Totalt novis behöver tips och hjälp.

Är total novis vad det gäller cyklar. När jag var liten var en cykel ett enklare fordon utan växlar och bromsade gjorde man genom att trampa bakåt. Där är mina kunskaper.

Har skaffet mig en billig MTB, bara för att ha nöjet att kunna cykla i skogen, på stigar, vanliga landsvägen, cykelbanan ja jag vill bara cykla. Dessutom för att träna upp ett ben som är skadat.

Nu frågar jag mig/dig följande:
På mina däck står följande siffror 26" x 2,10.
26" vet jag vad det innebär men vad står 2,10 för.
Är det brädden på fälgen eller är det någon form av beteckning för grovleken på däckmönstret. Fattar nada!

Kan jag sätta på mindre grova däck på cykeln för att cykeln ska "rulla lättare"?
Måste jag då byta till en smalare fälg?

Någon som vet var man kan köpa något "högre" styren än de som brukar sitta på MTB vid leverans? Axeln värker så. Helst till en liten peng!

Ja skratta gärna, men jag har ingen att fråga?

Cykla lugnt i sommar. B-)
 
Cyklan; sa:
Är total novis vad det gäller cyklar. När jag var liten var en cykel ett enklare fordon utan växlar och bromsade gjorde man genom att trampa bakåt. Där är mina kunskaper.

Har skaffet mig en billig MTB, bara för att ha nöjet att kunna cykla i skogen, på stigar, vanliga landsvägen, cykelbanan ja jag vill bara cykla. Dessutom för att träna upp ett ben som är skadat.

Nu frågar jag mig/dig följande:
På mina däck står följande siffror 26" x 2,10.
26" vet jag vad det innebär men vad står 2,10 för.
Är det brädden på fälgen eller är det någon form av beteckning för grovleken på däckmönstret. Fattar nada!

Kan jag sätta på mindre grova däck på cykeln för att cykeln ska "rulla lättare"?
Måste jag då byta till en smalare fälg?

Någon som vet var man kan köpa något "högre" styren än de som brukar sitta på MTB vid leverans? Axeln värker så. Helst till en liten peng!

Det är nog ingen som skrattar, man kan ju inte börja med nått nytt och kunna allting om det...

hmmm 2,10 det är väl bredden på däcket om jag inte är helt ute å cyklar...

Det finns alla möjliga mönstertyper på MTB-däck så det är bara att kika runt på nätet eller i cykelaffären och köpa det du tycker passar.
Jag har kört på Continental Twister, ett allrounddäck som jag är mycket nöjd med.

Man kan sätta en tillsats på styrstammen så att man kan få upp styret, finns i de flesta cykelaffärer och i nätburiker.
 
Alla ska vi börja någonstans.

Alla har vi varit nybörjare någon gång.
Om man inte frågar så får man inga svar.
Eftersom du vågar fråga så kommer här några svar på dina frågor som jag hoppas skall vara till hjälp.
Först din fråga om däcken. 2.10 står precis som föregående skrev för bredden på däcken. 2.10 är ett ganska brett däck. Det går bra att byta till ett ganska mycket smalare innan det blir problem, säkert ner mot 1.20 eller 1.00 men så smala däck tror jag inte du skall ha. Om du vill köra lite skog och så så rekomenderar jag ett däck runt 1.90.
Sedan till det där med styret. Det finns sk. riser styren som är uppåtvinklade. Sedan finns det styrstammar (den del som styret är fäst i) som höjer upp ganska kraftigt. Sedan finns det även ställbara styrstammar där man kan justera höjden till vad som känns bra för tillfället. Det första allternativet att byta till ett riserstyre är nog det billigaste. Sådana finns från runt 200-300kr i nätbutikerna.
Dom nätbutiker som jag brukar handla från är:
http://www.cyclecomponents.com/
http://www.evaldsmtb.se/
Cyclecomponents är billigast men är lite si och så med leveranstiderna. Evalds är något dyrare men bra att ha att göra med och sköter sina leveranser bra.
Hoppas att djungeln glesnat något och så kanske vi ses i skogarna på något MTB lopp i framtiden.
/Horsell =)
 
Cykelfrågor...

skrattar man inte åt. Välkommen i klubben!

Vill du rulla lätt på asfalterade vägar så skall du köpa omönstrade däck, så kallade "slicks". Men skall du köra mycket i skog också på mindre "lämpliga" vägar så håller jag med ovan att ett lagom mönstrat däck på 1.9 skulle sitta perfektt på din hojj.

Cykla på och använd hjälm!

Go Lance go!


MVH
Jmlove
 
Tack för alla trevliga svar!

Måste bara få berätta hur glad jag blev för råd och tips!
Jag ilade till mannen i cykelaffären och köpte mig ett nytt framdäck. Och vilken cykel jag fick!
Ingen vibration i styret, tystare cykling och mera lättrullat.

Att cykla är en änny större fröjd nu. Vilket märke? Inte den blekaste men bra blev det. Kunde ta en liten tur i skogen och upptäkte då att blåbären håller på att mogna.
Handskarna blev aldeles blåa på insidan. Men vad gör det. Då kan jag ta fram handskarna i vinter och minnas denna soliga dag i skogen. Och smaken av mogna blåbär. Det har sina fördelar att cykla i skogen :)

Ha det bäst och kör försiktigt där ute.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.