Lämplig utrustning vid färd genom skog

Jag har en framdämpad mountainbike, har med mig pump, verktyg och vattenflaska när jag är ute i skogen och när jag cyklar mellan mamma och pappa (3 mil).

Min fråga är: Är det någon idé att köpa en cykeldator? Dvs om jag aldrig kopplar av den?
 
Klart det finns en anledning att köpa en. Om du gärna vill veta hur lång tid det tar mellan dina föräldrar, eller om du kör fortare efter varje gång. Själv skulle jag inte köpa någon om jag bara kör en sträcka, jag vill veta mina variationer på olika körsträckor.
 
ett bra köp

jag har nyligen köpt en cykeldator och jag tycker jag får ut mer av åkningen då eftersom jag kan kolla medelhastighet, tid, topphastighet, cyklad sträcka osv...om du är ute efter att se resultat efter varje sträcka är det ett bra köp! Sen är det inte alls dyrt med en sån lite pryl heller. Jag gav 395 för min VDO C15+ med 15 funktioner som funkar väldigt bra!

Ha're!
 
Dator

Hej vdo gör en massa olika modeller av cykeldatorer, från 5-15 funktiner och +:et efter berättar att den är trådlös. Men en med 5 funktioner duger gott!
Sigma gör ju också en del olika modeller, personligen tycker jag att vdo är snyggare.
 
En bra cykeldator kostar inte mer än 200-300 kronor. Visst kan det vara skoj att se hur långt man har cyklat eller hur fort, men annars är det bara en till grej som kan gå sönder på cykeln. Jag har plockat bort cykeldatorn på min MTB sedan jag har kraschat två datorer.

Den givna fördelen med att alltid låta datorn vara på är att man vet hur långt cykeln har gått och därmed när det bör vara dags att byta kedja etc.

På en landsvägscykel är en cykeldator till betydligt mer hjälp än på en MTB, då underlaget är stabilt och man vet hur fort man skall kunna köra. Skogsvägar ändrar karraktär hela tiden beroende på årstid och väder. Ena dagen kan en väg vara snabb och nästa en lervälling.
Vid landsvägskörning kan man kontrollera att man håller ett jämnt tempo vid t.ex. klungkörning m.m.

Om du finner någon nytta eller inte med en cykeldator spelar inte så stor roll då du kan njuta av nyhetens behag och det är en väldigt liten investering.

///Erik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.