För liten cykel?

Helt ny på allt va cykling innebär, har däremot fått låna hem en Nishiki Competition av en bekant.
Den är efter va jag har kommit fram till efter att ha sett lite bilder på Google av årsmodell 2007 (inte säker). Sparsamt cyklad då han tränade inför Vättern, och lade ner efter genomförd tävling. Efter det har den mest stått och samlat damm. Har fått erbjudande att köpa den för 7000:- Rätt i pris till att börja med? Bra skick på cykeln. Shimano 105-grupp med Ultegra bakväxel. Var ut på en 42km runda idag, kände av rygg och armbågar (cyklar nog med för raka armbågar så alla stötar tas upp av armar/rygg, förmodligen därför). Är som sagt helt ny på detta och är ju inte van med sittställning osv, så det gör det ju svårare att avgöra om cykeln passar eller inte. Alla olika storleksguider är väl inte skrivna i sten utan riktvärden?

Efter att ha gjort en massa ramstorlekstester online har jag fått fram att jag ska ha en sån här konfiguration:

Mina mått:
-------------------------------------------
Inseam: 86
Trunk: 70
Forearm: 34
Arm: 65
Thigh: 60
Lower Leg: 57
Sternal Notch: 150
Total Body Height: 183

The Competitive Fit (cm)
Seat tube range c-c: 55.7 - 56.2
Seat tube range c-t: 57.4 - 57.9
Top tube length: 56.1 - 56.5
Stem Length: 11.5 - 12.1
BB-Saddle Position: 80.0 - 82.0
Saddle-Handlebar: 54.6 - 55.2
Saddle Setback: 4.7 - 5.1

The Eddy Fit (cm)
Seat tube range c-c: 56.9 - 57.4
Seat tube range c-t: 58.6 - 59.1
Top tube length: 56.1 - 56.5
Stem Length: 10.4 - 11.0
BB-Saddle Position: 79.2 - 81.2
Saddle-Handlebar: 55.4 - 56.0
Saddle Setback: 5.9 - 6.3

The French Fit (cm)
Seat tube range c-c: 58.6 - 59.1
Seat tube range c-t: 60.3 - 60.8
Top tube length: 57.3 - 57.7
Stem Length: 10.6 - 11.2
BB-Saddle Position: 77.5 - 79.5
Saddle-Handlebar: 57.1 - 57.7
Saddle Setback: 5.4 - 5.8

Cykeln jag funderar på att köpa:
Seat tube range c-c: 50
Seat tube range c-t: 54
Top tube length: 55
Stem Length: 10.7
BB-Saddle Position: 75
Saddle-Handlebar: 54
Saddle Setback: 5.6

Som ett snitt kan man säga att överröret är ca 3cm kort. Hur mycket påverkar det komfort/sittställning? Räcker det att byta styrstam till en längre? Höjden är ju bara att höja sadeln.. Tacksam för svar!

När det gäller cyklar så är inget bara. Som du beskriver sakernas tillstånd är cykelramen för liten för dig. Har du varit hos en seriös racerhandlare och fått deras uppmätning av dig och förslag? Om inte råder jag dig att börja där.
Världen är full a begagnade cyklar i rätt storlek, håll på sekinerna tills du hittar en lagom-rätt storlek på hoj. 105 är ok grejor, förutsatt att de skötts.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag var in till en handlare här i Uppsala, han sa att jag skulle ha en Large eller en 58 bara genom att titta på mig och fråga hur lång jag var, ingenting mättes. Kändes ju halvseriöst. Har läst mig till att det är överrörsmåttet som är viktigast, just för att få rätt längd på cykeln. Det borde ju kunna justeras med 2-3cm längre styrstam eller blir det fel viktfördelning eller liknande då? Kanske är bäst att vänta med köpet tills en storlek 57-58 dyker upp.

Jag kan bara understryka att det är lite klurigt att hitta en hoj som passar bara utifrån mått. Storlekarna är inte sinsemellan jämförbara; om du ska ha en 58 av en modell så innebär det inte att alla 58.or passar dig. Jag har själv gått igenom en urvalsprocess nyligen och utifrån kalkylatorer och mätningar så rekommenderades jag 51-52. Det slutade dock med en De Rosa i stl 48 och jag hade inte kunnat ha en större ram av den modellen. Det beror på dess geometri med slopat överrör så en större ram hade blivit för lång för mig. Sök på "bike fit" på google och you tube så kommer du hitta massor som kan ge lite mer kött på benen.

För lite träning

För en ovan är sittställningen på en racer ganska extrem och obekväm. Tror nog att Uppsala killen träffade hyffsat rätt.

För den helt ovane är oftast en racerhybrid ett bättre val. Sittställningen är mer öppen och bekvämare. Har man racerdäck 23-25mm håller man lätt farter på 25-30km/t. För högre farter blir luftmotståndet större vilket passar bättre för racern. Dock kräver farter över 30km/t att cyklisten är vältränad hur fort det går beror som vanligt på i vilket skick motorn är i

Hans Friedel

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips