hzz Kan man blanda Shimano-Campagnolo? Långcykling 3
lizardking var köper man cykelväskor Långcykling 5
Benny G Surly LHT - vevparti och kassett Långcykling 8
Erkabubben Kedja, kassett och vevparti - hur ofta är det värt att byta? Långcykling 14
morello Vevparti och vevlager Långcykling 2
Enber Mek: Vevlager och vevparti Långcykling 1
Jock Scott Byta vevparti Långcykling 7
tjuvkil Glapp i vevparti Långcykling 5
rundqvist Finns det någon cykel som passar till "allt"? Långcykling 52
jamo Klickfix passar inte på tjockt mtb-styre Långcykling 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.