Råd om uppfräshning av gammal Miyata

Hej!

Jag har en gammal Miyata Path Runner (med gamla LX-komponenter) från typ -95 som jag använder fram och tillbaka till jobbet & andra liknande turer.

Den funkar fint förutom att växlarna hoppar när man tar i i uppförsbackarna. Jag har rengjort bytt varjar & justerat både bak & framväxel men det är nog snarare så att det är dags att byta kassett, kedja eller nått åt det hållet.

Tror ni det är värt att byta ut delar och isåfall vilka? Vilka cykelaffärer i Nacka / Telefonplan kan man kolla? Jag tror jag kan göra ganska mycket själv även om tex att byta kassett verkar kräva en del specialverktyg (så det kanske jag lämnar bort även om det vore roligt att göra själv).

Alla råd är välkomna! Tack på förhand!
 
Sannolikt så bör du byta

kedja och kassett.

Enkelt och inte dyrt. Framdreven kanske också behöver bytas. Till och med Biltema har de delar och verktyg som behövs. 7-delat eller 8-delat?

Thure
 
Har just gjort det där med min gamla skorv och blev mycket nöjd. Mitt bakhjul hade gängad frikrans och inte kassett, kolla ditt. Minsta drevet var på 14 kugg och jag ville gärna få upp farten lite då jag bara kör jobbet t o r. Så jag bytte till ett helt nytt bakhjul för kassett och fick 11 kugg, rak fälg och nytt hjullager på köpet. Biltemas prylar så det blev rätt billigt. Så bytte jag klingor, vevar och vevlager (ett j-a jobb att få loss!). Biltemas var slut så det fick bli Sportex, också rätt billigt. Visst ja, och så kedja. Biltemas kedjebrytare pajade omedelbart, fick ta vinkelslipen och lite annat. Men jag fick ihop skorven igen, och den flyger fram! Lyckades t o m justera in allt igen! (Tack vare http://www.parktool.com/ , jättebra mektips!) Satte på ett par clips med remmar på pedalerna också när jag ändå höll på, 29:90 var dom klart värda. Hittar du bara billiga bitar är det definitivt värt besväret även på en gammal skräpcykel. Jag räknar inte med att prylarna ska hålla för skogen men väl för asfalt.

Lycka till!
 
Oj! Tack för svaret och possitiva infon!

Jag hör av mig så fort jag gått lös på min lila. Det kommer nog ta ett tag men nu vet jag ivartfall var jag ska börja.
 
Hej igen!

Jag blir inte klok på om det är frikrans, kassette eller gängad frikrans (heter det så?).

Jag tycker det ser ut som att jag behöver FR-5 Cassette Lockring Tool men jag är inte säker... Och isåfall (som thureb sa tidigare) Kassettavdragare + kasett från Biltema. Jag tog några bilder. Någon som vet?

Tack på förhand!

(Jag räknade sprintarna på min kedja och de var 108 st. Den från Biltema har 116 så det ska nog funka)
 

Bilagor

  • Bakvaxel1.jpg
    Bakvaxel1.jpg
    71 KB · Visningar: 2,572
  • Bakvaxel2.jpg
    Bakvaxel2.jpg
    59 KB · Visningar: 2,378
  • Kedja.jpg
    Kedja.jpg
    52.1 KB · Visningar: 2,082
Senast ändrad:
Nog tycker

jag att det verkar som du har rätt, kassettavdragare och kassett är nog det du behöver...

Räknade tänderna på verktyget och jacken i kassetten, antalet stämde så kör på det...

Innan du sätter dit det nya så jämför med det gamla/den gamla kassetten, är det fel kan du ju lämna igen den.

Biltema har väl som alla andra bytesrätt eller återköp om förpackningen är oöppnad/obruten/oanvänd.


Micke
 
Nu är cykeln igång igen! Lite incykling & justering av växlar kvar men det får bli en annan dag.

Jag hittade delar + verktyg på Gunnels cykelaffär (på Folkungagatan 144 i Stockholm). Det kostade ca 500:- inklusive alla verktyg utom kedjepiskan (som jag glömde så jag byggde en egen av en träpinne & den gamla kedjan).

En sak som strulade var att kassetten glappade på bodyn så jag fick gå och köpa en kassettspacer (se denna forumtråd för mer info)

Tack för all hjälp!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.