Råd vid köp av MTB

Hej!

Är det någon som kan hjälpa mig med tips om ett köp av mtb?!
Om man bör lägga någon tusenlapp mer för bättre växlar eller dylikt?!

Tittar på en Gary Fischer Wahoo 2007. Kan tillägga att jag är nybörjare och tänkte bara använda den i skogen.

http://www.fisherbikes.com/archive/model/287

Tack på förhand!

//Madelene
 
Happy MTB

Kan bara tipsa om forumet Happy MTB. Där dryftas det mesta som har med cykling att göra, från
utrustning och komponenter till turer och annat.

www.happymtb.org

Lycka till!

/Pär
 
Happy är som sagt ett bra ställe.
Troligtvis kommer du får svaret att du bör lägga lite mer pengar. Deore är en bra nivå på komponenter tycker jag, Alivio är nog lite klent om du ska köra i skogen.
Lägger du till lite mer pengar får du troligtvis även en lite roligare gaffel. Det är nog annars det du kommer vilja uppgradera först och då springer det iväg några tusen till direkt.
Tänk också på att många cyklar har bakväxel som är ett snäpp över resten av komponenterna.

Här står en del tänkvärt, och många av cyklarna i listan borde gå att hitta till förmånliga priser om någon handlare har cyklar kvar.
http://happymtb.org/2007/01/07/2007-ars-instegshojar-hela-listan/#more-353

Edit: Sök på instegscykel på happy, så tror jag du får massor med träffar där ämnet har behandlats tidigare.
 
Senast ändrad:
Jag tycker valet av komponenter verkar väl avvägt. Sant, nivån är lite lägre än vad de inbitna skogsåkarna väljer, men om du inte planerar att tävla duger de tycker jag.
 
"Var" själv en nöjd ägare till en "Gary Fisher" fast av annan modell, 2007.
(Blev stulen för två nätter sedan)

http://www.fisherbikes.com/bike/model/marlin-disc/fullspecs

Har tjänat mig bra både till fjälls och i skogen.... Personligen skulle jag Inte välja en cykel med v-broms, efter att ha kört med hydraliska bromsar och skivor ...... Gillar precisionen i bromsarna bättre på skivor än med v-broms.

Men som andra sagt, Happy har nog svaren du söker :)