Oktobercykling... Men vart?

Vi funderar på att dra iväg en vecka i oktober och cykla "någonstans".

Helst skall det inte regna eller snöa, resan skall inte kosta för mycket och boendet skall inte ta kål på en. Fast egentligen är det totalkostnaden som är det viktiga. En dyr resa kan mycket väl uppvägas av extremt billigt boende, och vice versa.
Det skall inte vara asfalt eller grusväg. Ju mer singletrack desto bättre.

Det vore idealiskt om man hade ett boende som man kunde utgå ifrån och varje dag ha nya sträckor att cykla. Jag har inte utrustning för att bära med mig massa saker på cykeln och är egentligen inte sugen på det heller.

Det vore ju otroligt häftigt att cykla på djungelstigar på Borneos eller på Costa Rica *ler* Men det är nog för dyrt...

Någon som har några förslag? Det hela är på planeringsstadiet just nu så jag har egentligen inte funderat på maxbudget och liknande.

/Mattias
 
Slovakiens berg

Jag har inte varit där men jag antar att Slovakiens berg bjuder bra cykling och billigt är det, detsamma gäller Tjeckien.
 
Guidade resor

Är det någon som har länkar till företag som anordnar cykelresor? Dvs paketresor med guide och följebil eller liknande. Skedaddle vet jag om men det måste ju finnas fler... Säkerligen för dyrt det med men det kan vara kul att jämföra med det man plockar ihop själv.

/Mattias
 
Hej Mattias,

Jag kan varmt rekommendera världens mest berömda paradis för MTB, MOAB! Det är ett helt otroligt ställe om man gillar att cykla MTB, vandra och ta bilder. Jag var där två veckor förra året med min fru och körde MTB samt vandrade lite i nationalparkerna. Slickrock trail är väl så känd att man inte behöver nämna den men det är helt otrolig. Har aldrig sett något liknade på något håll i världen. Dom flesta andra trails ligger nära stan och många kan man köra i en cirkel med start i stan. Det är ju numera i stort sett gratis att åka till USA och Moab är billigt eftersom det är en väldigt liten stad/by. Vi tog med oss våra cyklar, tält och sovsäck och sedan campade vi vid Colorado floden hela tiden(på en superbra camping). Dom har underbar natur i området, bra mat i Moab och det finns ett i stort sett obegränsat antal MTB trails i världsklass att cykla på. Man flyger antingen till Denver eller Salt Lake City och hyr en bil där. Därifrån är det 4 timmar med bil genom underbara berg. Vi gick inte genom något företag utan fixade allt själv och det fungerade mycket bra. Vi träffade en del nya vänner i Moab som vi cyklade med under veckorna men hade hjälp av en bra guide bok med ca 50 olika trails. Det var en helt oförglömlig resa coh vi har rest runt världen mycket. Man var dock ganska trött på kvällarna..... Om du är intresserad har jag ettt online album med bilder så att du kan se hur det ser ut. Skicka mig privat mail om du vill se dom Vill man gå genom ett företag så är http://www.dreamride.com bäst men det är inte gratis.......

Åk till Moab! Det är något som alla MTB älskare borde göra en gång i sitt liv.

mvh

Håkan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.