Hjälp med bestämning av kassett och drev

Hittar du bara ett vevlager med lämplig vevaxellängd, så bör väl de flesta vevpartier passa på cykeln - givet att infästning mellan vevparti och vevaxel passar!

Tidigare var standarden fyrkantshål på vevpartierna, men nu är det helt annat?
/Niklas

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Okej, vevpartiet har beteckningen Shimano MC-FC 16, från någon gång på 80-talet.

Det är ingen kris, men det jag undrar är vilket slags "nutida" vevparti som skulle kunna passa i ramen, oavsett byte av klingstorlek eller inte. Jag trivs med cykeln, Centurion Kinesis 7005. Ja visst, jag kan ta den till ECI och fråga, men nu frågar jag er.

Med vänlig hälsning, Insel

Kollade bilder på google ditt vevparti har fyrkanthål. Det här kanske kan vara något förutsatt att din vevaxellängd stämmer. http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/R...vparti/Vevparti-Shimano-FCM-442-9-del-270076/

Sannolikt har din cykel 7-delat bak men det blir knappast problem med ovanstående Biltema.

Thure

Tack så mycket! Det verkar lovande, enligt Sheldon Brown är vevaxeln 110-113 mm på mc-fc 16, så det kan nog funka med denna.

Med vänlig hälsning, Insel

Det är mycket större risk att knäna tar skada av att trampa hårt-och-långsamt än av lätt-och-snabbt.
Och en typisk MTB-utväxling bör ta dig till 40+ km/h.
Så du måste hålla en ganska häftig snitthastighet innan du har nån större praktisk nytta av större klingor. Och din kropp lär inte tacka dig heller.

Tar du en titt på bilden ser jag ingen MTB.... Snarare en mer vardagscykel och då bilden från insel

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips