Laga XTR bak-drev?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tredje kransen ovanifrån i bakre växelpaketet har lossnat och åkt ca 2 mm utåt. Vet ngn om det finns möjlighet att lossa och dra fast kransen igen så att den kommer rätt eller är det bara att slänga hela kassetten? Kassetten är av 96/97 års modell. (Kanske dags att den går sönder i alla fall... ;))
 
Inga problem...

Om konstruktionen är lika som för XT så är det bara att ta kransbytarverktyget och dra åt igen. Kransen är uppbyggd av tre små singelkransar och en sammansatt femkransare. De hålls ihop av en skruv. Du behöver en specialhylsa (kassettverktyg) för att dra åt det hela igen. LBSen har hylsan, låna eller köp för sådär en hundring.
Lycka till!

OlaO
 
XT / XTR

Näe, verkar vara lite skillnad där, för de inre kransarna är fastskruvade med små skruv i var sin klack. Dessa skruvar har i mitt fall lossnat/gått sönder/går inte att lossa. Dvs ngra är borta och ngra har gått sönder och måste bort (borras ut/gängas ut/upp). Förmodligen går det att sätta dit nya skruv bara jag får 'städat' lite... Tack för svaret iaf
 
hmmmm... problemet låter bekant hade det på en XTR kassett en gång men det var de tidiga modellerna runt 1993. På dessa var dreven skruvade och skruvarna gängade hela tiden upp sig, detta reklamerade jag och fick sedan en nyare XTR kassett som inte var skruvad utan nitade..typ vanli XT kasett. Men du sa att din kasett var från 1996-1997 då borde den väl inte vara skruvad eller är det jag som glömt bort hur det såg ut på dne tiden? :)
 
Snälla...

Ta cykeln till en bra butik och kolla med dem. Eller kolla på Shimanos hem sida. Där finns det sprängskisser på allt. Där borde det framgå hur man kan göra.
Tänk vad enkelt det vart, eller ?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.