Byta styrlager

Behöver byta styrlager. Några svårigheter, är det bara lösa delar eller behöver man särskilda verktyg för att dra loss nåt? Med vanlig 1 1/8 mtb gaffelrör, kan jag köpa "vilket som helst" eller finns det specialvariatner jag ska akta mig för? Verkar finnas gängade, ogängade och integrerade. Och om nån vill tips om ett prisvärt styrlager i "deore-klass" så vore det förstås kanon. /jamo
 
Proffsmek

Med tanke på dina frågeställningar så verkar du ha en begränsad erfarenhet av att meka med cykeln, eller? Att byta styrlager är ett jobb som kräver specialverktyg, kunskap och vant handlag varför min rekomendation blir att uppsöka ett proffs.
 
Re: Proffsmek

klippen; sa:
Med tanke på dina frågeställningar så verkar du ha en begränsad erfarenhet av att meka med cykeln, eller? Att byta styrlager är ett jobb som kräver specialverktyg, kunskap och vant handlag varför min rekomendation blir att uppsöka ett proffs.

Jasså är det såpass. Fler specialverktyg vill jag helst slippa skaffa. Jag har nog bytt och/eller mekat med det mesta på hojen utom just styrlager, vevlager och delar av drivlinan. Kan unna mig att lämna in då. Hittade till slut en halvt vettig cykelaffär inåt landet som kanske kan få förtroendet.
 
Har du delat på resten av cykel så fortsätt! Styrlager är givetvis inte vara värre än vev och pedaler. Ta isär och se vad du har, mät och anteckna. Skaffa hem ersättningsgrejor och fett, rätt nycklar har du om du fått isär, stora men tunna och relativt billiga. Lagersäten brukar man behöva rör eller förlängaren i hylssatsen + en lämplig klubba till. Lycka till.
[Ändrat av johankse 2006-08-28 kl 11:04]
 
Äsch, det är enkelt. Jag har skrivit en artikel på Happymtb som går igenom de olika styrlagertyperna samt en guide för bytet med 40 bilder. Tyvärr ligger det nere för tillfället men om någon vecka lär det komma upp igen.
 
jamo; sa:
Behöver byta styrlager. Några svårigheter, är det bara lösa delar eller behöver man särskilda verktyg för att dra loss nåt?

Det brukar gå bra med diverse handverktyg. Man får ha lite känsla bara så att grejerna går på rakt utan att kantra. Ringen längst ner mot gaffelkronan kan vara lite knepig, det brukar finnas en slits där man kan stoppa in en skruvmejsel och bända för att få loss den. Montering kan också strula lite om passningen är tajt. Det kan vara bra om man har ett lagom grovt rör att trä över när man knackar den på plats. Sist så lade jag gaffeln i kylen och värmde ringen med en varmsluftspistol för att få delarna lite mera samarbetsvilliga.
Med vanlig 1 1/8 mtb gaffelrör, kan jag köpa "vilket som helst" eller finns det specialvariatner jag ska akta mig för?
DU borde kunna köpa "vilket som helst" som passar din plånbok. Fast sist jag bytte så fick jag en förpackning som innehöll två nedre lager och inget övre... Butiken bytte snällt, men det tog ett tag innan de insåg att felet verkligen låg i grejerna och inte i monteringen...

Verkar finnas gängade, ogängade och integrerade.
Gängat och ogängat handlar egentligen mer om gaffelröret än själva lagret. Skillnaden mellan "vanliga" och integrerade kan väl enklast beskrivas i hur mycket av lagret som ligger i, respektive utanpå ramröret.
 
dabac; sa:
Det brukar gå bra med diverse handverktyg.

Nu må jag snart bestämma mig om jag ska plocka isär och prova själv eller lämna in.. "Diverse handverktyg" = vilka då? Om jag måste handla nya verktyg för några hundralappar är nog ev. vinst borta kvickt, förutom att det är kul att vara självgående mekkare och lära sig nya saker förstås. I stort sett har jag bara de verktyg som tas med för reparationer och justeringar i fält, multi-mini prylar alltså. inga stora mejslar, hammare, rörtänger etc.
 
jamo; sa:
.."Diverse handverktyg" = vilka då?

Jag skulle vara beredd att försöka om jag hade följande(en ur varje kategori):

1) Hammare, klubba, liten påk, vedträ - nånting någorlunda hanterbart att knacka med, en rörtång eller en större skiftnyckel duger om det kniper.

2) spårskruvmejsel 6 mm klinga 150 mm lång. Används för att bända loss ringen nere vid gaffelkronan, kan vara bra om man kan knacka lite på den. Helst inte ett multiverktyg pga det sistnämnda.

3) Lång skruvmejsel, förlängare till hylsnyckel, del av en gängad stång, gammalt cykelstöd, gammal sadelstolpe, gammal tältstång - något som är smalare än gaffelröret, starkt och långt nog för att kunna användas till att knacka loss lagerskålarna. Dra ur gaffeln, trä in valt verktyg, ta stöd mot lagerskålens kant inuti ramröret. Knacka lite vid position "kl 12", flytta till "kl 6" - knacka, flytta till "kl 3" - knacka, flytta till "kl 9" - knacka. Upprepa efter behov.

För ett gängat styrlager så tillkommer nåt för att kunna dra loss kontramuttern vid det övre lagret, fast nyckel, smalkäftad polygrip, rörtång, stor skiftnyckel eller nåt.

Bonusgrejer som underlättar utan att vara nödvändiga är en arbetsbänk med ett skruvstäd och ett gammalt dammsugarrör eller så för att knacka ner ringen till gaffelkronan igen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.