Hjälp till cykelköp!

Hej!

Jag har planer på att köpa en ny cykel nu under sommaren, men har inte precis någon stenkoll på cykelvärlden och vet inte riktigt heller vad jag vill ha!

Jag är ute efter en cykel som funkar varje dag året runt, är snabb, som jag kan köra på landsväg med, inne i stan (mesta delen av tiden), på grusvägar och ute i skogen.

Jag har tittat lite på Nishikis hybridcyklar, men har hört lite blandat om hybrider. Är det bästa att satsa på en renodlad mbt eller är hybrider en bra allt-i-allo cykel?

Jag har inte någon mbt sedan tidigare, så jag kan inte så mycket om dom. Jag har varit ute på en del turer när jag varit ute och rest, så jag gillar känslan ute på skogsvägarna, men kan inget om hur cykeln bör vara.

Den cykeln som jag kollat mest på är Nishikis hybrid XC5, för att måtten verkar vara rätt för mig (är 1.61) men jag är öppen för alla förslag.
Jag vill gärna inte lägga hur mycket pengar som helst eftersom att jag är en fattig student, så max 10 000 kr, men gärna billigare!
 
En Ht mtb eller en cyclocross står det väll mellan om du även vill cykla i skogen. Vilket beroende på vilken typ av stigar som är aktuella.
 
Jag gillar cyklocross, men det är svårt att hitta en vettig under 10000 enligt min erfarenhet. Kombinationen "snabb", "landsväg" och "skogen" är ju rätt knepig; tänk bara på däcken: snabb på landsväg = smala däck, cykla i skogen = inte smala däck samt gärna dämpning. Jag tycker hybrid låter bra, är inget Nishiki-fan själv, men för en bit under 10000 kanske det inte är så dumt.

Vad är förresten "Ht mtb" inte "HBT" väl...:)
 
Det är svårt det där med att köpa cykel.

Att kombinera allt du säger är nog omöjligt, som andra påpekat. Själv försökte jag kombinera vardagscykel med racercykeln, och tänkte kanske komplettera med en mtb nån gång i framtiden (nu kör jag på gammal sliten mtb som är lite för stor, funkar men är inte riktigt bra).