Hur vet man vilket vevparti som passar?

Jag har skruvat av mitt gamla vevparti utan problem och skall köpa ett nytt från Tyskland. Jag har därför två frågor:

Hur vet jag vilket vevparti som passar till cykeln? Jag har ett LX vevparti på ca 12 år som hörde till cykeln och nu är slitet. Någon siffra som skall stå på? Något mått man kan mäta upp?

Vad rekommenderar ni för vevparti? Jag har redan ett vevlager som är bra och det jag är ute efter är hållbara grejer. Vikt och annat proffs-info är ganska ointressant. Jag är student och vill inte lägga ned så jättemycket pengar, max är nog 700sek. Eller är vevparti en sådan grej som man bör lägga ned en förmögenhet på?

Hoppas på svar!

//Ulrik Malmberg - www.tramparunt.com
 
Jag förmodar att det är själva klingorna (framdreven) som är slitna, men att själva vevarmarna är OK? I så fall kan det vara en idé att bara byta ut själva dreven - särskilt om själva vevlagret är ok! Utbytbara klingor finns i välsorterade butiker och vad noggrann med antalet armar (4 eller fem) samt bulthålsdiametetrarna.

Notera att när klingorna byts, är det lämpligt att samtidigt även byta kedja och kassett (bakdrev) då klingor, kedja och kassett slits ihop. Eventuellt kan du samtidigt passa på att byta vajer + hölje, så bör växlingen gå som en dans.
/Niklas
 
Helt tvärtom, det översta drevet behöver iofs bytas, men det stora problemet är totalt urgängade vevarmar...

Alltså inga gängor vid pedalfästet? Har du kollat om det går att installera någon gänginsats (recoil) i lämplig dimension? Funkar det så lär kostnaden passa en students ekonomi betydligt bättre än ett nytt vevparti.
/Niklas
 
du koniska fyrkantsaxlar på vevlagret?

Är det gängorna till bultarna som drar på vevarmarna på vevaxeländarna som är dåliga eller är det gängorna till pedalaxlarna?

Se http://www.sheldonbrown.com/bbsize.html#shimano för bilder och tabell över olika vevpartier = cranksets.

Thure

Tack för länktipset!