Hjälp till cykelköp!

Hej!

Jag har planer på att köpa en ny cykel nu under sommaren, men har inte precis någon stenkoll på cykelvärlden och vet inte riktigt heller vad jag vill ha!

Jag är ute efter en cykel som funkar varje dag året runt, är snabb, som jag kan köra på landsväg med, inne i stan (mesta delen av tiden), på grusvägar och ute i skogen.

Jag har tittat lite på Nishikis hybridcyklar, men har hört lite blandat om hybrider. Är det bästa att satsa på en renodlad mbt eller är hybrider en bra allt-i-allo cykel?

Jag har inte någon mbt sedan tidigare, så jag kan inte så mycket om dom. Jag har varit ute på en del turer när jag varit ute och rest, så jag gillar känslan ute på skogsvägarna, men kan inget om hur cykeln bör vara.

Den cykeln som jag kollat mest på är Nishikis hybrid XC5, för att måtten verkar vara rätt för mig (är 1.61) men jag är öppen för alla förslag.
Jag vill gärna inte lägga hur mycket pengar som helst eftersom att jag är en fattig student, så max 10 000 kr, men gärna billigare!
 
En Ht mtb eller en cyclocross står det väll mellan om du även vill cykla i skogen. Vilket beroende på vilken typ av stigar som är aktuella.
 
Jag gillar cyklocross, men det är svårt att hitta en vettig under 10000 enligt min erfarenhet. Kombinationen "snabb", "landsväg" och "skogen" är ju rätt knepig; tänk bara på däcken: snabb på landsväg = smala däck, cykla i skogen = inte smala däck samt gärna dämpning. Jag tycker hybrid låter bra, är inget Nishiki-fan själv, men för en bit under 10000 kanske det inte är så dumt.

Vad är förresten "Ht mtb" inte "HBT" väl...:)
 
Det är svårt det där med att köpa cykel.

Att kombinera allt du säger är nog omöjligt, som andra påpekat. Själv försökte jag kombinera vardagscykel med racercykeln, och tänkte kanske komplettera med en mtb nån gång i framtiden (nu kör jag på gammal sliten mtb som är lite för stor, funkar men är inte riktigt bra).

Jag köpte Nishiki pro sld. Nån mer stadig cykel vill jag inte ha för då tror jag att jag kommer tappa fart på landsväg och annan asfaltskörning, beror ju mkt på däcken också, men om man ska ha smala snabba däck kan man ju lika gärna ha andra delar på cykeln som matchar det. En ren racer tyckte jag var för avancerat och smalt.

Tänk på att det ofta är lite olika sorters utväxlingar mellan mtb och landsvägshojar. Du får mer låga växlar på en mtb och färre höga.

Stå på dig så du får en tillräckligt liten cykel, jag tyckte det var ganska svårt stundvis.
 
Tack för tipsen!

Jag var i väg på lunchen och pratade med en kille på Cykelcity i Lund och fick veta lite mer.
Så planen är nu att jag inte alls ska köpa en hybrid utan istället en hardtrail mbt.

Sen exakt vad det blir för cykel är lite svårt att säga, eftersom att jag är ganska liten så verkar inte utbudet vara så stort... men i vilket fall som så måste jag ändå vänta tills den 25:e innan jag kan köpa något och tills dess borde jag hinna hitta något!
 
Vill du ha en snabb cykel för landsväg och skogsväg som även funkar på stig? Eller hur prioriterar du?

Om det är som jag skrev ovan skulle en hybrid vara bland de bästa kompromisserna med en cyclocross som god kandidat. Dock svårare att hitta en vettig CX (Cyclo-X) till lägre pris. Kanske denna för 13'? http://www.lindbergscykel.se/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=1419

En framdämpad MTB är den bästa kompromissen om ditt fokus ligger på stig och grusväg men att det även ska fungera hjälpligt på asfalt.

Jag tycker personligen det är svårt att hitta en bra kompromiss som funkar för den stigcykling jag vill köra (har löst det med flera cyklar). ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Förövaren Hjälp med reservdelar till min crescent Mountainbike 4
fredrik_h Hjälp med att finna Rep. ställ till min mtb Mountainbike 2
eklfv Hjälp Musikhjälpen i mountainbikens namn! Mountainbike 0
peribunkan Hjälp med väredering av mountainbike Mountainbike 6
froxi Hjälp! Får inte på bakhjulet, Trek 4500 Mountainbike 7
pomperipossa hjälp med val av cykel Mountainbike 10
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
Neerf Hjälp! Merida stulen i GBG under Påskhelgen! Mountainbike 0
lodynator Instegscykel HJÄLP Mountainbike 4
melvin_f Hjälp med bestämning av kassett och drev Mountainbike 16
rdny Hjälp! Mountainbike 1
menymicke Jag behöver hjälp med cykelval Mountainbike 0
spacestar nybörjare behöver hjälp Mountainbike 9
tiger138 cykel hjälp Mountainbike 1
Paradisen hjälp med byte av kassett och kedja Mountainbike 9
Jutte Hjälp Mountainbike 1
joelr Presentation och hjälp med vajerdragning Mountainbike 2
LinusS Hjälp med Fjädring Mountainbike 2
Stefano M Hjälp att välja MTB Mountainbike 0
ala Hjälp mig klara loppet Mountainbike 4
dreamaboutmtb Nybörjare i mtb världen, lite hjälp vore bra : ) Mountainbike 2
LadySnas Hjälp önskas!!! Mountainbike 6
hakpoh Hjälp Mountainbike 2
plattfot Hjälp mig förklara.. Mountainbike 25
Cyklan Totalt novis behöver tips och hjälp. Mountainbike 4
Mathew Pedaler och skor? Hjälp? Mountainbike 3
Pott behöver hjälp ang ramstrl på giant NRS? Mountainbike 3
jens.tinfors hjälp med komponentval Mountainbike 6
KraftWärk Hjälp!!! Däck nu Mountainbike 4
Mathew Schimano XT - Det smäller när jag växlar. Hjälp! Mountainbike 5
zafira Hjälp...7:an fungerar ej Mountainbike 8
UgO Hjälp! Mountainbike 1
lisis Hjälp med sdp pedaler! Mountainbike 8
f97anka Lite hjälp med att välja cykel Mountainbike 3
appelo Hjälp med Cykelvärdering Mountainbike 1
philip Mek hjälp Mountainbike 1
swat HJÄLP MED TIPS OM CYKELSTRÄCKAN KIRUNA-NARVIK Mountainbike 3
matpih HJÄLP mig välja MTB-cykel. Mountainbike 15
Kogoyo Åre - var till kalfjället? Mountainbike 8
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
RedBreather Spår till GPS/Smartphone Mountainbike 1
l_udde Remote kit till ROCK SHOX Ario RL för Scott twinloc Mountainbike 0
viggrun CykelVasan 2014 - time lapse från start till mål Mountainbike 11
thureb Treriksröset till Grövelsjön I dagens DN Mountainbike 3
Enzym bygga om en vanlig cyckel till ihopfällbar Mountainbike 10
Scholander Till er kunniga om en mountainbike Mountainbike 11
hassex Pimp från 3 till 2 speed Mountainbike 5
hassex Pimpa min bike från 8 speed till 9 speed Mountainbike 5
4623 Kärra till fulldämpat? Mountainbike 6
kalle111 Kassett och kedja till nishiki 301 Mountainbike 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.