Vlika kransar bör man kombinera?

Man skall ju inte cykla på innersta kransen (fram) samtidigt som man cyklar på yttersta kransen (bak) och vice verca. Men räcker det verkligen, blir det inte mer snedrag en så på en modern 24-växlad cykel? (PS. om det spelar nogon roll så använder jag Nexavesystem både fram och bak på min hoj)

Jag räknar 16 effektiva växlar på min hoj, struntar jag då i överdrivet många/alt. tar jag bort för få växlar?

Jag tar bort 1,2,3 på ytterkransen, 1,8 på mellankransen och 6,7,8 på innerkransen.

Är det lagom eller kan jag gott cykla på 3 resp 6 utan att det drar snett? Eller skall jag inskränka mer?

/Nyfiken cyklist
Emil Björklund
 
Hejsan, om du 'kan' använda alla växlar har mer att göra med hur väl växlarna är inställda. De ska inte skrapa på någon kombination. Sedan är frågan vad man 'bör' använda. Jag kör ibland på de mest extrema positionerna. T ex om jag kör i en lång backe som inte lutar riktigt så mycket en liten bit. Då kan det hända att jag inte orkar byta på framklingan. Och kör därmed en liten bit på den mest extrema kombinationen, och därmed så sliter jag hårdare på kedja och kassett.

Därför kan det vara bra att kolla kedjan och kassetten ibland om de behöver bytas. Jag byter ungefär var 200-250 mil. På min förra cykel så körde jag tre sådana byten utan att behöva byta klingorna ifram. De verkar ta mindre stryk.

Hoppas att de hjälpte.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.