Nack- och ryggvärk vid cykling

Hej, jag har ett problem när jag cyklar mtb. Efter ett tag, runt cirka en halvtimme eller så börjar jag få problem med nacken, kappmuskulaturen och mellan skulderbladen. Det känns som domningar och blir värre och värre ju längre jag cyklar, till sist utvecklas det till huvudvärk. Finns det någon som har tips på vad jag ska göra, jag har köpt ett riserstyre så jag sitter mer upprätt då det känns bekvämare, jag funderar på att även köpa en kortare styrstam då jag vill komma närmare och inte ha en sån liggande körställning.

Tycker det här är skitjobbigt och det förtar grymt mycket av mitt cyklande. Måste stanna och tänja ut och stretcha med jämna mellanrum, men det hjälper bara för stunden.

Finns det några bra tips gällande sittställning, prylar på cykeln och träning som kan hjälpa.
 
Träna rätt

angr; sa:
Jag brukar styrketräna under höst/vinter.,

/Anders

Sittställning, styrketräning (av rätt muskler) samt stretching är oerhört viktigt om man har känningar i olika muskler. En kunnig cykelaffär borde kunna hjälpa dig med sittställningen, resten är upp till dig.

Har du stora problem borde en sjukgymnast kunna hjälpa dig.

/Mattias
 
Jag har ung. samma problem, min värk kommer dock dagen efter cyklingen. Börjande med sittställningen, högre styre, kortare stryrstam och lite lägre sadel, vilket minskade problemen en del. Senare även sjukgymnastik och ryggjumpa, även del hjälpte lite. I höstes började jag simmade och efter 2 ggr var så ryggbesvären mycket bättre. Det är tyvärr toktråkigt men blir ryggen bättre så det kan det vara värt det.

/Gunnar
 
Jag vet inte hur länge du har cyklat. Är du kanske nybörjare?
Jag vet när jag började cykla så fick jag ofta ont i korsryggen. Trots att jag styrketränar väldigt ofta och löpte väldigt mycket innan jag började cykla. Jag fortsatte dock att cykla och värker gick över efter ett tag. Jag tror att det beror på att det är en ny sorts belastning för kroppen, så det tar ett tag innan man vant sig och tränat upp en bra teknik. Samma sak var det när jag började träna löpning för så där ca 4-5 år sen. Då fick jag ofta väldigt ont i vaderna och det gjorde att jag inte orkade springa så hemskt länge. Men det gick ju över efter ett tag.

Mvh
A.S
 
Jag hade också känningar i korsryggen när jag började cykla. Problemet har försvunnit i takt med att man cyklat mer och vant sig vid belastningen. Sittställningen kan givevis vara en bidragande orsak och är den felaktig försvinner nog inte problemet av sig själv.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.