Råd vid köp av MTB

Hej!

Är det någon som kan hjälpa mig med tips om ett köp av mtb?!
Om man bör lägga någon tusenlapp mer för bättre växlar eller dylikt?!

Tittar på en Gary Fischer Wahoo 2007. Kan tillägga att jag är nybörjare och tänkte bara använda den i skogen.

http://www.fisherbikes.com/archive/model/287

Tack på förhand!

//Madelene
 
Happy MTB

Kan bara tipsa om forumet Happy MTB. Där dryftas det mesta som har med cykling att göra, från
utrustning och komponenter till turer och annat.

www.happymtb.org

Lycka till!

/Pär
 
Happy är som sagt ett bra ställe.
Troligtvis kommer du får svaret att du bör lägga lite mer pengar. Deore är en bra nivå på komponenter tycker jag, Alivio är nog lite klent om du ska köra i skogen.
Lägger du till lite mer pengar får du troligtvis även en lite roligare gaffel. Det är nog annars det du kommer vilja uppgradera först och då springer det iväg några tusen till direkt.
Tänk också på att många cyklar har bakväxel som är ett snäpp över resten av komponenterna.

Här står en del tänkvärt, och många av cyklarna i listan borde gå att hitta till förmånliga priser om någon handlare har cyklar kvar.
http://happymtb.org/2007/01/07/2007-ars-instegshojar-hela-listan/#more-353

Edit: Sök på instegscykel på happy, så tror jag du får massor med träffar där ämnet har behandlats tidigare.
 
Senast ändrad:
Jag tycker valet av komponenter verkar väl avvägt. Sant, nivån är lite lägre än vad de inbitna skogsåkarna väljer, men om du inte planerar att tävla duger de tycker jag.
 
"Var" själv en nöjd ägare till en "Gary Fisher" fast av annan modell, 2007.
(Blev stulen för två nätter sedan)

http://www.fisherbikes.com/bike/model/marlin-disc/fullspecs

Har tjänat mig bra både till fjälls och i skogen.... Personligen skulle jag Inte välja en cykel med v-broms, efter att ha kört med hydraliska bromsar och skivor ...... Gillar precisionen i bromsarna bättre på skivor än med v-broms.

Men som andra sagt, Happy har nog svaren du söker :)

P.S : Glöm inte köpa ett jävligt bra lås åxå !!

//MD
 
Det kan ju alltid bli dyrare, bättre växlar, gaffel, hjul, lättare ram etc, frågan är bara var man drar gränsen. Ett alternativ om man vill börja köra mtb är att köpa en begagnad cykel. Då kan man få mycket för pengarna, men man kan ju också åka på att köpa en hel del nya delar... Tycker man om att meka så är det ju ett alternativ.

Man kan i alla fall ha roligt på en billigare cykel.

Ha så kul
Stefan
 
Tyskland

Annars finns det ju ett flertal fultyskar att välja mellan. För att nämna ett par Cube, Ghost och poisonbikes. Dessa är oftast prisvärda. Sen har jag ju skaffat ett nytt favoritmärke i engelska on-one som finns att köpa på www.chainreactioncycles.com

Lycka till
/Filip
 
Tack för alla tips!!! Nu har jag lite mer kött på benen så oavsett vilket märke det nu blir så vet jag att det är värt att lägga någon eller några tusenlappar mer för en bättre utrustad mtb!

//Uma
 
Grym sida :) Har du handlat av dom tidigare?
Tänkte hur det fungerar med leverans och betalning?

Verkade iaf vara fraktfritt till sverige över en viss summa....

//MD

Funkar bra. Pengarna dras när grejerna skickas (vilket brukar vara inom nån dag). Finns två fraktalternativ att välja med; båda alternativen får över sakerna till Sverige typ över en natt, men sen får rätt många vänta typ en vecka om man tar snikalternativet Parcelforce då de tyvärr använder Shenker i Sverige. Dyralternativet använder DHL så det går desto fortare.

Har för mig att fraktfritt inte gäller hela cyklar, tyvärr. Men ska inte svära på det, det är möjligt att jag blandar ihop det med nåt annat ställe..
 
längre ram är mer stabil

Tiden att köpa en ny cykel är november. Sedan man vill rida den även i snö och is. Jag köpte en Giant cykel i USA som heter Yukon för 3500 kr eller 500US. Den har Deore bakväxel och Hayes mechaniska skivbromsar med 24 speeds. Däcken är Kenda Klondike med 240 dubbar. Jag också köpte en xtracycle som sättar bakhjul 37 cm tillbaka. Kollar på den på xtracycle.com. Jag åkte med cykeln 100 km över några veckor utan xtracycle. Den här veckan har vi snö och nu har jag cykeln med xtracyclen. Den är mycket mer stabil nu. Mer vikt på framhjul som åka bättre mellan frysade däckspår i snö. Jag tror att alla skulle ha en xtracycle. Den gör cykeln så mycket bättre och rolig, och ``that ass can really haul.´´
 
Köp ingen cykel ocyklad.

Prova flera olika modeller och köp den som du gillar bäst. Det viktigaste är att hitta en ramgeometri som passar dig och din cykling bra, eventuella komponenter kan man ju uppgradera allt eftersom.

Köp inte en för liten cykel ifall du skall cykla långt då du får en allt för kutad körställning
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LCtenkara Råd sökes inför köp Mountainbike 4
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
Stuvarn Behöver snabbt råd ;-) Mountainbike 20
Nifty MTB pedal, råd & tips? Mountainbike 25
olind Råd om uppfräshning av gammal Miyata Mountainbike 8
srpp Råd&Rön: Bara två mountainbikes klarar test Mountainbike 4
ehn Heldämpad MTB - behöver råd Mountainbike 29
gilma Råd om pump med CO-patroner Mountainbike 1
Stordrulen Famgaffeln vibrerar vid broms Mountainbike 5
Bhappy Cykla vid Kittelfjäll eller Höga kusten Mountainbike 2
Kör hårt Använder du hjälm vid vardagscykling? Mountainbike 47
pagren Cykling vid Torpshammar-Fränsta Mountainbike 0
Mathew Vad tänka på vid vintercykling? Mountainbike 18
nippon cykling vid Hellas- var får man cykla? Mountainbike 7
MTBaren Vad tänka på vid val av motionscykel? Mountainbike 3
upnorth Lämplig utrustning vid färd genom skog Mountainbike 4
mgullo Ordning vid inställning av dämpare Mountainbike 5
Todt Nack- och ryggvärk vid cykling Mountainbike 5
Kalle.it MTB + eTrex - tips för att fästa GPS vid cykling. Mountainbike 1
Shockstone cykelflaska upphittad vid milspåret i Ursvik Mountainbike 4
peterschon_ Packning vid långtur Mountainbike 12
makkan_79 Mtb-köp Mountainbike 0
magnusma Bra köp? Mountainbike 5
kjellon Köp av cykel... Mountainbike 0
goddag impuls köp av cykel Mountainbike 1
mipert Crafts byxor Kryptonite. Gjorde jag ett bra köp? Mountainbike 16
johan01 tips för köp av beg. mtb Mountainbike 3
floscharen Mountainbike-köp Mountainbike 3
Bjoern MTB köp Mountainbike 0
ÅsaPetersson Ett bra köp? Mountainbike 12
stenkul MTB köp Mountainbike 2
hsalberg Manitou SX-R -ett bra köp? Mountainbike 3
togo K2, värt ett köp? Mountainbike 3
MTB info före köp Mountainbike 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.