Byta drev!?

Bytte för ett tag sedan kedja och bakväxel, sedan dess så hoppar växlarna när jag tar i lite i tex uppförsbackar. Har fått förklarat att det är för att bakdrevets kuggar är slitna och att den nya kedjan inte får grepp om kuggarna ordentligt. Min fråga här är om det är svårt att byta bakdrevet själv? Behöver man några specialverktyg? Cykelreperatören var lite dyr tyckte jag :)

Cykeln är en Cyklepro Colorado Comp.

Tacksam för ett snabbt svar då det är lite irriterande att cykla på den just nu.
 
Du behöver ta loss bakhjulet. Snabblås?
Du behöver lossa kassetten. Då behövs kedjepiska (för att hålla emot så att kassetten inte snurrar), instickshylsa (skall passa för din kassett, Shimano?) att lossa låsringen med samt en u-nyckel som passar instickshylsan. Det finns även varianter där verktyget har en hävarmen direkt monterad.
Verktygen kan du hitta i en cykelaffär, eller hos Biltema/Clas Ohlson. Tillsammans 60 spänn på Biltema.
Sök på http://www.biltema.se efter artikelnr. 27-008 och 27-027.

Ta bort bakhjulet.
Ta bort snabblåset från hjulet.
"Linda" kedjepiskan så att den funkar som mothåll.
Sätt i låsmutterverktyget.
Lossa.
Dra av kassetten.

Montering sker omvänt, men du behöver inte använda kedjepiskan.

/Håkan
 
Ny kasett

Är smord på fabriken.
Långtrådigt fett, finns hos Biltema. Fett = olja+tvål.
Handrengöringskräm, Biltema, rekommenderas samt handfett på tassarna före jobbet.
Go tur
 
Re: Re: Ny kasett

Håkan K; sa:
johankse; sa:
Handrengöringskräm, Biltema, rekommenderas
Alltså där har jag ett tips! Använd nån matolja. Löser fettig smuts kanonbra och är skonsamt mot huden. Komplettera med tvål å vatten.

Helt rätt matolja eller annat matfett masseras in på de oljiga händena, sedan tvättas de med tvål eller diskmedel och vatten. Händerna kommer att vara så rena så att det är svårt att tro't.
 
Kedjepiska?

Självklart underlättar det mycket om man har de rätta verktygen. Men kassettavdragaren (insticksverktyget som passar kassettens låsring) är det enda som är helt oumbärligt. Tidigare i veckan lossade jag en hårt fastsatt kassett med nämnt verktyg, en fast nyckel som var för stor för verktyget, en gammal kedja och ett gammalt vevparti. Då hade jag tejpat fast en metallbit i den för stora nyckeln. Sist men inte minst en stark och envis flickvän. Två extra händer kan behövas.
 
Kedjepiska? igen

Det är alltid rätt med ändamålsenliga verktyg, särsilt när de inte kostar så mycket :)
Kedjepiska klarar man sig dock utan, även flickvän.
Det räcker med en stor mejsel, vedklabb el dyl. Ena änden tar spjärn mot kuggen, andra änden vilar mot fälgen.
Har monterat/demonterat ett otal kasetter i mina dar.
Så du vet ifall du är snål eller inte har en biltema i närheten...
 
En kedjepiska kan man ju göra rätt lätt själv om man bara har en gammal kedja och ett plattjärn av lagom tjocklek. (Ok, en kedjebrytare och en borrmaskin behöver man också, för att få isär den gamla och borra hål i plattjärnet för att fästa kedjebitarna.)
 
Och

nermander; sa:
En kedjepiska kan man ju göra rätt lätt själv om man bara har en gammal kedja och ett plattjärn av lagom tjocklek. (Ok, en kedjebrytare och en borrmaskin behöver man också, för att få isär den gamla och borra hål i plattjärnet för att fästa kedjebitarna.)

Och Biltemas kedjepiska är väldigt billig och helt OK.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.