Vad kan man se och göra i Norrland

Hej alla glada!

Jag ska göra mitt livs längsta cykelresa genom hela Sverige till sommaren. Så min fråga till er är om vad man kan se och göra i Norrland?

Jag kommer cykla genom dessa städer

Luleå, Piteå, Byske, Skellefteå, Robertfors, Umeå, Nordmaling, Örnsköldsvik, Kramfors, Härnösand, Hudiksvall, Söderhamn, Gävle

Så jag skulle bli jätteglad om ni kommer med tips på vackra platser man kan besöka på vägen eller i dessa städer.

MVH Jesper :)
 
Jag skulle se till att komma ut på landsbygden antingen lite inåt landet eller ut mot kusten, jag tror du hittar det finaste där snarare än i städerna och dom närmsta vägarna därimellan. :)

Olofsfors bruk utanför Nordmaling är väl värt ett besök både för sightseeing och grymt fika! http://www.olofsforsbruk.nu/

Se till att spendera lite tid i Höga Kusten snarare än att susa igenom och avverka mil.
 
Umeå

När du kommer till Umeå föreslår jag att du cyklar alternativt promenerar vår fina strandpromenad(Umeälven) med start i Kådddis och avsluta vid Strömpilsplatsen där det bland annat finns möjlighet att avnjuta en kopp fika. Enligt mig så är strandpromenaden det finaste vi har i Umeå.

God tur!
Lars Östlin
 
Som tidigare skrivit så spendera lite tid i Höga Kusten (även om det inte är den cykelvänligaste terrängen...), där finns massor av trevliga fiskelägen och hänförande utsikter att se.

På Hemsön norr om Härnösand finns Hemsö fästning från kalla-kriget. Värt ett besök! Då cyklar du också kustvägen från Höga-Kusten-bron ner mot Härnösand, klart trevligare än gamla och nuvaranade sträckningen av E4-an.

Sedan så är Höga-Kusten-bron tillåten att cykla över så måste inte in till Kramfors om du inte vill. Annars är vägen från Höga-Kusten bron till Sandö-bron (nästa bro uppströms Ångermanälven) på norra sidan av älven utsedd till Sveriges vackratste väg en gång så den är klart rekommenderad!
 
Ska du uppleva det riktiga norrland ska du bege dig inåt i landet. No offense men din plan ser ut att följa E4 och det är verkligen inte den trevligaste delen av Norrland. Snarare den otrevligaste.
 
Nordingrå, Höga Kusten

Du får inte missa Nordingrå i Höga Kusten, hjärtat i Världsarvet Höga Kusten. Det är rätt tuffa backar att bemästra men det är värt var enda svettdroppe, men du är nog rätt vältränad och uppvärmd när du når upp till Höga Kusten. Titta på detta bildspel och bedöm själv http://www.youtube.com/watch?v=M8pzWbZpnzQ
 

Bilagor

  • 954 Häggvik.jpg
    954 Häggvik.jpg
    283.7 KB · Visningar: 5,410
hej
tänkte du nu cykla genom hela sverige så kan jag rekommendera en sväng förbi torneträsk...
E10 är nylagd igen. men ta det lite försiktigt eftersom norrmännen i allmänhet kör som de vore på autobahn... annars är det fint mellan narvik och kiruna..;)
träffade en tysk i somras som var på väg till narvik, från tyskland på cykel, snacka om benmuskler..
vänligen nils
 
När jag ser cykelledasskyltar brukar det bli en annan väg. De är oftast dragna på sämsta möjliga vägar och inte helt sällan runt sevärdheter. Skaffa en bra karta och följ plan. Låt dig inte luras av ledskyltarna för de skapar bara irritation.
 

avslutad210712

Gäst
Ska du uppleva det riktiga norrland ska du bege dig inåt i landet. No offense men din plan ser ut att följa E4 och det är verkligen inte den trevligaste delen av Norrland. Snarare den otrevligaste.

Tänk på att stora delar av E4:an i Norrbotten består av 2+1 vägar utan cykelbana vilket innebär att där det är enkelfiligt cyklar du på samma (smala) väg som långtradare, bussar, bilar med husvagnar och för den delen också en massa stressade bilister håller till. På en del sträckor finns det skogsvägar du kan cykla men man bör nästan ha lokalkännedom för att hitta dem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
Jackiie Hur märker man av tryckskador? Långcykling 5
Jackiie Hur hittar man campingplatserna? Långcykling 14
noboundaries angående ryggsäck när man cyklar? Långcykling 14
Zarkan Vad bör man kunna laga? Långcykling 8
aksello Banvallsleden, hur tar man sig dit bäst? Långcykling 8
Soffgrupp Hur vet man vilket vevparti som passar? Långcykling 12
Martin_GBG Vad säger polisen/lagen om pannlampa när man cyklar? Långcykling 24
kimsjö Vart får man tag i bra kartor? Långcykling 1
Herr Freeman Cykla i Baltikum, vilket tält och vad ska man se Långcykling 6
Foehammer117 Hur stor absid behöver man? Långcykling 1
graylingman Var köper man billigast Vaude eller Ortlieb cykelväskor? Långcykling 11
Bohak Hur lagar man sadeln på bästa sätt? Långcykling 5
neets Hur kan man ta med sig cykel i Sverige och cykla längs Göta Kanal Långcykling 5
liquidmonkey va gör man för el? Långcykling 4
Tarzanthe1 Köp av touring cykel, va ska man tänka på?? Långcykling 3
ancalagon Var får man tag på cykelkartor över sverige? Långcykling 15
mothesta Hur skall man fixa alla visum? Långcykling 15
matsn Hur långt kan man cykla på en kassett Långcykling 11
vid Byte av vevparti hur gör man ? Långcykling 11
temmey Vart får man tag på cykelkartor över tyskland? Långcykling 5
Illsley Teknin när man bromsar för att minska slitage? Långcykling 21
nilsenman Vart hittar man en bra långfärdshoj? Långcykling 13
The Trooper 10-14 dagar i sommar,vart svänger man? Långcykling 1
pher_ Cykelvagn, vad bör man köpa så man inte ångrar sig? Långcykling 16
lillrune Sponsor till långfärdscykling, hur gör man? Långcykling 6
sedell Hur får man bort framgaffeln? Långcykling 1
sedell Hur får man bort dreven från navet? Långcykling 7
stellan Var kan man köpa Timex klockor i sverige Långcykling 3
emparasso Vlika kransar bör man kombinera? Långcykling 1
ThomasRaden Hur klär man sig när det vräker ner? Långcykling 3
erikahl hur man undviker att vurpa Långcykling 14
hzz Kan man blanda Shimano-Campagnolo? Långcykling 3
lizardking var köper man cykelväskor Långcykling 5
dabac cykelsemester med support i Norrland? Långcykling 2
easker Vilken väg ska jag ta genom Norrland? Långcykling 9
erik r. cykla i norra norrland Långcykling 3
Gutta Cyckla i Norrland Långcykling 0
ala Hoj med inrikesflyg...kvarglömd i norrland! Långcykling 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.