hjälp med byte av kassett och kedja

Hej hej! Det är så att jag har en Scott YZ3 som behöver ny kedja och kassett.

Jag har gått in på https://www.cyclecomponents.com och kollat upp lite delar, men är riktigt osäker. Finns det förresten någon bättre hemsida än denna? Jag tycker iofs den verkar bra, men alltid finns det väl bättre

Jag vet att jag behöver en "Pro, kedjepiska/kassettavdragare" för att få av kassetten. Något mer jag behöver för att byta kassetten? Råd till en nybörjare?
Till exempel vanliga fel man kan göra?

Det är en 8-klingor's kassett jag har och behöver därför en 116l kedja? Eller funkar det med 114 och 118 också?

Spelar det någon roll vilken kassett man väljer?

En sista fråga bara Hur stänger man igen kedjan sen? Följer allt man behöver med? Behöver man specialverktyg för att få ihop den?

Har fått upp intresset för cykeln, men vill även lära mig att meka med den också

Sökte på youtube hur man monterar av och på kassetten. Nu återstår bara undran över de andra funderingarna.
 
Du behöver en kedjebrytare för att öppna kedjan också.
För att sedan stänga kedjan föreslår jag att du använder ett kedjelås, själv kör jag kör med SRAM:s.

En annan tänkvärd sak är att om du byter kedja och kassett så är det stor risk att du behöver byta klinga/klingor också för att få det att funka.

Angående längd på kedjan så kolla hur lång den du har nu är, det har inte att göra med antalet kugg i kassetten.

Till slut; länktips på webshoppar:

http://www.bike-discount.de/
http://www.chainreactioncycles.com/

Det finns många fler, men det var dom två jag kom på direkt. De är nog störst i Europa tror jag.
 
Bra svar från Jonas.

Tillägg: cyclecomponents är bra, men kan ibland ha väl långa leveranstider för varor de ej har i lager.
Vilken kassett du väljer spelar inte så stor roll. Dyrare är oftast lättare, men inga större skillnader i övrigt.
 
Man bör nog ha en kedjebrytare också, men jag som hade lite brottom klippte av den gamla kedjan och stängde den nya med en rejäl polygriptång. Funkar men man kan lika gärna köpa en kedjebrytare de är rätt så billiga, hade ingen hemma bara och ville få det gjort.
 
Kedjan förlängs

under användningen pga slitaget runt nitarna. Du skall därför räkna antalet länkar på den gamla kedjan och välja samma antal på den nya.

Thure
 
Rejäla

verktyg håller och blir till vänner, dåliga verktyg ställer mest till förtret. Köp vad du har råd till och låna vad du kan...
Handrengöringskräm och trasor samt overall rekommenderas varmt.......Tidning under både sadel och styre..... Tvättburk och kallavfettning till växelkomponenterna samt fett och fettspruta till moteringen. Nu har du nog fått de flesta råden som behövs.....Lycka till!
 
verktyg för kassettbyte

Eftersom jag i veckan själv bytt kassett för första gången så är det rätt färskt i minnet.

Det man måste ha (till shimano, en merida mats 500) är en nyckel som passar i kassetten.
Kedjepiskan är ett verktyg som inte skadar kassetten vid demontering, så skall du inte spara kassetten av någon anledning är det inte nödvändigt med detta verktyg men kan vara bekvämt. Själv förstog jag inte att jag behövde kedjepiskan vid bestälningen så jag använde den gamla kedjan och en rörtång (synerligen obekvänt men fungerande)

För att få bort kedjan från ramen behövs en kedjebrytare.
Jag gillar inte kedjelåsen utan tycker om de förstärkta pinnarna men det är endast ett tycke och smak. Förstärkta pinnan återmonteras med kedjebrytaren

Vid montering av de nya kassetten skulle man dra med 4 kg. Till detta behöver man en monentnyckel. Nu är det raster under muttern till kassetten så min monentnyckel med klickljud (vid rätt moment) var mycket svåranvänd. Kändes nästan att det skulle varit bättre med en fiskevåg och tumstock.

Om du har samma antal kuggar på din nya kassett som på den gammla så kan du använda en kedja med lika många länkar som innan. Om det är 11? eller något annat beror på avstånd mellan vevparti / baknav samt storlek på fram och bakklinga..

/Janne
 
Kasettbyte

Du behöver:

  1. Kedjebrytare
  2. Kedjepiska
  3. Hylsa för att skruva på och av låsmuttern till kasetten
  4. Spärrskaft alt. momentnyckel

Kapa kedjan, ta loss bakhjulet, ta loss kasetten, montera den nya, sätt tillbaka bakhjulet, kapa den nya kedjan till samma antal länk som den gamla, montera kedjan.

Angående verktyg så funkar Biltemas utmärkt för dessa jobb, jag använder dem för service av mina cyklar var hundrade mil vilket inne bär minimum 4-5 tillfällen per säsong. En kedjemätare är också bra byter man kedja i tid så behöver man inte byta kasetrten utan kan köra flera kedjor på samma kasett. Jag drar åt på känn utan momentnyckel och det funkar bra.

Angående val av kedja så rekomenderar jag att använda KMC, SRAM eller Wipperman vilka har kedjelås istället för Shimanos fippliga nitsystem. Dessutom gör låset det lätt att ta loss och rengöra kedjan mellan större servicetillfällen. Förlänger kedjans livslängd. Dreven fram överlever fler kejebyten än kassetten bak.

Lycka till.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eklfv Hjälp Musikhjälpen i mountainbikens namn! Mountainbike 0
peribunkan Hjälp med väredering av mountainbike Mountainbike 6
froxi Hjälp! Får inte på bakhjulet, Trek 4500 Mountainbike 7
pomperipossa hjälp med val av cykel Mountainbike 10
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
Förövaren Hjälp med reservdelar till min crescent Mountainbike 4
Neerf Hjälp! Merida stulen i GBG under Påskhelgen! Mountainbike 0
lodynator Instegscykel HJÄLP Mountainbike 4
melvin_f Hjälp med bestämning av kassett och drev Mountainbike 16
rdny Hjälp! Mountainbike 1
menymicke Jag behöver hjälp med cykelval Mountainbike 0
spacestar nybörjare behöver hjälp Mountainbike 9
tiger138 cykel hjälp Mountainbike 1
Jutte Hjälp Mountainbike 1
joelr Presentation och hjälp med vajerdragning Mountainbike 2
Frida1 Hjälp till cykelköp! Mountainbike 6
LinusS Hjälp med Fjädring Mountainbike 2
Stefano M Hjälp att välja MTB Mountainbike 0
ala Hjälp mig klara loppet Mountainbike 4
dreamaboutmtb Nybörjare i mtb världen, lite hjälp vore bra : ) Mountainbike 2
LadySnas Hjälp önskas!!! Mountainbike 6
fredrik_h Hjälp med att finna Rep. ställ till min mtb Mountainbike 2
hakpoh Hjälp Mountainbike 2
plattfot Hjälp mig förklara.. Mountainbike 25
Cyklan Totalt novis behöver tips och hjälp. Mountainbike 4
Mathew Pedaler och skor? Hjälp? Mountainbike 3
Pott behöver hjälp ang ramstrl på giant NRS? Mountainbike 3
jens.tinfors hjälp med komponentval Mountainbike 6
KraftWärk Hjälp!!! Däck nu Mountainbike 4
Mathew Schimano XT - Det smäller när jag växlar. Hjälp! Mountainbike 5
zafira Hjälp...7:an fungerar ej Mountainbike 8
UgO Hjälp! Mountainbike 1
lisis Hjälp med sdp pedaler! Mountainbike 8
f97anka Lite hjälp med att välja cykel Mountainbike 3
appelo Hjälp med Cykelvärdering Mountainbike 1
philip Mek hjälp Mountainbike 1
swat HJÄLP MED TIPS OM CYKELSTRÄCKAN KIRUNA-NARVIK Mountainbike 3
matpih HJÄLP mig välja MTB-cykel. Mountainbike 15
Stuvarn Byte av skivbromspads! Mountainbike 4
Henkan94 Kostnad på byte till skivbroms Mountainbike 3
Solvargen Byte av växelöra Mountainbike 2
plattfot Byte av framväxel Mountainbike 3
XPAT Byte av bromsbelägg Mountainbike 2
erka7371 byte av gammal styrstam (smalare dimension) Mountainbike 5
thureb Byte av Suntour kasett Mountainbike 3
kalle111 Kassett och kedja till nishiki 301 Mountainbike 4
olind Råd om uppfräshning av gammal Miyata Mountainbike 8
ala 8- och 9-delad kassett kompatibla? Mountainbike 0
Tovetjarn Byta kedja och kassett? Mountainbike 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.