Byta trasiga ekrar bak på drevsidan?

Hej!
Nybörjarfråga!
Har inte gett mig på att mecka så mycket med växlar och annat men nu har jag flera ekrar som är av på en av pendlarcyklarna. Ekrar bak som är av och ännu inte ersatta sitter i drevsidan och dreven är inte ihåliga så jag kan inte trä eker genom dreven (vet inte om det går - men andra cykeln har "ihåliga drev"). Och som ytterligare hinder för ekerbyte så har jag en plastskiva som hindrar kedjan från att hamna innanför största drevet.
Växlarna är Shimano Alivio så inget superlättviktsdyrt....

Måste jag ta av hjulet och sedan ta av dreven (som väl kallas kasset av proffsen)?

Hur sitter kassetten fast?

Riskerar man att inte få ihopa grejorna igen om man försöker själv?

Hjulaxeln har någon kona som ska spännas lagom också eller?
Påverkas denna?

Har googlat men hittar mest mer avancerade sidor som ekerspäning med specialverktyg etc ( t ex Uppsala ff) men ingen nybörjarsida - några tips? Finns www.CykelkmekaFörNybörjare.se?

Eller tips på någon bok (ja ni vet en sån där 1900talsgrej med informationsöverföring på döda processade träd)?

eller blir det att vackert gå till cykelhandlaren och slanta upp?

/Patrik, som på andra cykeln idag monterat en eker på drevdria sidan och riktat med enast en ekernyckel till hjälp
 
Boktips

Biltema har en cykel-handbok, den kanske finns att låna på bibliotek med, där står nog en del i den som du har nytta av.

Men hjulet och växelpaketet får du ta bort.

Om du tittar på Biltemas hemsida och jämför hur det ser ut på din cykel så kan du nog se om det är frihjulskrans eller kassett du har.

Biltema/fritid/cykel/reservdelar/övrigt tror jag du hittar det under.

När du vet det så gå in på Biltema/fritid/cykel/specialverktyg cykel och där hittar du verktyg till det du har.
Har du inte Biltema där du bor så kan du kolla på www.cykelnetto.com eller hör om din lokala handlare kan ta hem det.

Skulle tro att du får både isär och ihop det igen men är du osäker så är det bättre att lämna in den.

Micke
 
För att ta av kassetten ("bakdreven") behöver du en kassettavdragare, helst i kombination med en kedjepiska att hålla emot med. Plastskivan innanför kassetten kan du plocka bort, med rätt justerade växlar är den onödig och ful. Att ta bort och sätta tillbaka en kassett är inga problem med rätt verktyg.
Sheldon Brown är en guru när det kommer till cykelmek, kolla om du kan hitta bra info på hans hemsida.
 
Ja, du måste ta av hjulet och dreven.
Finns både kasset och frikrans, kasset sitter med en gängad låsning och frikrans är gängad.
Inget svårt att ta loss och sätta tillbaka om man har rätt verktyg.
Axlenslager påverkars inte av att ta bort derven.
www.sheldonbrown.com hem mekanikerns uppsalgsverk.
 
Ett par tipps

Gör rent, rent var det!
Rätt verktyg och bänk med skruvstycke underlättar stort.
Efter kasettborttagning brukar det löna sig att göra rent hjullager, byta fett och justera spel.
Byt fälgband när du spännt ekrarna färdigt.
Är däcket bra talka det innan du återmonterar det.
Hur skitig, välsmord är växelföraren och bromslederna?
Ny kedja kan göra att det blir lustfyllt att cykla på den igen.....
Sheldon Brown rekommenderas U F
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...