Kransar fram.

Till våren så skall jag byta kedja och kassett på min touringcykel. Jag funderar på att byta kransarna fram också. På vevarmen står det Shimano Exage och det är tredelat fram med 28 36 46. Jag misstänker att stålkransar håller bättre än aluminium men går stålkransar som passar att få tag på?

Tacksam för synpunkter.

Thure
 
'Kransar' fram = drev

Hej

Som sagt:
'Kransar' fram kallas för drev, åtminstone av de som har varit med ett tag.

Är din drev så slitna att de måste bytas?
Rättare sagt är alla TRE så slitna att de måste bytas?

Exage är en gammal grupp som inte tillverkas längre, om dina drev är utan HG sa kan det fungera att vända på det mest slitna drevet.
HG för dreven betyder bla extra 'tänder' som hjälper till att lyfta upp kedjan till det större drevet.

HG underlättar växlingen avsevärt, ävenså fram.
Ett alternativ till nya drev kan vara att byta till ett helt nytt vevparti med HG-drev. Nuvarande Deore går att beställa med touringdrev: 48, 36, 26. Det kostar under 1000:-.
Läs mer om på Deorevevparti på:
http://www.shimano-europe.com/cycling/index.phtml
Sök på: FC-M510

OBS: Undvika att bland HG och IG. Det finns HG och IG för drev, kedja och kassett. Det skall gå bra att blanda 'åt ena hållet' men inte åt andra. Det bästa är att hålla sig till ett system.

Bultcirkeldiametern (BCD) på dina gamla Exagedrev skiljer sig säkert från vad som används idag. Att specialbeställa tre drev kan kosta en hel del.....
 
Drev

Går allra oftast att vända! Lite filning så att näsan försvinner, är annars ett bra och billigt alternativ. Skulle aldrig vilja byta aldrev mot stål!

Go tur

Johan K
 
Hej

Har köpt framdrev ifrån England på internet. Siten heter http://www.settlecycles.co.uk och har de bästa priserna . De säljer de franska drevtillverkarna Stronglight och TA som har passande drev för olika bultdiametrar. Strongligt är lite billigare men kvaliten är ok. TA gör drev av mycket hög kvalite som är något dyrare, de gör även drev i stål för den innersta lilla drevet.Det rekommenderas för det lilla drevet eftersom påfrestningen kan vara stor på det lilla drevet med lägsta växeln i på fullastad cykel uppför backarna.
Innan du beställer ta reda på din bultdiameter så att det blir rätt.
Lycka till!
 
Ang. byte av klingor mm!

Hejsan Ture!
Om du är nöjd med växelsystemet i stort så rekomenderar jag att du bara ersätter de enskilda delarna.
Tveka inte att följa Kenneths tips att beställa från England. Det är ofta bra priser, reor och stort sortiment.
Eller kolla de tyska/franska om du kan språket.

Varför vissa klingor är gjorda i alu och andra i stål är nog främst en kostnadsfråga. De dyrare klingorna är frästa ur ett stycke kallsmidd aluminium med en större tjocklek för att kedjans länkar skall få "stöd", ge en tystare framdrivning samt öka livslängen. Kan även tänka mig att aluminiumlgeringen kan ha vissa "smörjande" effekt i kontakten med kedjan. Man kan dock konstatera att samtliga tillverkare av kvalitets-klingor av använder sig av något av flera aluminiumlegeringar. Även vissa titanlegeringar förekommer.

Ang HK´s råd så ställer jag mig frågande till om det finns Deore eller andra nya mtb vevarmar från Shimano som levereras med klingor som har 48, 36, 26 tänder!
Deore, LX och XT säljs med klingor som har 44, 32, 22 tänder(XTR: 46, 34, 24). De är dock numera av 4-bults mönster men man kan möjligen köpa piratklingor, men Shimano tillverkar inga själv.

Dessa system med mindre klingor(44/42 mot tidigare 46/48) fram och kassetter med 11 tänder som största utväxling bak, kallar Shimano för HyperDrive-C(104/64mm bultdiameter, XTR har 112/68mm). Shimanos system kom till som ett svar på Suntours XC-pro´s CompactDrive som då hade en viktfördel och var populärt bland tävlingscyklister.
Vevpartierna hade då 5-bultsinfästning samt 94/58mm i bultdiameter.
När sedan tillverkarna av cyklar började göra ramar med bakdämpare gav systemet även mer utrymme för olika bakgaffel lösningar och levde kvar. Dessutom gör det att alla racer och tidigare mtb växel komponenter inkompatibla, vilket säkert var lite av Shimanos tanke.

De mindre klingorna ger även även en del nackdelar som ökad friktion(du förlorar energi), enligt vissa ökad tendens till att dra med sig kedjan när den lämnar klingan(sk. chainsuck), slits fortare samt ger en utväxling avsedd för MTB-cykling vilket inte alltid är optimalt för landsväg.

Du skriver ej vilken storlek på hjulen du har, men är de större än 26tums MTB-hjul så är det bättre, förutsatt att du verkligen skall byta vevarmar med, att välja delar från någon komponentgrupp avsedd för racercyklar. Deras 5-bults mönster är oförändrat sedan lång tid tillbaka och används av de flesta tillverkare av kedjehjul. Dessutom är utbudet större då Shimanos dominans är mindre.

Vidare betäcknas inte Shimanos klingor med IG(Interactive Glide) eller HG(Hyperglide) som HK skriver.
Dessa förkortningar står för namnet på den extra snabbväxlande teknik som gör att kassett och kedja fungerar tillsammans.
SG-X är den rätta förkortning som Shimano så gärna använder sig av.
Står för Superglide och X-et finns nog där mest för att markera skillnaden mot den tidigare mindre avancerade versionen.
Om dina klingor är av denna typ så har Shimano givetvis sett till så att det inte går att vända på dem och krama ur några mil till..!

Klingorna fanns innan införandet av 4-bult mönstret i tre kvaliteér: SG-X, SG och vanliga, och var kompatibla med varandra.
I dag har Shimano slutat med att märka upp klingorna med förkortningen SG-X och det är istället komponentgruppens namn som oftast används då alla klingorna är av denna typ samt då delarna ej är kompatibila i lika stor utsträckning längre .

IG och HG systemen har minskat antalet tänder som kedjan behöver passera över innan den förs över på nästa klinga. Från ett eller ett halv varv till ett kvarts gör stor skillnad för MTB eller racercyklister. Detta har man lyckats med hjälp av styrspår i sidan av kassettklingorna, nitar, infräsningar och vridna tänder som styr kedjan över på nästa. Men den främsta anledningen är att man tagit bort material och gjort klingorna tunnare och tänderna kortare.
Det är även anledningen till att de slits snabbare än förr och då speciellt delarna från de billigare komponentgrupperna.

Detta med snabba växlar kostar mao en del och är i mitt tycke relativt ointressant på en cykel för vardags turer eller på semestrar. Där värdesätter jag hög pålitlighet och livslängd över allt annat.
Tyvärr är det svårt att välja då Shimano, genom sin dominans, redan valt åt dig!
Behåller du Exage-vevarna har du dock fortfarande en möjlighet att "välj med fötterna"!
Mer om klingor med "normala" tänder här:
http://www.argonet.co.uk/highpath/index.htm

Det finns flera andra tillverkare som erbjuder HG/IG kompatibla eller åtminstånde fungerande kassetter, klingor och kedjor som är nog så bra.
Sram(tidigare Sachs/Sedis) har tex i mitt tycke bättre och mer prisvärda kedjor .

Hurvida du behöver byta alla klingor kan du kolla med följande verktyg:
http://www.rohloff.de/english/products/hg_ig_check/hg-ig-check.htm
Fungerar även på klingorna fram.
Själv brukar jag kolla med öga och fingertoppen för att skaffa mig en grov uppfattning.
Du kan även vänta till första provturen och se hur den nya kassett/kedje kombinationen fungerar. Var försiktig bara för är tänderna ordentligt nerslitna så kan kedjan släppa och dansa ovanpå. Detta hände mig en gång när jag lade all kraft på pedalen vilket ledde till att jag slog en klockren frivolt med cykel och allt!

Klingor till dina Exage-vevarmar(troligen den gamla standarden:110/74mm) finns, och kommer att finnas tillgängliga en bra tid fram över, så det är nog bättre att behålla dem och se hur det är med tillgängligheten vid nästa byte. Om nu resten av cykeln överlevt så länge..!
Ang. TA´s klingor så finns de även på Cykelcity i begränsad omfattning. Ring gärna till butiken i Lund och prata med Anders då det kan vara lite si och så med viljan och kunskapen på övriga butiker! Tel är 046-157300.

Som du nu märkt så rullar det in nya superduper grejjer varje dag. Vill du hoppa på eller med din köpkraft bromsa lite är upp till dig!
Tex kan ett byte till 8/9 växlar betyda att du behöver byta både fram och bak växel med. Den utväxling som paralellogrammen i växelförarna rör sig med är nämligen anpassad för klingor/kassetter från den ursprungliga gruppen eller liknande modeller.
Så kolla upp detta först.
Importör av Shimano är Hallman(http://www.hallmansports.se/products.asp) och de har nu även en e-mail support: shimanosupport@hallmansports.se
, så de kan nog ge bättre besked samt svara på vilka delar som finns samt närmaste svenska butik.


Att som HK påstå att kransarna fram SKALL benämnas som DREV låter även det som lite onyanserat!
Den term man brukar använda sig av är kedjehjul eller klinga, och detta alldeles oberoende av "hur länge man varit med"!
Med DREV eller FRAMDREV betäcknar man det som med en mer precis benämning brukar kallas för VEVPARTI. Drev eller bakdrev kan även i dagligt tal användas när man egentligen menar kassett eller frihjul. Termen DREV är därför i mitt tycke mindre lämplig att använda som betäckning på kedjehjulet(eller klingan) som den specifika komponenten!
Jag tackar dock HK för din ödmjuka inställning när du allt som oftast så vänligen tillrätta visar oss mindre vetande!;)

Mer om Shimanokomponenter och klingor:
http://sheldonbrown.com/shimano.html
http://www.peterwhitecycles.com/chainrings.htm

En bra butik med stort sortiment och kunnande om touring. Säljer just nu ut kompletta Shimano Exage vevparier(170mm långa) för endast 49,99 pund:
http://www.sjscycles.com/

Länkar:
http://sheldonbrown.com/harris/drive.html
 
Re: Ang. byte av klingor mm!

theDude; sa:
Ang HK´s råd så ställer jag mig frågande till om det finns Deore eller andra nya mtb vevarmar från Shimano som levereras med klingor som har 48, 36, 26 tänder!
Jag tyckte att jag var tillräckligt tydlig med den länk jag skickade i mitt förra inlägg, men för säkerhetsskull här kommer en direktlänk:
http://www.shimano-europe.com/cycling/phpimages/product/exp_view/FC-M510-SSK(OCTA).pdf
(Det är ett PDF-dokument)
I dok så framgår TYDLIGT att dreven finns i storlek 48-36-26.
Tilläggas bör att detta INTE är en 'pappersprodukt', jag såg vevpartiet med 48-36-26 dreven hos en cykelhandlare för ett par veckor sedan, han hade tagit hem det åt en kund som skulle ha det på sin touringcykel. Det var på så sätt som jag fick veta att det fanns 48-36-26 drev till moderna Shimano vevpartier.

theDude; sa:
Vidare betäcknas inte Shimanos klingor med IG(Interactive Glide) eller HG(Hyperglide) som HK skriver.
Jag var otydlig i mitt förra inlägg.
Jag skrev också att man bör undvika att blanda HG och IG. Det borde ha stått att man bör undvika att blanda HG- och IG-KOMPATIBLA prylar. Deore drevens kompabilitet står här:
http://www.shimano-europe.com/cycling/catalogue/content_prodx.phtml?pid=10220
"Chain Compatibility: Super Narrow HG"
Vidare från Shimanos FAQ:
http://www.shimano-europe.com/cycling/faq/content_general_x.phtml?articleid=5040&ips_index=16
"One significant compatibility issue is always to avoid using a HG chain with an IG-only crank set."

Man böra alltså undvika att använda IG-kedja tillsammans med Deore-dreven.

theDude; sa:
Att som HK påstå att kransarna fram SKALL benämnas som DREV låter även det som lite onyanserat!
Det är inte bara onanserat det är en LÖGN!
Jag har ALDRIG skrivit vad theDude påstår!
Detta är vad jag skrev:
User; sa:
'Kransar' fram kallas för drev, åtminstone av de som har varit med ett tag.
'Scrolla' upp för sidan och kolla själv.....

Jag vill inte nedlåta mig till personangreppsnivån, utan avslutar härmed mina inlägg i den här tråden.

Hoppas bara att Thure får drev som han blir nöjd med och att theDude inte bara skickar en massa länkar utan också läser de som andra skickar.....
 
Lågprisvariant

Shimano TY-30 vevarmar och klingor, 28,38 och 48
tänder, svetsat och nitat tillsammans, ca 300:- hos
din lokala cykelhandlare. Made in Malaysia.
Vet tyvärr inte om det är kompatibelt med det du
har nu.

thureb; sa:
Till våren så skall jag byta kedja och kassett på min touringcykel. Jag funderar på att byta kransarna fram också. På vevarmen står det Shimano Exage och det är tredelat fram med 28 36 46. Jag misstänker att stålkransar håller bättre än aluminium men går stålkransar som passar att få tag på?

Tacksam för synpunkter.

Thure
 
Så här blev det.

theDude; sa:
Hejsan Thure!
Om du är nöjd med växelsystemet i stort så rekomenderar jag att du bara ersätter de enskilda delarna.
[e]



Jag mätte upp avståndet mellan de fem bultarna på mina kransar (ca 65 mm CC) och kom fram till att det jag har är det vanliga äldre systemet på racercyklar med sk 110 mm bultcirkel. I min lokala cykelbutik ECI i Björkhagen fanns det ett par klingor som passade och jag valde en yttre 46 taggars klinga från Tioga och en mellanklinga från Shimano med klättertänder, bägge i aluminium vilket gick på knappt 450 Kr. Den minsta klingan fram som är i stål behåller jag.

Det har blivit ett visst slitage på mina hittillsvarande klingor så jag tänkte börja säsongen med nytt genomgående i form av klingor fram kedja och kassetten bak.

Tack för allt engagemang från de som svarat på min fråga.

Hälsningar Thure
[Ändrat av thureb 2001-11-26 kl 09:46]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.