Behöver snabbt råd ;-)

Var hos SportSpec. idag för att köpa bromsbelägg till min "gammla" Kona Cinder Cone, Tittade runt lite i butiken å hittade en Scott Scale 50 årsmod -10. pris 12995:- provcyklade den såklart å den kändes helt ok! man kunde "låsa" gaffeln från styret vilket jag saknade på min Kona!
Sen tittade jag på en Scott Scale 40 pris 16995:- å provcyklade!
Den var inte heller helt fel! Men min "smärtgräns" ligger nånstans därimellan!
Vilken ska jag ta? Snälla hjälp mig ni som kan detta ;)

/Janne
 
Hmm

Om du ska köpa bromsbelägg och kommer hem med en ny hoj för sjutton lopper så har du gjort ett kap.....!!

Junioren
 
Snåla aldrig på hobby saker, handla alltid strax över smärtgränsen. Det är bästa sättet att höja smärtgränsen och 17"kr för ett par bromsbelägg är väl helt okey ;)
 
Ha-begär

T a det lugnt! Ta några lugna djupa andetag! Ställ dig sedan frågan: Behöver jag verkligen något mer än ett par nya bromsbelag till min Cona?
Uppenbarligen var du inte inne på att köpa ny cykel innan du besökte butiken eller hur? Det som förändrats är väl att "Ha-begäret" väcktes till liv.

Lycka till!
[/B]
 
T a det lugnt! Ta några lugna djupa andetag! Ställ dig sedan frågan: Behöver jag verkligen något mer än ett par nya bromsbelag till min Cona?
Uppenbarligen var du inte inne på att köpa ny cykel innan du besökte butiken eller hur? Det som förändrats är väl att "Ha-begäret" väcktes till liv.

Lycka till!
[/B]

Jo har faktiskt tänkt köpa ny cykel rätt så snart! Har haft Konan i några år nu å vill gärna ha nytt å fräscht då med låsbar gaffel vilket jag saknar!
Problemet är att jag började provcykla en Scott Scale 50 -09 för 9995:- skulle nog stannat där ...;)

/Janne
 
Jo har faktiskt tänkt köpa ny cykel rätt så snart! Har haft Konan i några år nu å vill gärna ha nytt å fräscht då med låsbar gaffel vilket jag saknar!
Problemet är att jag började provcykla en Scott Scale 50 -09 för 9995:- skulle nog stannat där ...;)

/Janne
Okej, är det på det viset! Då håller jag faktiskt med vad actionbent skrev i sitt inlägg!

Lycka till igen!
 
Snåla aldrig på hobby saker, handla alltid strax över smärtgränsen. Det är bästa sättet att höja smärtgränsen och 17"kr för ett par bromsbelägg är väl helt okey ;)

Håller med!

Fast jag skulle gå ytterligare ett steg ;-)

Köp en Full Suspension istället! Såg dom hade en Specialized för 21´... Fast en Scott Spark smakar inte heller illa...
Jag gjorde nyligen ett byte från en Kona Explosif (HT) till en Cannondale Rush (FS)... det är ljusår emellan dem och det var verkligen det bästa bytet jag gjort, även om det grävde djupa hål i plonkan...

Bloggade lite om det: http://www.utsidan.se/blogs/trails/ny-mtb_16007.htm

Dagens FS hojjar är verkligen bra... när jag låser dämparna på min så är den i stort sett helstel... För 10´ 15´får du säkert en bra beggad FS dessutom. Kolla in Happys köp o sälj.

Det var mina 5 öre...
 
Senast ändrad:
Nu sätter du ännu mer myror i huvudet på mig ;)
Undrar om jag behöver en heldämpad? Blir väl tyngre å kräver väl lite service oxå antar jag!
Men var ju "motståndare" även till framfjädrat tills jag provat!
Just nu hade jag 3 val. Antingen ta en Scott Scale 50 -09 för 9995:- tyvärr kan du bara låsa fjädringen på gaffelbenet! Tror det blir svårt fumla där om körningen blir teknisk svår! Därimot -10 hade spak på styret å uppgraderad lättare gaffel å styre kostade 12995!
Scott Scale 40 hade ännu bättre gaffel å full XT utrustad å fina framdrev (alu/stål) lätta+hållbara!
Den kostade 16995:-
Men ska lyssna på ditt råd å även prova en heldämpad, kan man även låsa den bak under cykling med spak på styret?
Ja jag bor i Göteborg ;)

/Janne
 
De fulldämpade blir lättare och lättare... givetvis så hänger vikt och pris ihop... Har inte exakta skillnaden mellan min gamla och min nya, men det är inget jag tänker på iaf.

Har för mig att du haft probs med din rygg (?)... det hade iaf jag tidigare vid mtb cykling, främst korsryggen, men det är borta nu. Sen så beror det ju på vilken typ av skogscykling du föredrar... Jag kör mycket stig och kuperad, bergig terräng... ofta med en hel del stök. Då är FS att föredra... snabb XC som du vill köra så fort som möjligt, samtidigt som du skiter i komfort, då är en HT att föredra.

När det gäller låsning så har jag "manuell" låsning på både fram och bakdämpare och det funkar bra, låsa dem behöver du inte göra i teknisk terräng ändå, det gör du på grusväg och då går det att göra i farten. Möjligen skulle man vilja kunna snabbt switcha bakdämpen uppför... men bakdämpen inte bara försvårar uppför, den underlättar oxå. jag har tre lägen på min baksving och när det är dags för utförsåkning så brukar jag switcha till mjukaste läget, då är det riktigt kul, den sväljer allt.

Vissa hojjar har ju switchar på styret, fast de är väl snäppet dyrare...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen Turistbolag: Cyklister behöver lära sig fjällvett. Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
menymicke Jag behöver hjälp med cykelval Mountainbike 0
spacestar nybörjare behöver hjälp Mountainbike 9
thureb Vad behöver justeras hydraulisk skivbroms Mountainbike 16
Three-Gringos Behöver nya hjul Mountainbike 2
Foss MTB för tung förare - behöver tips Mountainbike 12
ÄventyrsCompaniet Upgradera växlar - vad behöver jag ? Mountainbike 4
kjersti Behöver tips om mountainbiking i Stockholm Mountainbike 1
rulleputt crescent ltc 700 behöver mer data(info) Mountainbike 4
Vandrare Trodde du att du behöver stötdämpare? Mountainbike 32
Da_Plog Nybörjare som behöver vägledning Mountainbike 1
Cyklan Totalt novis behöver tips och hjälp. Mountainbike 4
tbhc Newbie behöver tips... Mountainbike 0
ehn Heldämpad MTB - behöver råd Mountainbike 29
Pott behöver hjälp ang ramstrl på giant NRS? Mountainbike 3
SAMSare Jag behöver tips på Bashguards och lysen mm Mountainbike 3
LCtenkara Råd sökes inför köp Mountainbike 4
Nifty MTB pedal, råd & tips? Mountainbike 25
olind Råd om uppfräshning av gammal Miyata Mountainbike 8
srpp Råd&Rön: Bara två mountainbikes klarar test Mountainbike 4
Uma Råd vid köp av MTB Mountainbike 24
gilma Råd om pump med CO-patroner Mountainbike 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.