Hur hittar man campingplatserna?

Jag kommer imorgon till Normandie, och bor inatt på en camping fr 9,10 euro inklusive dusch och toalett.
När jag försöker hitta campingar att slå upp mitt tält på via internet hittar jag bara dyrare alternativ som ofta vill ha åtminstone 15, nästan 20 euro. Då jag håller en relativt tajt budget är det mysigare med 9 euro...
Någon som har tips på hur man hittar dessa, vad ska man söka på? Ju billigare ju bättre, inga krav på kvalitet. Har med mig i princip allt jag behöver på cykeln ändå,
//Jackiie
 
Jag vet inget om priserna utomlands, men här hemma i Sverige får man vara glad om man hittar nåt under 200 spänn natten (en del brukar ha billigare pris för cyklister med enmanstält, men under 150 spänn tror jag inte man hittar på många ställen).

Man får ju inte glömma att även om du inte tar upp så mycket plats på campingplatsen så måste de få täckning för det administrativa med att checka in och ut dig.
 
De riktigt billiga campingarna finns nog inte på nätet utan man hittar dom efter vägen. Ofta är det en bonde som har camping ett par månader på sommaren, eller en kommun som ordnar på en indrottsplats.
 
nermander: Det är ingen idé att jämföra med svenska priser. Just nu bor jag påsätt Youth Hostel, fyra pers i ett rum med egen dusch, toalett och kokvrå samt större gemensamt kök utanför för 13 euro per natt. Sverige är väldigt dyrt med campingar, gissningsvis för att det är gratis att tälta i naturen och campingen måste erbjuda något mer? Likaså kan man få en flaska vin här för 1,70 euro - priserna är olika landen sinsemellan.

Petmeu: Det kan nog stämma. Det hjälper inte att jag just nu är i ett turisttätt område, där närmsta campingen är 4-stjärnig.
 
Sverige är väldigt dyrt med campingar, gissningsvis för att det är gratis att tälta i naturen och campingen måste erbjuda något mer?

Jag trodde det var tvärtom: Att i Sverige måste de pressa priserna för annars fritältar folk? I länder där man MÅSTE tälta på campingplats kan de ju ta vilka priser de vill, man har ju inget annat val?
 
Kom precis hem från en bilresa från södra Portugal till Sverige där vi kampade i 10 dagar på olika platser, varav fyra i Frankrike. 20-25 euro var standard (samma i Spanien), de dyrare låg uppemot 50!! Vi hittade campingar lätt via vår GPS som har en camping-sektion inlagd med massor av förslag var man än befinner sig. Men värt att notera är att samtliga campingar tog betalt per person och enhet, dvs vi betalade för 2 vuxna, ett barn, en tältplats, en bil (vilken vi ville ha parkerad inne på området).

Så styckar man upp det, 20 euro dvs, och är själv med tält och cykel hade kostnaden landat runt 10-12 euro. Inkl fräscha duschar och toaletter.

Men som sagt, har du en GPS av nyare variant, låt den göra jobbet och föreslå campingar! Helt outstsnding!
 
Halaj!

Det går tretton på dussinet hitta-camping-appar på Google play.

Eftersom jag själv vill ha lite klass på campingen (less på snuskiga toaletter där papperet är slut, knappt något vatten i duschen, och det lilla som kommer är inte varmt, inga skuggande träd osv.)
så brukar jag använda: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.acsi.europa

Finns ingen i närheten så använder jag istället: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.afrogleap.campingwijzer
Den sistnämnda har med lite sunkigare campingar, vilket du ju är ute efter.

På båda dessa ovan finns priser utlagda.

Men knata bort till receptionen, koppla upp dig på deras Wifi och välj några appar som verkar bra.

//T
 
Tack för app-tipsen!

Bodde för övrigt för några nätter sedan på en camping med bra dusch och toalett, låg mitt ute i ingenstans och kostade 5,10 euro för en natt.

Alla campingar i min GPS är dessvärre av dyrare varianter!
 
Jag trodde det var tvärtom: Att i Sverige måste de pressa priserna för annars fritältar folk? I länder där man MÅSTE tälta på campingplats kan de ju ta vilka priser de vill, man har ju inget annat val?

Det är min upplevelse också efter massor av somrars bilcampande i olika länder. Dessutom brukar campingar i Sverige ha väldigt bra standard för sitt pris. Skillnaden är väl att det är ett fast pris i Sverige medan man tar betalt per person, bil och tält i andra länder, så är man en familj med bil och jättestort tält så blir det mycket dyrare utomlands än i Sverige.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nilsenman Vart hittar man en bra långfärdshoj? Långcykling 13
felldin Hur hittar ni bra tältplatser? Långcykling 9
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
swed-ontour Var hittar jag en transportväska? Långcykling 7
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
Jackiie Hur märker man av tryckskador? Långcykling 5
noboundaries angående ryggsäck när man cyklar? Långcykling 14
Zarkan Vad bör man kunna laga? Långcykling 8
aksello Banvallsleden, hur tar man sig dit bäst? Långcykling 8
Soffgrupp Hur vet man vilket vevparti som passar? Långcykling 12
notaraver Vad kan man se och göra i Norrland Långcykling 19
Martin_GBG Vad säger polisen/lagen om pannlampa när man cyklar? Långcykling 24
kimsjö Vart får man tag i bra kartor? Långcykling 1
Herr Freeman Cykla i Baltikum, vilket tält och vad ska man se Långcykling 6
Foehammer117 Hur stor absid behöver man? Långcykling 1
graylingman Var köper man billigast Vaude eller Ortlieb cykelväskor? Långcykling 11
Bohak Hur lagar man sadeln på bästa sätt? Långcykling 5
neets Hur kan man ta med sig cykel i Sverige och cykla längs Göta Kanal Långcykling 5
liquidmonkey va gör man för el? Långcykling 4
Tarzanthe1 Köp av touring cykel, va ska man tänka på?? Långcykling 3
ancalagon Var får man tag på cykelkartor över sverige? Långcykling 15
mothesta Hur skall man fixa alla visum? Långcykling 15
matsn Hur långt kan man cykla på en kassett Långcykling 11
vid Byte av vevparti hur gör man ? Långcykling 11
temmey Vart får man tag på cykelkartor över tyskland? Långcykling 5
Illsley Teknin när man bromsar för att minska slitage? Långcykling 21
The Trooper 10-14 dagar i sommar,vart svänger man? Långcykling 1
pher_ Cykelvagn, vad bör man köpa så man inte ångrar sig? Långcykling 16
lillrune Sponsor till långfärdscykling, hur gör man? Långcykling 6
sedell Hur får man bort framgaffeln? Långcykling 1
sedell Hur får man bort dreven från navet? Långcykling 7
stellan Var kan man köpa Timex klockor i sverige Långcykling 3
emparasso Vlika kransar bör man kombinera? Långcykling 1
ThomasRaden Hur klär man sig när det vräker ner? Långcykling 3
erikahl hur man undviker att vurpa Långcykling 14
hzz Kan man blanda Shimano-Campagnolo? Långcykling 3
lizardking var köper man cykelväskor Långcykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.