Crafts byxor Kryptonite. Gjorde jag ett bra köp?

Jag hittade ett par Craft Kryptonite cykelbyxor (långbenta med GoreTex) för en tusing billigare än listpriset.

Någon som har erfarenhet av dessa byxor?
Slitstyrka, andasfunktion, vattenavstötning...

Jag är ju en mescyklare men jag tar ofta cykeln ut för att övernatta en natt i skogen och behöver ett par långbyxor -med grenförstärkning- som allroundbyxor.

http://www.craft.se/swe/kollektion/documents/BCT_BIKE_04.pdf sid.11
 
Har ingen erfarenhet av byxorna ifråga, men jag undrar lite vad du tänkte ha dem till när du cyklar. För de kan ju inte användas som regnbyxor eftersom de inte är i Goretex utan Windstopper, som inte är helt tätt mot regn. Sen vet jag inte om det där med grenförstärkning, vad man ska ha det till menar jag. I ett par vanliga kortbenta cykelbyxor har du ju polstring i baken för att göra det bekvämare att cykla långt. Nä, jag vet inte jag. Å andra sidan, 200:- för ett par överdragsbyxor som nästan kan funka i regn, varför inte?
 
Det sämsta av två världar

mipert; sa:
Jag hittade ett par Craft Kryptonite cykelbyxor (långbenta med GoreTex) för en tusing billigare än listpriset.

Inte Gore-tex, utan Gore Windstopper, om man ska tro katalogen. Det betyder att de andas lika dåligt som Gore-tex, men ändå kommer att släppa in regnet (genom sömmarna). Risken är att de kommer släppa in mer fukt än de släpper ut.

Kalla mig gärna gnällspik som förstör din köpupplevelse, men personligen tycker jag inte att det är ett bra köp eftersom det är en produkttyp som jag tycker är helt överflödig oavsett pris. Bättre att köpa helt vattentäta membranbyxor (i Paclite, XCR, Event, TCS osv) eller ett par vanliga vindtäta byxor som ventilerar på riktigt (inga membran, alltså).

Men det betyder ju inte att de inte funkar för att mescykla i, och ett par hundra spänn är ju inte så jättedyrt för ett par så välutrustade brallor :)

Tillägg: Tigern han visst före. Då är vi två gnällspikar i alla fall...
[Ändrat av Nordesjö 2006-03-22 kl 09:46]
 
Tack för bra svar. (Glädjedödare) ;-)

Jag köpte dem för att jag behövde ett par byxor jag kan lorta ned när jag cyklar i skogen under den kalla perioden av året.

Jag använder oftast underställ eftersom jag cyklar ganska lugnt, blir mest svettig om ryggen under ryggsäcken, och ett par hyfsat tajta (så de inte fastnar i kedjan) och vädertåliga byxor hade varit bra.

Jag får prova dem under våren och se hur väl de fungerar.

Att de var så billiga beror på att det var rea på en outletbutik.
Jag har köpt rätt mycket Craftprylar, ett par jackor, åtta T-tröjor, några byxor mm för löjligt låga priser.
En del saker är bra, ett par är det inte...

[Ändrat av mipert 2006-03-22 kl 12:47]
 
Bra köp om du trivs med dem

Tejpade sömmar hit eller dit spelar ingen större roll om du tränar. Du blir blöt inifrån oavsett. Viktigare är att de är vindtäta och att regnet inte går rakt igenom tyget. Och det gör det inte genom de byxorna. Gläds åt priset istället för att gräma dig åt några tejbitar som trissar upp priset avsevärt. Du har ju ändå inte tänkt att använda dem som regnställ i skogen utan under cykling?

/Tommy
 
Fattade jag det rätt? Tigern sa 200 spänn?

Inte helt fel köp skulle jag vilja påstå. Visst GTX är bättre än Windstopper, men för de pengarna...


/Håkan

[Edit: Å här va visst Tommz lite snabbare...]
 
Re: Bra köp om du trivs med dem

Tommy E; sa:
Tejpade sömmar hit eller dit spelar ingen större roll om du tränar. Du blir blöt inifrån oavsett. Viktigare är att de är vindtäta och att regnet inte går rakt igenom tyget. Och det gör det inte genom de byxorna. Gläds åt priset istället för att gräma dig åt några tejbitar som trissar upp priset avsevärt. Du har ju ändå inte tänkt att använda dem som regnställ i skogen utan under cykling?

/Tommy

Håller med Tommy.

Förstår inte vad gnällspikarna pratar om. Varför skulle man inte vilja ett par vindtäta byxor när man cyklar?

Att dom är förstärkta i grenen är ju bra, då håller dom längre istället för att smulas sönder av den mekaniska nötningne som uppstår mellan sadel och kropp.

/Mattias
[Ändrat av mlindstrom 2006-03-22 kl 16:10]
 
Var och en kör väl i det man trivs i. Själv kör jag även kalla dar med bara powerstretchtajts på benen (över cykelbrallorna) och det funkar hur bra som helst, mer vindtätt än så behöver åtminstone inte jag. Och inte har de slitits sönder i baken heller, trots många mils cykling. Därför behöver åtminstone inte jag såna braxor. Sicken gnällspik vá! ;)
 
Hittills har jag använt mina svarta BDU original när jag cyklat under vintern. (BDU=amerikanska militärbrallor).
De har fungerat bra som friluftcykelbyxor.

Tanken var att dessa Craftbyxor skulle ersätta BDU eftersom de troligen inte släpper genom stänk och regnskurar lika lätt.

"Riktiga" cykelbyxor är inget alternativ för mig, jag vill inte köpa tre par som måste tvättas efter varje användning och att efter en cykelsväng gå runt bland Center Syds affärer iklädd vadderade cykelbyxor känns inte riktigt rätt.
På sommaren kommer jag använda shorts eller korta tights med shorts som ombyte i ryggsäcken när jag går in på ICA för att köpa mjölk på hemvägen.

Jag cyklar nog mer/oftare än de flesta 41-åringar men jag använder inte cykeln för aktiv träning utan mer som en avslappnande friluftstransportör.
Jag tror inte jag kommer cykla längre än 25 km mer än någon enstaka gång.

Våra grannar (som tar bilen till köpcentrat en kilometer bort) tycker jag är tokig när jag i snöstorm cyklar till Shell (två km bort) för att hyra DvD en fredagskväll.
Det känns som att de är lite imponerade samtidigt som de troligen varnar sina barn för att prata med "cykelgubben".
 
Re: Re: Bra köp om du trivs med dem

mlindstrom; sa:
Förstår inte vad gnällspikarna pratar om. Varför skulle man inte vilja ett par vindtäta byxor när man cyklar?

Vindtätt är väl jättebra när man cyklar.

Det som den här gnällspiken pratar om är det korkade i att ha vatten- och lufttätt TYG men samtidigt inte täta sömmarna. Vad man får är då byxor som ventilerar uselt samtidigt som de släpper in regnvatten.

Windstopper är ju inget annat än Gore-tex utan täta sömmar, så varför* i hela friden inte skaffa ett par Gore-texbrallor?

*Här pratar vi inte specialfallet med de 200 spännen :)
 
I dag har jag provat dem.

När jag tog på dem inne (utan underställ) kändes de klibbiga mot huden.
När jag klev ut på uppfarten (+3,5°) kändes de isande kalla mot huden.
När jag cyklat en stund kändes de riktigt bra mot huden.

Detta är skrivet med en aningens ironi men de kändes sköna under en timmes cykling med en 70%-ig puls.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.