Hur skall man fixa alla visum?

Jag sitter och planerar en cykelresa genom inre Asien och undrar lite hur man skall söka alla visum som krävs. Skall man fixa dem alla i förväg eller besöka ambassaderna i grannländerna? Lite svårt att ange inresedatum när man cyklar också. Hur har ni gjort, ni som har genomfört liknande resor?
//Magnus
 
Abchazien

Skulle gärna vilja cykla från Ukraina över Kerc-halvön och vidare följa Svarta havets nordöstra kust mot Georgien. Problemet heter Abchazien som är en utbrytarrebublik från Georgien och frågan är om dess gränser är öppna mot Ryssland respektive Georgien. Någon som varit i området som kan berätta ifall det går att ta sig igenom där? Alternativet är att runda hela Kaukasus och ta sig ner i Azerbadijan via Dagestan men då missar jag hela Georgien och Armenien och hela den delen av Transkaukasus som jag är intresserad av att uppleva.. Ifall det är omöjligt med landvägen skall jag se ifall man kan ta sig sjöväggen på någon båt till Georgien från Ryssland men i första hand vill man ju cykla hela vägen :)
//Magnus
 
Jag har inte varit i de aktuell länderna, men generellt tror jag att ju längre resa ju större anledning att ordna vissa visa på vägen.

I bland ska man fylla i en massa uppgifter som man inte har en aning om när man åker. Det kanske inte ens är säkert vilka länder man ska till.

Det kan krävas bekräftelse på hotellreservationer och i före detta sovjetstater fanns det ett system som innebar att turister betalar ett speciellt pris kanske 10 ggr det normala. Det kan leva kvar så man får trixa för att komma billigt undan.

Jag tror på att försöka undvika att söka visa på gränsen eftersom man är mer utsatt där och korruption är vanligare än på ambassaden.

Ju mer stämplar man har i passet ju resvanare verkar man, vilket kan minska problemen. Det kan vara värt att inte ha ett för nytt pass.

Det finns också länder som kräver ett rekommendations brev från den svenska ambassaden i landet för att utge ett visa.

Ring till alla ambassader ett par gånger och pratar med olika personer för att vara säker på att de säger samma sak. Glöm inte att fråga efter namnet för då blir de noggrannare med att svara.
 
Inga genvägar finns

Ang. visum

Det finns inga genvägar till visum. Det kostar tid, mycket tid, att läsa in sig på bestämmelser och att skaffa visum, samt i en del fall även ett par tusen kronor.

ALLA varianter finns, vissa visum går att skaffa utan inbjudan, andra endast med. En del visum går att skaffa i grannlandet, andra inte. En del länder kräver utresebiljett och att man har visum till nästa land, andra inte. En del kräver att inresedagar specificeras andra inte. Till en del länder måste man i förväg ange inreseort och platser man måste besöka, andra inte. Vissa har kort bäst-före-datum, andra lång … En del länder kräver hotellreservAationer, andra att man redan har guide och bil … Olika ambassader har olika bestämmelser för samma land. Man får förhöra sig på de olika ambassaderna vilka regler de har för inresa och förskaffning av visum. Dessutom skiftar reglerna, för att ytterligare komplicera det så menar ambassaden att en del regler gäller som inte alls gäller när man väl kommer till gränsen/landet … DET FINNS INGA GENVÄGAR.

Jag har varit med om de flesta varianterna ovan. Om allt skall fixas och vara garanterat i förväg kommer man ALDRIG iväg. Som regel har jag haft att om det varit turister i landet tidigare så har jag behållt det landet på rutten.

Visumexempel från en resa 2004:
Tadzjikistan – frågade om jag kunde bjuda in mig själv, det gick bra.
Kirgisistan – frågade och fick ett intyg av kirgisiske konsuln i Zurich om att jag kunde få köpa ett visum på plats (vilket visade sig bli 04:00 på morgonen i Bishkek – det gick bra, mer svårt var det att övertyga flygplatspersonalen i Köpenhamn om att det gick bra – jag bluffade mig igenom med att visa mitt redan införskaffade visum till Tadzjikistan).
Uzbekistan – köpte en inbjudan av en tysk boende i Kazakstan som han skickade till Kirgisistan där jag hämtade mitt uzbekiska visum.
Kazakstan – läste att man i Bishkek kunde få transitvisum utan inbjudan, och det fick man.
Afghanistan – inga problem.
Iran – gick att skaffa i (och från) Sverige, Stockholm.


Andra liknande/sovjetiska exempel:
Vitryssland – ordnade visum på ambassaden i Warszawa dagen innan, mycket dyrt
Moldavien – chansade och betalade dyrt vid gränsen
Ukraina – transitvisum gick att ordna i Sverige (det är nu visumfritt här)


Som tröst är Centralasien kanske den svåraste regionen att skaffa visum till förutom enstaka länder lite varstans samt Väst- och Centralafrika. En del resebyråer kan skaffa visum, men det är väldigt dyrt.

Långt svar. Sätt igång med visumen bara, trots alla regler så fungerar det till slut.

MVH/Stefan

Svar på tidigare frågor:
Skall man fixa dem alla i förväg
Om det går, och det gör det alltid.

besöka ambassaderna i grannländerna?
Går också alltid … om än i undantags fall med mycket pengar eller mycket tid.

Lite svårt att ange inresedatum när man cyklar också.
Mycket, en del visum är giltiga en viss tid och under denna tid kan man resa in i landet och stanna där under en viss tid. Andra visum specificerar en viss datum som man skall både ut och in, annars blir det problem (läs böter).

Hur har ni gjort, ni som har genomfört liknande resor?
Förbereda, förbereda, förbereda

båt till Georgien från Ryssland
Finns.
 
mothesta; sa:
Jag sitter och planerar en cykelresa genom inre Asien och undrar lite hur man skall söka alla visum som krävs. Skall man fixa dem alla i förväg eller besöka ambassaderna i grannländerna? Lite svårt att ange inresedatum när man cyklar också. Hur har ni gjort, ni som har genomfört liknande resor?
//Magnus

Det gâr att ordna alla visum frân Sverige om du känner för det men det blir mycket dyrare och kommer att ta lâng tid. Planera du att cykla genom Ryssland sâ är Moskva ett bra ställe att plocka upp visum pâ. Det räcker för all del att skaffa visumet till Kazakstan där och ta resterande visum i Astana eller Almaty. Vet inte i vilken stad som är bäst att försöka i för ambassaderna brukar flyttas mellan städerna.

Förra âret var det inga problem att ordna visum till Ryssland i Kiew/Ukraina men det kan mycket väl har ändrats efter bytet av president där. Annars är det ganska lätt att ordna rysk visum frân Sverige.



mothesta; sa:
Skulle gärna vilja cykla från Ukraina över Kerc-halvön och vidare följa Svarta havets nordöstra kust mot Georgien. Problemet heter Abchazien som är en utbrytarrebublik från Georgien och frågan är om dess gränser är öppna mot Ryssland respektive Georgien.

Det finns i alla fall tre olika vägar som gâr genom Abchazien frân Ryssland till Georgien och oftast är en av dem öppen och det är den som följer Svarta havskusten. Försök ring Georgiens ambassad och frâga vad som gäller. Det har varit pâ tal att visumkravet ska slopas dit men troligtvis bara om man flyger dit.

mothesta; sa:
Någon som varit i området som kan berätta ifall det går att ta sig igenom där?

Har inte varit där själv men har att folk har tagit sig över den vägen men reglerna skifta väldigt ofta.

mothesta; sa:
Alternativet är att runda hela Kaukasus och ta sig ner i Azerbadijan via Dagestan men då missar jag hela Georgien och Armenien och hela den delen av Transkaukasus som jag är intresserad av att uppleva..

Lâter som ett ganska dum ide... Jag avrâder dig att försöka följa kusten av Kaspiska havet ner till Kaukasus om du inte verkligen vill se hur Ryssland jagar terorister.

mothesta; sa:
Ifall det är omöjligt med landvägen skall jag se ifall man kan ta sig sjöväggen på någon båt till Georgien från Ryssland men i första hand vill man ju cykla hela vägen :)
//Magnus

Lär bli svârt att hitta en bât frân Ryssland till Georgien men du kan alltid försöka med att hitta en frân Ryssland till Turkiet istället och sedan cykla till Georgien... Men visst är det roligare att cykla hela vägen...

/Stellan
 
Tack för tipsen!

Arigatoo Gozaimasu för alla finfina tips! Nu har jag dock bestämt mig för att tillsammans med en polare flyga ner till Tel Aviv och cykla hem därifrån så det är bara visum till Syrien, Jordanien och Libanon som behövs nu och de är lätta att fixa gämfört med ovan nämnda nationer. Men tackar för alla tipsen, de skall jag använda mig av när jag cyklar i Centralasien vilket kommer att bli av någon gång!
//Magnus
 
Re: Tack för tipsen!

mothesta; sa:
Arigatoo Gozaimasu för alla finfina tips! Nu har jag dock bestämt mig för att tillsammans med en polare flyga ner till Tel Aviv och cykla hem därifrån så det är bara visum till Syrien, Jordanien och Libanon som behövs nu och de är lätta att fixa gämfört med ovan nämnda nationer. Men tackar för alla tipsen, de skall jag använda mig av när jag cyklar i Centralasien vilket kommer att bli av någon gång!
//Magnus

Hej

Lycka till med att ordna visum till Syrien efter att ha varit i Israel... Varför inte ta flyg till Egypten istället och sedan ta bât mellan Nuweiba/Egypten och Aqaba/Jordanien sâ att du slipper att fâ stämplar i passet frân Israel.
Om du verkligen vill se Israel sâ gâr det att sedan ta sig in frân Jordanien över land pâ nâgra fâ ställen utan att fâ stämplar i passet. Därefter är det bara att ta sig tillbaka till Jordanien igen.
Visum till Jordanien och Libanon gâr att ordna vid gränsen men visum till Syrien mâste ordnas i förväg pâ nâgon ambassad. Finns en Syrisk ambassad i Amman men det kan ta tid att ordna visum där. Syrien har för all del även en ambassad i Stockholm sâ det kan vara bättre att kolla där först. Ordna ett visum med dubbel entre sâ slipper du tänka pâ att ordna ett nytt visum till Syrien efter att du har varit i Libanon.

/Stellan
 
Re: Re: Tack för tipsen!

Hej

Lycka till med att ordna visum till Syrien efter att ha varit i Israel... Varför inte ta flyg till Egypten istället och sedan ta bât mellan Nuweiba/Egypten och Aqaba/Jordanien sâ att du slipper att fâ stämplar i passet frân Israel.
Om du verkligen vill se Israel sâ gâr det att sedan ta sig in frân Jordanien över land pâ nâgra fâ ställen utan att fâ stämplar i passet. Därefter är det bara att ta sig tillbaka till Jordanien igen.
Visum till Jordanien och Libanon gâr att ordna vid gränsen men visum till Syrien mâste ordnas i förväg pâ nâgon ambassad. Finns en Syrisk ambassad i Amman men det kan ta tid att ordna visum där. Syrien har för all del även en ambassad i Stockholm sâ det kan vara bättre att kolla där först. Ordna ett visum med dubbel entre sâ slipper du tänka pâ att ordna ett nytt visum till Syrien efter att du har varit i Libanon.

/Stellan

Du låter väldigt säker på din sak....

Visum till Syrien behövdes inte ordnas i förväg förut i alla fall. Inga problem att få det på gränsen som svensk om man kom från turkiet. Det borde väl gå att slippa stämplarna även om man flyger in till Israel? Men det är ju bara att kolla med ambassaden.

http://www.regeringen.se/sb/d/3945

Det verkar inte ändrat.
[Ändrat av crazy 2005-11-13 kl 01:33]
 
Extrapass

Såvida ingen redan sagt det så går det att mot uppvisande av skriftlig anledning hos passmyndigheten införskaffa s.k. Extra Pass. Dessa är mkt användbara i t.ex. detta fall:

Du sitter i Irak och vill fixa visum till Iran, Afghanistan och Pakistan. Då kan du skicka ett av passen till Iranska ambassaden, ett till Afghanska o ett till Pakistanska. Sedan behöver du inte vänta lika länge eftersom alla tre visumansökningar då kan behandlas samtidigt.

Extra pass ser ut precis som det s.k. Vanliga passet (ditt ordinarie), och innebär därför inga konstiga frågor vid gränserna. Ej att blandas ihop med Provisoriskt pass (det rosa som oftast endast gäller för en specifik resa). Du kan säkert läsa mer på http://www.polisen.se

Glöm dock ej att du ska ha en bra giltig anledning för att erhålla Extra pass, och den ska lämnas in skriftligen vid ansökningstillfället hos passmyndigheten.

/Peder

Tillägg: Du kan i princip ha så många extrapass du vill - men du lär nog inte behöva fler än fem. Vanliga pass får enligt lag inte vara fler än ett enda.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fraktal Skall jag fimpa STI eller V-bromsar? Långcykling 5
Marielle_Värmland Köpa MTB, men vad skall jag ha?? Långcykling 3
ölle nybörjare som skall köpa pedaler Långcykling 4
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
Jackiie Hur märker man av tryckskador? Långcykling 5
Jackiie Hur hittar man campingplatserna? Långcykling 14
noboundaries angående ryggsäck när man cyklar? Långcykling 14
Zarkan Vad bör man kunna laga? Långcykling 8
aksello Banvallsleden, hur tar man sig dit bäst? Långcykling 8
Soffgrupp Hur vet man vilket vevparti som passar? Långcykling 12
notaraver Vad kan man se och göra i Norrland Långcykling 19
Martin_GBG Vad säger polisen/lagen om pannlampa när man cyklar? Långcykling 24
kimsjö Vart får man tag i bra kartor? Långcykling 1
Herr Freeman Cykla i Baltikum, vilket tält och vad ska man se Långcykling 6
Foehammer117 Hur stor absid behöver man? Långcykling 1
graylingman Var köper man billigast Vaude eller Ortlieb cykelväskor? Långcykling 11
Bohak Hur lagar man sadeln på bästa sätt? Långcykling 5
neets Hur kan man ta med sig cykel i Sverige och cykla längs Göta Kanal Långcykling 5
liquidmonkey va gör man för el? Långcykling 4
Tarzanthe1 Köp av touring cykel, va ska man tänka på?? Långcykling 3
ancalagon Var får man tag på cykelkartor över sverige? Långcykling 15
matsn Hur långt kan man cykla på en kassett Långcykling 11
vid Byte av vevparti hur gör man ? Långcykling 11
temmey Vart får man tag på cykelkartor över tyskland? Långcykling 5
Illsley Teknin när man bromsar för att minska slitage? Långcykling 21
nilsenman Vart hittar man en bra långfärdshoj? Långcykling 13
The Trooper 10-14 dagar i sommar,vart svänger man? Långcykling 1
pher_ Cykelvagn, vad bör man köpa så man inte ångrar sig? Långcykling 16
lillrune Sponsor till långfärdscykling, hur gör man? Långcykling 6
sedell Hur får man bort framgaffeln? Långcykling 1
sedell Hur får man bort dreven från navet? Långcykling 7
stellan Var kan man köpa Timex klockor i sverige Långcykling 3
emparasso Vlika kransar bör man kombinera? Långcykling 1
ThomasRaden Hur klär man sig när det vräker ner? Långcykling 3
erikahl hur man undviker att vurpa Långcykling 14
hzz Kan man blanda Shimano-Campagnolo? Långcykling 3
lizardking var köper man cykelväskor Långcykling 5
petmeu Fixa Biltemas cykelväska Långcykling 32
afropavo Fixa cyklen inför vätternrundan Långcykling 20
BosseBaron Fixa ett skevt hjul Långcykling 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.