Pimp från 3 till 2 speed

Ett klassiskt mek är att bygga om vevpartiet från 3 speed till 2 speed. Enklast görs detta genom att man tar bort det stora drevet ersätter det med en bashring. Dom flesta passar även på att byta mellan drevet till ett något större.

Man kan kolla utväxlingen på Sheldon Browns sida.

22/36 verkar passa dom flesta. Många som gillar att cykla fort väljer större drev. Gillar man att sitta mer typ om man har heldämpat kan det vara ide att ha kvar det lilla drevet. Jag använder det lilla drevet för sumphål och rejäla uppförsbackar.

Man kan även välja en mindre kassett typ 32/11 istället för 34/11 jag har även läst om folk som använt 28/11. Man får då en väldigt kompakt drivlina och man kan använda en kort kedjeförare på bakväxeln.

Men som sagt val av utväxling är väldigt personligt

Fördelarna med 2 istället för 3 är att man får en kortare kedja högre markfrigång.

Många struntar i Bashringen men jag tycker att den är praktisk dels skyddar den drevet men den funkar även som kedjestopp.

Klingbultar kan vara kluriga så det kan vara ide att köpa verktyg för klingbultar

Man kan också byta framväxeln SLX finns med en 2 speed växel fördelen med en sådan är att den är kortare och enklare att få plats med

Hans Friedel
 

Bilagor

  • done.jpg
    done.jpg
    51.4 KB · Visningar: 1,108
hmm har för mig att det var lill klingan man tog bort då den lill i stortsätt aldrig används, sist jag använde den var på ett bergslopp 1996 ;)
 
hmm har för mig att det var lill klingan man tog bort då den lill i stortsätt aldrig används, sist jag använde den var på ett bergslopp 1996 ;)

Ja, men bashen sitter ju där stora klingan är. Så vill man ha det, och det vill man om man cyklar tekniska stigar, så har man inget val.
Så det beror lite på hur man cyklar:
Lycra; bort med lillklingan och större storkaka.
Baggy: Byt stora mot bash, lite större lill-och mellanklinga

Själv ser jag väldigt liten poäng i att ha en 22T, det blir alldeles för lätt. Jag har kör med en 26T som minsta rätt länge. Då får man lite mer användning för den. Det beror ju lite på var man cyklar till vardags också, i GBG och här i fjällen använder jag generellt den lilla mycket mer än i Hellas och andra områden i Sthlm.

26/34(36)/bash är lagom för min AM-cykling tycker jag. Med små hjul då, med stora blir det kanske lite annorlunda.
 
Ev. fixa bashguard på min Scott 29"

Jag kör på med min Scott Scale Elite 29" och trivs. Lite störd över risken att köra storklingan i sten eller stockar - man jag kommer att pendla med den med dubbdäck i vänter när jag inte vågar köra med hybriden.

http://www.evanscycles.com/products/scott/scale-29-elite-2012-mountain-bike-ec030819

Vad skulle vara lämpligt för mig om jag vill åt en bashguard men kunna cykla 18 km om dagen också? Jag har inte forskat så mycket än, kan jag demontera storklingan och bara skruva dit en bashguard?

"Shimano M552 chainset with 42/32/24 tooth chainrings, Shimano HG62 11-36 tooth 10-speed cassette, 30 gears"
 
Har man 34/11 och 22 fram så blir det ett fasligt snurrande då passar 26 mycket bättre. Jag använder 36 klingan mest och 22 funkar mest som krypväxel.

Dock är jag väldigt sugen på 28/11 kassett då skulle 22 drevet funka mycket bättre. Små drev och kassetter är också lättare mindre rörlig massa.

Jag blev faktiskt lite impad hur bra 36 drevet funkar. Är jag ute på en tränings runda använder jag även 11 drevet någon gång när jag hade 22/32/44 använde jag i princip aldrig 11,12 dreven.

Kör jag på landsväg så håller jag cirka 30-35 km/h med 36 och 11 helt OK faktiskt svårt att köra fortare om man är själv speciellt på en MTB

Fast jag har dålig pejl på hur växlarna känns på en storhjuling men 38 borde du kunna fixa tycker jag. Tänk också på att inte ha för stort glapp mellan fram dreven har man 22T så är 36T det största framväxeln klara av.

Hans Friedel
 
Nu tänkte jag ta tag i det här igen. Jag hoppas kunna byta 42-klingan till en bashguard som precis täcker 32-drevet. Känns det som att 32/24 och 11/36 kan funka. Jag använder väldigt sällan 42-klingen. Cyklar mest singletrack och har pendlarcykel till jobbet. Har inte använt MTB:n sen i november då jag inte vill slita på den i salt, grus, sand och slask. Men nu åker den fram för skogsbruk.

42/32/24 tooth chainrings, Shimano HG62 11-36 tooth 10-speed cassette, 30 gears"
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kogoyo Åre - var till kalfjället? Mountainbike 8
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
RedBreather Spår till GPS/Smartphone Mountainbike 1
l_udde Remote kit till ROCK SHOX Ario RL för Scott twinloc Mountainbike 0
viggrun CykelVasan 2014 - time lapse från start till mål Mountainbike 11
thureb Treriksröset till Grövelsjön I dagens DN Mountainbike 3
Enzym bygga om en vanlig cyckel till ihopfällbar Mountainbike 10
Scholander Till er kunniga om en mountainbike Mountainbike 11
hassex Pimpa min bike från 8 speed till 9 speed Mountainbike 5
Förövaren Hjälp med reservdelar till min crescent Mountainbike 4
4623 Kärra till fulldämpat? Mountainbike 6
kalle111 Kassett och kedja till nishiki 301 Mountainbike 4
CajsaNilsson 2 hardtail MTBer stulna i Umeå natten till 15e maj Mountainbike 0
Fotoroger Bästa vägen till Pältsa Mountainbike 1
MagArne Rätt däcktryck till hybridcykel Mountainbike 16
froilan Bromshandtag till Shimano XT läcker olja Mountainbike 2
MagArne Diameter på sadelstolpe till Nishiki 501 Mountainbike 3
MagArne Fjädrande sadelstolpe till stel hybrid Mountainbike 7
Frida0314 X-sports 4 Giant något att slå till på? Mountainbike 0
Aldrin MTB till 11 åring Mountainbike 3
Frida1 Hjälp till cykelköp! Mountainbike 6
nertus Bromsbelägg till Avid BB7 Mountainbike 3
Jozii Mtb till bruk i Göteborgs skogar Mountainbike 13
MonicaKa 9-delat reglage till 8-delat baknav? Mountainbike 11
enghult Till&från-jobbetcykel sommar + vinter Mountainbike 18
EasyRider Passar pedalen till skon? Mountainbike 6
Henkan94 Kostnad på byte till skivbroms Mountainbike 3
marieb Hur går jag till väga för att börja cykla Mtb? Mountainbike 7
nermander Damasker till dämpare? Mountainbike 9
greenjuice Vad krävs att byta till Singlespeed Mountainbike 13
dsmith Hörlurar till cykling Mountainbike 22
Joakim Ambrosson Fodral till cykel? Mountainbike 3
maslit98 Reservdelar till Rock Shox Indy SL Mountainbike 2
fredrik_h Hjälp med att finna Rep. ställ till min mtb Mountainbike 2
jöran Kartfodral till cykel Mountainbike 5
XmadiceX Olja till kedjan? Mountainbike 30
klingeborn Lift till Finnmarksturen från Uppsala Mountainbike 0
eliljendahl samåkning gbg-sthlm till 08xc Mountainbike 3
dabac Slicks till MTB - dimensionens inverkan Mountainbike 25
Klassebasse Great Divide: Kanada till Mexico Mountainbike 9
Drifter Vilket är bästa smörjmedlet till kedjan? Mountainbike 5
mackan42195 MTB-Tjej till Åre Extreme Challenge Mountainbike 0
thomalin Cykelställ till bilen... Mountainbike 12
Jonik Cykelväskor till mtb Mountainbike 12
drifted jump till biken? å vilken bike e bäst? Mountainbike 8
Mathew Förvaring av batteriet till Mirage X (över sommaren)? Mountainbike 3
xnation Webbadress till Alesa Mountainbike 0
Mathew XT bromshandtag till Giant MPH-3 skivbromsar??? Mountainbike 1
gunnar.ohman BoB Yak trailer till alluminium cykel ? Mountainbike 3
perlowdin Ny adress till MTB runt Uppsala Mountainbike 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.