Vart finns alla återförsäljare?

Hejsan Utsidan!

Jag undrar om någon skulle kunna förklara för mig hur jag ska hitta en bra touring/långfärdscykel.

Jag har varit inne i lite olika cykelbutiker i Kalmar län, men ingen hade riktiga touringcyklar. Endast vanligare hybrider med kanske en pakethållare som mest. (Lite överdrift ja ;) )

Har även googlat utan något bra resultat, har testat att läsa igenom diverse trådar här på forumet. Men länkarna går oftast till utländska hemsidor. Är det så svårt att hitta dessa cyklar här med bra kvalité?

Hur hittade ni själva era touringcyklar? Vad brukar dom kosta ungefär? Vill gärna inte betala mer än 10000kr

Såg denna cykeln länkad här på Utsidan
http://www.evanscycles.com/products/ridgeback/panorama-2011-touring-bike-ec025129
Någon som vet vart man kan köpa cyklar fullt utrustade som denna i Småland?

Regards, Pontus :)
 
Jary har bl a liggcyklar

http://www.jary.se/liggcyklar.html och såna anses av allt fler som utmärkta touringcyklar.

Att det är svårt att få provcykla touringcyklar i Sverige är ett rätt generellt fenomen. Cykelhandlarna vill säkert inte ha alltför många cykelmodeller som demo. Chansen att få sälja många toruringcyklar under en säsong torde vara liten.

Vad har du funderat på för modeller? Om du kontaktar cyclecomponents i Karlstad (säljer Surly olika modeller) http://www.cyclecomponents.com/shop kanske de kan tipsa om cyklar de sålt i ditt område så att du kan ta kontakt med köparen för att få provcykla privat.

Thure
 
+1 för Häggs

Häggs har många cyklar och ramar. Men ring honom, hemsidan är inte allt för uppdaterad.

Som alltid när det gäller fincyklar som mtb, racer, toruing och pendelcyklar, det kan finnas mycket info på happymtb.org

Sen är Köpenhamn inte så långt bort, där finns det säkerligen många bra affärer, vet bara inte vilka.
 
Häggs har många cyklar och ramar. Men ring honom, hemsidan är inte allt för uppdaterad.

Som alltid när det gäller fincyklar som mtb, racer, toruing och pendelcyklar, det kan finnas mycket info på happymtb.org

Sen är Köpenhamn inte så långt bort, där finns det säkerligen många bra affärer, vet bara inte vilka.

Jag cyklade runt i Köpenhamn några kvällar förra hösten o letade cykelaffärer m touringcyklar. Lika tunnsått som Göteborg vad jag märkte.

Tex cyclecomponents har ju öppet köp så med tillräckligt god framförhållning kan du ju genom att använda dig av det prova lite olika cyklar.

Åby cykel o motor säljer Batavus långfärdscyklar (vet ingenting om cyklarna) o Sportspec i Göteborg (fast där skulle jag nog aldrig köpa en cykel) säljer också nån långfärdshoj (kommer inte ihåg vilken, men de har en hemsida så du kan säkert kolla där).

Veloform har inga cyklar att kolla på tyvärr men har koll på kunderna så du kanske kan få hjälp att hitta nån som har köpt vad du funderar på och prova denna persons cykel.

Häggs har jag bara haft kontakt m via telefon/epost men de verkade bra. Du bor ju i Småland så det borde ju vara det självklara valet för dig.

När jag köpte min touringhoj i våras valde jag mellan Thorn Sherpa o Surly LHT, det verkade vara de vanligaste alternativen om jag ville ha en cykel dedikerad till touring. Det blev LHT pga det lite längre kedjestaget (2 cm jämfört m Sherpan o kanske 4 cm (jag är osäker) jämfört m en mtb, alla mtb ramar jag kollade på hade samma kedjestagslängd).

Jag gjorde helt enkelt så att jag mätte alla cyklar jag ägde, funderade över vad jag tyckte om deras geometrier, jämförde m måtten på ovan nämnda ramar, provade m massa olika styren o olika styrstamslängder, mätte ännu mer, diskuterade m kompententa rambyggare och valde tillslut en ram som hade nästan exakt samma överrörslängd som min racerhybrid (Nishiki Pro SLD). Jag tycker att det är överrörslängden som är det allra viktigaste måttet på cykeln.

Sen valde jag storlek utifrån allt detta, en storlek mindre än vad Anders på Veloform rekommenderade. Och jag är riktigt nöjd. Det enda som jag inte tycker är kanon på ramen är att överröret är väldigt högt, inget stort problem men lite irriterande. Det gör iaf att jag är väldigt glad att jag inte valde storleken större.

Har du nån bra cykel som du gillar att cykla långt på? Nånting att utgå ifrån helt enkelt.

Lite om cykelaffärer i Köpenhamn:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=63157&highlight=cykelaff%E4rer+k%F6penhamn
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=55115
 
Kolla även in den här tråden för affärer i Stockholm:
http://www.utsidan.se/forum/newreply.php?do=postreply&t=63136

Och resten av listan:

ANDRA STÄLLEN
Häggs - i Småland. Säljer massor av cyklar, erfarenhet av touring. Thorn Sherpa bland annat.
Cyclecomponents - Karlstad. Säljer Surly, ej möjlighet att kolla först men öppet köp och man får prova cykla lite innan man returnerar den.

GÖTEBORG
* Cykelcity - cykelcity.se (både i Gbg o Sthlm), inget som är intressant för touringcyklister.
* Veloform - har inga för att prova. Säljer mest Thorn, men kan även beställa Surly.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
den gubben går inte Vart ska du cykla inom sveriges gränser 2013 Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Vart ska du cykla 2013? Långcykling 38
The_Lost_Cyclist Vart ska Ni cykla 2011? Långcykling 56
kimsjö Vart får man tag i bra kartor? Långcykling 1
rimn Vart ska ni cykla 2010? Långcykling 58
The_Lost_Cyclist Vart ska ni cykla 2009? Långcykling 71
Anglo Vart ska vi åka? Tips på ställen för treveckorstur. Långcykling 4
temmey Vart får man tag på cykelkartor över tyskland? Långcykling 5
nilsenman Vart hittar man en bra långfärdshoj? Långcykling 13
Klaus Vart tog dom vägen? Långcykling 1
The Trooper 10-14 dagar i sommar,vart svänger man? Långcykling 1
mrhandley Oktobercykling... Men vart? Långcykling 4
patrikskoog vart planerar ni cykla till våren/sommaren? Långcykling 6
rundqvist Finns det någon cykel som passar till "allt"? Långcykling 52
Kal-P-Dal Finns kunskap om gammaldags fotbroms? Långcykling 3
Gohan Finns det cykelaffärer i Uppsala/Stockholm som säljer långfärdscyklar? Långcykling 7
Erik_B Navväxel OCH skivbroms? finns det? Långcykling 12
vid racer,(hybrid) förberedd för pakethållare finns det? Långcykling 4
argento Finns cykelväskhållare för fjädrad framgaffel? Långcykling 6
Mezzner Finns det olika diametrar på 27-tumsdäck?? Långcykling 13
skiman Sverige-leden var finns hemsida med karta? Långcykling 2
Brune Elektrisk ringklocka, finns det ? Långcykling 14
erik r. finns min cykel??????????? Långcykling 11
KTG Alla snackar om cyklar med stålram, men var finns dom? Långcykling 25
littlebigohrn Var finns logi på vägen mellan Strömsund -Stekenjokk Långcykling 11
ulfbn Finns det franskgängade SPD-pedaler? Långcykling 3
igs Finns det cykelvägar längs Rhen ? Långcykling 3
ThomasRaden Här finns en liten resguide till Nordsjörutten Långcykling 0
The_Lost_Cyclist Rigida Sputnik fälgar - återförsäljare i Sverige? Långcykling 2
frehje Återförsäljare Ortlieb Långcykling 1
Jote Återförsäljare Vaude styrväska Långcykling 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.