Famgaffeln vibrerar vid broms

Har nyligen införskaffat en beg hybrid, en Crescent Logic 700.
Första jag gjorde var att byta styrhuvud till ett som var ställbart i vinkel för att få upp höjden lite,
vid provtur på asfalt i dag upptäcker jag att den vibrerar i framgaffeln när frambromsen används.
Den är i absolut nyskick och ser ut som den just lämnat fabrik så slitage tror jag knappast.
Cykeln har v-broms,A-head styrhuvud och ställbar/låsbar fjädrad framgaffel (suntour NEX 4500)

Så vitt jag förstår så justeras lagerspelet med insexskruven i centrum på
styrröret och röret ska ligga under nivån på styrhuvudet som dras åt sist ?
Hjälper inte att dra åt lagerspelet hårdare.

Några förslag ?
 
Torkade av fälgen med avfettning, filade bort den glatta utan på beläggen
och monterade med lite toe-in.
Blev bättre men inte 100%
 
lossade du på skruvarna till styrstammen när du drog åt lagerskruven? Annars gör det ingen nytta att skruva där...

Du kan känna om det är glapp i styrlagret genom att låsa framhjulet med frambromsen och rucka/vicka på cykeln fram och tillbaka samtidigt som du håller handen eller några fingrar på styrlagret. Man känner ganska tydligt om det glappar där.

Annars skulle glappet kunna sitta i själva dämparen.

Men jag skulle tippa på styrlagret iaf...

rapportera gärna :)

mvh
--Anders
 
Föregående inlägg

kanske adresserar det som fattas för att det skall funka utan glapp.

Men det är också tänkbart att den ställbara styrstammen glappar. Det har jag råkat ut för själv. Man får inte ställa min modell med för brant vinkel.

Thure
 
lossade du på skruvarna till styrstammen när du drog åt lagerskruven? Annars gör det ingen nytta att skruva där...

Du kan känna om det är glapp i styrlagret genom att låsa framhjulet med frambromsen och rucka/vicka på cykeln fram och tillbaka samtidigt som du håller handen eller några fingrar på styrlagret. Man känner ganska tydligt om det glappar där.

Annars skulle glappet kunna sitta i själva dämparen.

Men jag skulle tippa på styrlagret iaf...

rapportera gärna :)

mvh
--Anders

Japp, jag lossade skruvarna innan.
Finns ett litet glapp om man håller in frambromsen och ruckar farm och tillbaka.
Det kommer från "armarna" på frambromsen,inget glapp i lager.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.