Vart hittar man en bra långfärdshoj?

Jag har länge cyklat MTB ,men har nu samlatihop till en långfärdscykel. Cykla långt är ju så mycket roligare!

Jag har problem med att hitta en cykel som är bra. Jag har sökt på nätet och frågat olika cykel handlare, men har ej hittat något som passar mig och som ser ut att hålla.

Har någon något tips? Vad bör man undivka och vad är bra? Är det någon bra ide att bygga en egen cykel från delar så som man gör med en MTB?

Tacksam för alla svar!
 
Själv har jag en Nomad gjord av Thorn som jag är nöjd med. Finns på http://www.sjscycles.com

2 andra cyklar för långfärdare som jag tycker är intressanta är först en "Orbea" (tyvärr glömt modellnamnet), som jag såg på mässan i Älvsjö i januari. Den var helt XT-utrustad med Tubus-pakethållare fram och bak. Kostar 11500, vilket jag tycker är prisvärt med tanke på utrustningen. Aluramen vet jag inget om. Cykeln kan man nog testa hos Cyklig i Solna, som är deras agent i Sverige. Orbea är en stor cykeltillverkare i Baskien och finns på nätet.

Den andra cykeln jag vill tipsa om är "Raven Adventure Tour" gjord av Thorn. Långfärdsmodell är utrustad där bak med ett tyskt växelnav, 14 växlar, "Rohloff Speedhub". Det är ett tyskt välprövat underverk som minimerar underhållet av cykeln. Växelnavet är mycket dyrt att köpa, så med tanke på det tycker jag att Thorn har fått till en bra prislapp på cykeln.

Här kan man bl.a. läsa om turer där växelnavet har används.
http://www.mountainbike-expedition-team.de/

Mina erfarenheter av Thorn är enbart gott, äger själv 2 och min fru 1, (jag vet, jag är cykeltokig!).

Vill du ha skräddarsytt så kanske det här kan vara något;
http://www.robertscycles.com/
Dyrt, men allt man läser om denna rambyggare är enbart toppenbetyg.



Lycka till
 
Det är en rad faktorer som spelar in. Viktigast är: var ska du hoja? Belagda vägar o cykelbanor? Berg? "Back country roads"? Grusvägar? Äventyr i länder med dåliga vägar?

För en cykelsemester på fina vägar i Europa kan en racer vara rätt. För en en tur i Ladakh eller Laos är en MTB-ram mer adekvat.

För att hoja i Europa o US är det helt OK med en aluminiumram, för tredje världen är stål eller titan att föredra.

Thorn bygger av Reynoldsrör (chromoly stål) och har ett högt anseende bland långfärdscyklister. De specialiserar sig på långfärdshojar, och har utvecklat geometrin, så att hojarna ska vara bekväma dag efter dag på långa resor. Har du råd är Seven sannolikt världens främsta cykeltillverkare. Ramarna är helt custom.

Det finns inget hinder mot att använda MTB delar till långfärd. För egen del använder vi MTB för långresor. Det går utmärkt. Och de tar sig fram överallt. Den breda utväxlingen är mycket användbar. Det är dock bara vissa delar som kan vara intressanta att flytta, de som inte slits, kedjeringar, kassett, kedja, vill man helst ha nytt inför en längre tur.

Det finns många frågetecken kring Rohloff. Kraftförluster? Service? Den pålitligaste, mest flexibla, o lättservade drivlinan du kan få är sannolikt en kombination av XT o XTR. Kassett, vevarmar, klingor reglare, i XT o växelförare o kedja (CN7701) i XTR.

Per
 
Fördomar eller fakta?

ipg289h; sa:
För att hoja i Europa o US är det helt OK med en aluminiumram, för tredje världen är stål eller titan att föredra.
Vilken är anledningen till att du rekommenderar titan?
Stål brukar traditionellt rekommenderas som ram-material för cykling i tredje världen pga av att det går lätt att reparera.
Titan är svårare att reparera än aluminium och ändå rekommenderar du det.

Eller tror du att titanramar aldrig går sönder?
Det är fel, titan rostar inte men det går också sönder.
http://www.sheldonbrown.com/rinard/EFBe/frame_fatigue_test.htm
http://www.efbe.de

Thorn bygger av Reynoldsrör (chromoly stål)
Detta är fel.
Enl Reynolds själva så är den engelska benämningen på deras stål inte "chromoly" utan: "manganese-moly"
Det har tillverkat rör för cykelramar sedan 1924!
http://www.reynoldsusa.com/history/history.html
"it is inappropriate to refer to Reynolds tubing as chrome-moly since there is little, if any chromium used. The proper term would be manganese-moly."

Den pålitligaste, mest flexibla, o lättservade drivlinan du kan få är sannolikt en kombination av XT o XTR. Kassett, vevarmar, klingor reglare, i XT o växelförare o kedja (CN7701) i XTR.
Jag håller med dig i att MTB-komponenter är bra att använda.
Men om en långfärdscyklist skall välja ram-material efter det som enkelt går att reparera i tredje världen borde man då inte också välja komponenter som finns lokalt?
Det medför då att reservdelar och reparationskunskap finns lätt tillgängligt.
Shimano är så stora att det stämmer att man bör välja ngn av deras MTB-grupper.
Men är verkligen XT och XTR mer spritt i tredje världen än tex Deore?
Dessutom har Deores vevpartier drev i stål, vilket ger mycket längre livslängd än de aluminium-drev som finns på XT och XTR.


Men det som är viktigare för en långfärdscyklist än ram-material och beteckning på komponenter är att delarna håller.
Det som de flesta långfärdscyklister brukar ha problem med är pakethållare och hjul.
Pakethållare finns i stål, ett av de mest kända märkena är holländska Tubus, säljs i Sverige av http://www.cykelcity.se
Bra hjul som är lätta att underhålla får man enklast genom att bygga dem själv av standard MTB-delar, 36 reducerade ekrar, tex DT Comp, och en väldimensionerad MTB-fälg gärna med keramisk beläggning på bromsytan.
http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html
Undvik skivbromsar, det är ännu inte tillräckligt spritt runt om i världen.

Kan man bygga och reparera sina egna hjul så får man bra hjul, bättre hjul än vad de flesta svenska cykelhandlare bygger tom! Och klarar man att reparera sina hjul, byta ekrar o likn, kan man gäöra det var man än är i världen.
Det kan vara skönt att slippa gå hem flera mil en svensk skog också.....



/Håkan
 
Håkan: jag tror på titan eftersom det är hållbart och kan böjas rätt, till skillnad från aluminium, om ramen skulle få sig en smäll o bakgaffeln bli vind t ex.

Interessant det du skriver om Reynoldsrör.

När det gäller komponenter är det mesta från Deore till XTR kompatibelt. Finns det ena eller det andra på marknaden så gör det det. Vad man startar med spelar alltså inte så stor roll. Dock växlar XT-grejor bättre än Deore även om Deore måste sägas hålla måttet alldeles utmärkt.

Tubus är utmärkta, men är det inte en tysk firma? http://www.tubus.net/ Har åkt ett par tusen mil med Tubusräcken. Sista resan valde vi dock att använda BOB.

Du har alldeles rätt i att hjulen är det viktigaste. Använder själv precis som du förespråkar, ceramic-fälgar, och XTR-nav, dock med 32h snarare än 36h.

Per
 
Thorn; sa:
Själv har jag en Nomad gjord av Thorn som jag är nöjd med. Finns på http://www.sjscycles.com

Synd bara att det tycks vara nästan omöjligt att köpa en klassisk touringhoj i Sverige. Det verkar som man måste vända sig till England, Frankrike eller USA för att få en sån cykel. Trek är ju vanliga i Sverige men vill man ha deras touringhoj 520 måste den specialbeställas.
 
>>>

Som halvtysk får jag nog tyvärr hålla med om att det är svårt att hitta bra långfärdsgrejer och långfärdscyklar i Svedala. Vi bor i ett land med liten befolkning som mer föredrar bil än cykel. Man får nog finna sig i att leta lite utanför gränsen. Kontakten med Thorn har både genom telefon och mail fungerat utmärkt bra. Min fru har just beställt en Thorn Nomad och hon är just nu väldigt glad. Den gamla franska hojen hon slitit på ska vi skruva upp på väggen i ateljén.

Jürg
 
Giant

Jag cyklar själv sedan två säsonger Batavus M'Prove, 825 mil är mycket nöjd, tyvärr görs den inte längre.

Giant har en touringmodell med 622 hjul som fick mycket fina lovord i Cycling Plus för några nummer sedan, Cannondales touringhojar går också att få tag i i landet. De har också fått fina testbetyg i Cycling Plus.
[Ändrat av klippen 2004-03-23 kl 22:47]
 
Touring hojar (lång)

Hej

Det finns många som gör bra touringhojar, vissa tillverkare gör enbart mot kundorder/måttbeställda andra tillverkar mer eller mindre seriemässigt. I senaste numret av Adventure Cyclist så tipsar man om olika tillverkare. Man tipsar även om olika kärror, som t ex Bob Yak, mm. Det finns även en artikel som lovordar Bob Yak, (för dig Per L).

Reynolds tillverkar stålrör både i mangan-molyden och crome-molyden, samt kolfiber,titan & aluminium
Reynolds 531/753 = mangan-molyden
Reynolds 725/525 = crome-molyden
531 kom redan på 30-talet.

exempel på tillverkare i UK är:

Mercian
Bob Jackson
Thorn
C Roberts
Longstaff
Dawes
Orbit
Argos
++ många fler

från Nordamerika:
Bruce Gordon
Co-motion
Heron
Seven
Rivendell
Sakkit
Mariposa
JP Weigle
Ericson
Davidson
++ många fler

Frankrike:
Follis
A Singer
Gilles Berthoud (Veloform)
++ många fler

vissa bygger enbart i stål, andra i aluminium, titan.

Jag har en Touring/All round ram för 559 mm däckstorlek, som hur man bygger upp den kan bli landsvägscykel eller cykel som kan ha bredare däck (max 2,25") för grusvägar, stigar. Men ändå kvick och stabil.
Min andra touringhoj har jag byggt som än Brevet/Audax med 622 mm (max 40 mm) för att åka långt och längre sträckor.

Min tredje måttbeställda ram är mer dedikerad Brevet/Audax typ (max 35 mm breda däck utan skärmar).

Alla tre har stålrör, lödda med precisionsgjutna muffar, vevlagerhylsor och smidda gaffeländar.

Men tyvärr så är utbudet i Sverige magert, det finns några enstaka handlare som säljer touringramar/cyklar och tillbehör.


Jan-Olov
 
Kul att höra att det är fler som gillar att cykla långt!

Jag köpte förra året en Koga Miayta, lite för dyr och nästan "för" fin men alldeles underbar! Cyklade med ganska tung packning i somras och till skillnad från andra cyklar så vibrerade den inte vid höga farter i nedförsbackar. Kanske inte den mest viktiga egenskapen, men vem vill hålla igen när det äntligen lutar nedför!
Koga har en bra hemsida, Koga.com, kolla in specialarna, heldämpade tandemcyklar!, och Koga finns att köpa i Sverige, i Åby utanför Göteborg.
Inkan
 
Liggcyklar

Måste även om de är dyrare än vanliga cyklar så ett slag för touring liggcyklar.

Jag har haft cykelsemestrar på både en vanlig touringcykel Cannondale T1000 och en liggcykel HP Velotechnik Street Machine GT.

Man upplever landskapet mer på en liggcykel eftersom man sitter ungeför som i en bil och har samma blickfång. Just den liggcykel jag valde är lika stabil med och utan packning. Man får dessutom aldrig ont i händer, rygg eller nacke ens om man cyklar på de usla grusvägarna i Danmark.

HP Velotechnik Street Machine GT sälj i Sverige av:

http://www.jary.se/

/Håkan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
den gubben går inte Vart ska du cykla inom sveriges gränser 2013 Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Vart ska du cykla 2013? Långcykling 38
PontusLundh Vart finns alla återförsäljare? Långcykling 8
The_Lost_Cyclist Vart ska Ni cykla 2011? Långcykling 56
kimsjö Vart får man tag i bra kartor? Långcykling 1
rimn Vart ska ni cykla 2010? Långcykling 58
The_Lost_Cyclist Vart ska ni cykla 2009? Långcykling 71
Anglo Vart ska vi åka? Tips på ställen för treveckorstur. Långcykling 4
temmey Vart får man tag på cykelkartor över tyskland? Långcykling 5
Klaus Vart tog dom vägen? Långcykling 1
The Trooper 10-14 dagar i sommar,vart svänger man? Långcykling 1
mrhandley Oktobercykling... Men vart? Långcykling 4
patrikskoog vart planerar ni cykla till våren/sommaren? Långcykling 6
felldin Hur hittar ni bra tältplatser? Långcykling 9
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
Jackiie Hur hittar man campingplatserna? Långcykling 14
swed-ontour Var hittar jag en transportväska? Långcykling 7
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
Jackiie Hur märker man av tryckskador? Långcykling 5
noboundaries angående ryggsäck när man cyklar? Långcykling 14
Zarkan Vad bör man kunna laga? Långcykling 8
aksello Banvallsleden, hur tar man sig dit bäst? Långcykling 8
Soffgrupp Hur vet man vilket vevparti som passar? Långcykling 12
notaraver Vad kan man se och göra i Norrland Långcykling 19
Martin_GBG Vad säger polisen/lagen om pannlampa när man cyklar? Långcykling 24
Herr Freeman Cykla i Baltikum, vilket tält och vad ska man se Långcykling 6
Foehammer117 Hur stor absid behöver man? Långcykling 1
graylingman Var köper man billigast Vaude eller Ortlieb cykelväskor? Långcykling 11
Bohak Hur lagar man sadeln på bästa sätt? Långcykling 5
neets Hur kan man ta med sig cykel i Sverige och cykla längs Göta Kanal Långcykling 5
liquidmonkey va gör man för el? Långcykling 4
Tarzanthe1 Köp av touring cykel, va ska man tänka på?? Långcykling 3
ancalagon Var får man tag på cykelkartor över sverige? Långcykling 15
mothesta Hur skall man fixa alla visum? Långcykling 15
matsn Hur långt kan man cykla på en kassett Långcykling 11
vid Byte av vevparti hur gör man ? Långcykling 11
Illsley Teknin när man bromsar för att minska slitage? Långcykling 21
pher_ Cykelvagn, vad bör man köpa så man inte ångrar sig? Långcykling 16
lillrune Sponsor till långfärdscykling, hur gör man? Långcykling 6
sedell Hur får man bort framgaffeln? Långcykling 1
sedell Hur får man bort dreven från navet? Långcykling 7
stellan Var kan man köpa Timex klockor i sverige Långcykling 3
emparasso Vlika kransar bör man kombinera? Långcykling 1
ThomasRaden Hur klär man sig när det vräker ner? Långcykling 3
erikahl hur man undviker att vurpa Långcykling 14
hzz Kan man blanda Shimano-Campagnolo? Långcykling 3
lizardking var köper man cykelväskor Långcykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.