Byta kedja och kassett?

När bör man byta kedja och kassett? Förutsatt att det är väl skötta grejer, som inte kärvar förutom när de är fulla av lera? Jag vill inte riskera att dra av en kedja bara för att den är sliten.

Det borde bero lite på hur hårt man kör och i vilken terräng, men det måste ju finnas riktvärden och rekommendationer?

/johan
 
Hejsan!
Sällan tvista de lärde så som i detta ämne! För det första är det bara att budgetera för regelbundna byten av hela drevpaketet. Mtb sliter. Sedan hur och när man byter vad finns det lite olika ideer om. På racer kan man kanske rekomendera vissa milintervall mellan bytena, kanske. På mtb blir det omöjligt enligt min mening, slitaget varierar så enormt beroende på körstil, växlingsteknik, terräng mm mm. I frustration över kraftigt slitage på drevpaket (och därmed plånbok) har jag frågat div. förståsigpåare hur man ska minska bytesbehovet. Två falanger tycks finnas. Den ena anser att man ska köra tills det är utslitet och sedan byta alltihop, kedja-krans-klingor(stora o mellan, lilla slits oftast marginellt). Detta för att när kedjan slits blir den längre i samma takt som avståndet mellan kuggarna blir längre av slitaget. De slits ihop alltså. Som jag ser det stämmer detta till en del, alla drev slits dock inte lika mkt eftersom man kör olika mkt på olika drev. Den andra falangen menar att man ska byta kedja väldigt ofta, säg 5-6 ggr/kassetbyte(?). Alla är dock överrens om att nogrann rengöring, helst kedjetvätt med avfettningsmedel och återsmörjning är den viktigaste faktorn.

Jag har prövat att byta kedjan ofta, men för egen del funnit att det blir dyrare än totalbyte med jämna mellanrum. Har även försökt att bara byta det som ser ut att vara mest slitet, men det har hittils slutat med att jag fått byta resten ändå. När framklingorna börjar tappa kedjan i stöket, när växlingen börjar rappa och jäklas, då byter jag numera alltihop. Du nämnde kedjebrott, personligen har jag (faktiskt) bräckt fler helt nya kedjor än gamla! Fråga mig inte varför. Kanske är de lite kantiga i början? Dålig växling har dock varit grundorsaken till mina kedjebrott.
Roll on!
Jörgen
 
Drevpaket!

Min erfarenhet är att alltid ska byta kedja och drevpaket samtidigt eftersom det slits ihop.
Däremot funkar det ofta att köra två omgångar kedja och drevpaket innan man byter klingorna fram.
Tänk bara på att du verkligen får kedja och drev som passar ihop.

Sachskedjor funkar mycket bättre än Shimanos enligt min mening och är inte heller så känslaiga för vilka drev man använder.
 
Eftersom klingorna fram slits ojämnt tycker jag det känns logiskt att vrida dem när jag byter bakkassetten.

Jag har också funderat över detta med att byta kedja ofta eller inte. Just eftersom de dyra framklingorna inte slits lika snabbt måste det vara dumt att cykla med en lång kedja i onödan och därmed snabbare förstöra klingorna.

Problemet är att komma ihåg att byta kedjan trots att allting fungerar - och att veta exakt när det är dags. För att lyckas med det senare finns det mätverktyg (som jag ännu inte lyckats köpa).

Dessutom har jag fascinerats över priserna på kassetter. Själv sliter jag ut en EX-kasset (210 kr) på ungefär 1½ år (pga. åretruntcykling och ovilja att göra ren kedjan). Tanken att regelbundet köpa t ex en XTR-kassett för 1100 kr känns helt sjukt - finns det verkligen någon som gör det?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erik_rask Byta kedja? Mountainbike 1
tango Finns något trix för att byta eker på kassettsidan utan att ta bort kasseten? Mountainbike 6
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
SimonStröm Byta vevparti eller ny cykel? Mountainbike 8
Jote Byta dämpare själv Mountainbike 2
tango Byta trasiga ekrar bak på drevsidan? Mountainbike 4
Byta vevlager - liten fråga Mountainbike 2
Sam22 Byta "drivpaket" shimano Alto 8-speed Mountainbike 21
greenjuice Vad krävs att byta till Singlespeed Mountainbike 13
jamo Byta styrlager Mountainbike 7
m_junken Kan denna MTB funka eller nåste jag byta?? Mountainbike 4
fresboy Byta drev!? Mountainbike 9
Mezzner Byta gaffel på Freke; dimensioner? Mountainbike 6
martinelle Värt att byta delar? Mountainbike 5
Vandrare Byta styrstolpe? Mountainbike 3
Aardwolf Byta till V-Broms? Mountainbike 10
adjo Ska man byta ut hjälmen efter en vurpa Mountainbike 4
Polarnatt Spänna kedja? Mountainbike 11
kalle111 Kassett och kedja till nishiki 301 Mountainbike 4
tango Mäta om kedja/kasset/kransar är slut? Mountainbike 8
Paradisen hjälp med byte av kassett och kedja Mountainbike 9
Joakim Ambrosson Hoppande kedja Mountainbike 4
brakjoller Ny kedja, skumt ljud och känsla Mountainbike 4
Henry_Ivarsson Rappande NY kedja Mountainbike 27
Cippan Knepigt ljud från kedja Mountainbike 8
somule bryta XT kedja Mountainbike 11
Megin Ny kedja=nya drev? Mountainbike 7
JonRoo Avhoppning av kedja? Mountainbike 3
anwi Kedja Mountainbike 2
Avhoppad kedja Mountainbike 1
Bra kedja? Mountainbike 1
melvin_f Hjälp med bestämning av kassett och drev Mountainbike 16
olind Råd om uppfräshning av gammal Miyata Mountainbike 8
ala 8- och 9-delad kassett kompatibla? Mountainbike 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.