Råd vid köp av MTB

Köp ingen cykel ocyklad.
Köp inte en för liten cykel ifall du skall cykla långt då du får en allt för kutad körställning

Min uppfattning är att allt för många köper för stor MTB. Man jämför med sin gamla standardhoj kanhända. Skall man bara köra grusväg och mycket bra stigar är det säkert skönt med en större hoj, men är det skogscykling på mindre stigar blir det knixigt att hantera cykeln. En mindre cykel blir lättare att hantera.
 
Min uppfattning är att allt för många köper för stor MTB. Man jämför med sin gamla standardhoj kanhända. Skall man bara köra grusväg och mycket bra stigar är det säkert skönt med en större hoj, men är det skogscykling på mindre stigar blir det knixigt att hantera cykeln. En mindre cykel blir lättare att hantera.

Ja det är väl en avvägningsfråga.

Den jag kör lämpar sig verkligen inte för längre turer men i knixig terräng gör den precis det jag vill.

Som sagt, det gäller att hitta en geometri som passar en bra. Personligen ångrar jag mitt köp litet men jag blev överväldigad över smidigheten och responsen så vad skall man säga...
 
Jo ibland kan man bli överraskad. Som du säger skall man alltid provköra innan köp. När man är nybörjare kan det vara svårt att veta vad man söker och det är få handlare som tillåter provturer i riktig terräng. Jag känner igen mig från när jag skulle köpa carvingskidor, visste inte vad jag ville ha men skider kan man ju hyra lite var stans så då var det ju ganska lätt att snart finna nått jag gillade samtidigt man lärde sig vad det var man sökte efter. Tyvärr finns det inte många ställen man kan hyra en riktig MTB på (än).

Ett annat problem jag funnit är att om man är erfaren cyklare och skall köpa ny hoj så känner jag att det kan vara svårt att finna en "värdig ersättare" till sin invanda favorit. Gamla hundar har ju svårt att lära sig sitta :)
 
Jag rekomenderar starkt Chainreactioncycles.com

Jag har handlat hojjar och himla massa prylar av dem. De har en otroligt bra service. Första MTB:n jag köpte av dem, råkade ha för liten ram... Mistaget var mitt och det sa jag åt dem.
Det var inga som helst problem att byta!

Det enda negativa är att 2 av 2 cyklar har fastnat i Helsingborg. På schenkers utrikesterminal. Bägge gångerna har de sagt att paketet varit "non systemlike" D.v.s. Schenker och parcelforce har ej varit överens gällande paketets storlek.
Alla småbeställningar har funkat helt utan anmärkning.

Där kan man göra riktiga kap och köpa värsta XTR-hojen(bara xtr och bättre komponenter) för 16 000kr

Lycka till
 
On one

Chainreaction har ju äntligen börjat föra on one. Det känns som att ett ev. nytt cykelköp står mellan en on one scandal 29er eller en vanlig specialized stumpjumper.
Det vore dock roligt att prova en 29:er man lär ju tjäna en hel del i fart på lättare partier och tyvärr tappa lite tid i knixiga. Har sett folk cykla runt på dem och som jag kan se så klarar man sig bra även i knixigare partier.
Så om någon har en 29er och vill del med sig av erfarenheter av den, vore det kul.

/Filip
 
Varför går det fortare med 29" jämnfört med 26" när det är lättkört! Vet att man tidigare(när det var tillåtet) körde med mindre framhjul på tempohojar! Inom roadracing har hjulen mindre diameter än tidigare!
Vet även att man inom triahtlon körde på mindre hjul(650) Förstår att i skogen där hinder finns måste det vara bra med större hjuldiameter för att bättre klara hinder men varför skulle det gå fortare? Tacksam om nån vill/kan förklara!

/Janne
 
Fördelen med 29' är att man kan hålla högre fart över stöket. Man behöver inte bromsa lika mycket i nedförsbackarna pga tex rötter och får med farten uppför. Största nackelen är att den är trögare att få igång igen när man väl fått ett stopp pga tyngre hjul med större tröghet.

För övrigt har jag inga bra erfarenheter av chainreactions. Har beställt 2 ggr därifrån båda gångerna skickade dom fel grejor, andra gången försvann dessutom prylen jag returnerade. Verkar vara betydligt bättre ordning i tyska webbutiker. Dessutom oftast billigare.
 
Om utväxlingen för övrigt är densamma så har ju ett 29" hjul större omkrets, och rullar alltså längre per varv än ett 26" hjul. För en given kadens går således en cykel med stora hjul fortare än en med små. Det kan vara detta som åsyftas (?). I praktiken blir det väl bara som att köra på en högre växel, vilket ju också "går fortare" förutsatt att man orkar trampa. Kan orsaken till de mindre hjuldimensionerna i högre hastigheter vara att det där är viktigare med lågt luftmotstånd?
/Rilleman

(Ber om ursäkt om jag slår in en öppen dörr eller upprepar nåt redan sagt, har inte följt tråden på ett tag)
 
Det köper jag ,reagerade på att 29" skulle vara snabbare där det var lättkört!

/Janne

Ja vad jag menar, med att det går snabbare där det är lättkört, är det som tidigare sagts i tråden. En 29er sväljer stök bättre och man håller då enklare ett högre tempo.
Jag var kanske inte nog tydlig med vad jag menade med lättkört. Jag menade då stigar som inte svänger ofta med tighta svängar eller med hinder som måste passeras med balans och försiktighet. Jag menade alltså den sorts stig och terräng som är vanligast förekomande när man är ute och cyklar, där det kan vara ordentligt med rötter och sten.

Om det bara är en stig utan/extremt lite rötter och sten skulle jag köra en cyclocross. Då blir man riktigt snabb.

/Filip
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LCtenkara Råd sökes inför köp Mountainbike 4
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
Stuvarn Behöver snabbt råd ;-) Mountainbike 20
Nifty MTB pedal, råd & tips? Mountainbike 25
olind Råd om uppfräshning av gammal Miyata Mountainbike 8
srpp Råd&Rön: Bara två mountainbikes klarar test Mountainbike 4
ehn Heldämpad MTB - behöver råd Mountainbike 29
gilma Råd om pump med CO-patroner Mountainbike 1
Stordrulen Famgaffeln vibrerar vid broms Mountainbike 5
Bhappy Cykla vid Kittelfjäll eller Höga kusten Mountainbike 2
Kör hårt Använder du hjälm vid vardagscykling? Mountainbike 47
pagren Cykling vid Torpshammar-Fränsta Mountainbike 0
Mathew Vad tänka på vid vintercykling? Mountainbike 18
nippon cykling vid Hellas- var får man cykla? Mountainbike 7
MTBaren Vad tänka på vid val av motionscykel? Mountainbike 3
upnorth Lämplig utrustning vid färd genom skog Mountainbike 4
mgullo Ordning vid inställning av dämpare Mountainbike 5
Todt Nack- och ryggvärk vid cykling Mountainbike 5
Kalle.it MTB + eTrex - tips för att fästa GPS vid cykling. Mountainbike 1
Shockstone cykelflaska upphittad vid milspåret i Ursvik Mountainbike 4
peterschon_ Packning vid långtur Mountainbike 12
makkan_79 Mtb-köp Mountainbike 0
magnusma Bra köp? Mountainbike 5
kjellon Köp av cykel... Mountainbike 0
goddag impuls köp av cykel Mountainbike 1
mipert Crafts byxor Kryptonite. Gjorde jag ett bra köp? Mountainbike 16
johan01 tips för köp av beg. mtb Mountainbike 3
floscharen Mountainbike-köp Mountainbike 3
Bjoern MTB köp Mountainbike 0
ÅsaPetersson Ett bra köp? Mountainbike 12
stenkul MTB köp Mountainbike 2
hsalberg Manitou SX-R -ett bra köp? Mountainbike 3
togo K2, värt ett köp? Mountainbike 3
MTB info före köp Mountainbike 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.