Shimano XT vs XTR...

Vad skiljer egentligen xtr från xt förutom några gram och en satans massa stålar??? Nu menar jag inte detaljspecifikationer utan rent krasst: ÄR XTR VÄRT PENGARNA?
Svara bara om du anser att du har erfarenhet av båda grupperna antingen som helhet eller enstaka komponenter.
Det spelar ingen roll om erfarenheten kommer från professionellt användande eller motionärsaktiviteter.
 
XT eller XTR?

Hej Joachim!
Fråga ett har du redan besvarat...
Om fråga två gäller dig så förstår du nog att det är omöjligt för andra att ha en uppfattning i frågan! Troligtvis är dock svaret ett rungande NEJ!
 
XT vs XTR

Lundell; sa:
Vad skiljer egentligen xtr från xt förutom några gram och en satans massa stålar?

XTR är lättare. XTRs vevparti är suveränt, klingorna är större 24-34-46 vilket jag gillar, och hanterar kedjan bättre än några andra klingor, hjullagren har rostfria kulor (mina kulor i ett XT-nav rostade sönder), bakväxlen har utmärkt precision (men jag kan inte svära på att den är bättre än XT eftersom jag aldrig haft någon sådan). Den mest märkbara skillnaden för mig har dock varit framväxeln. XT tendarar att kännas plåtiga och bli skramliga. XTRs framväxel har en annan konstruktion växlar bättre och blir inte skramlig. Jag har också åkt mycket med XT. Ogillar framväxeln och tycker att XT-nav är onödigt tunga och som sagt kulorna rostar, vevparti och klingor har jag däremot goda erfarenheter av.

Om XTR är värt pengarna beror väl på. Ytterst är det en prioriteringsfråga. XT är utmärkta lätta och stryktåliga komponenter. Man kan med fördel kombinera efter eftet kynne. På våra långresecyklar har vi XTR i nav och bakväxel, medan reglage, vevparti, klingor och bromsar är XT.

Årets XTR är rejält omkonstruerat, bl a övergår man till kompaktklingor (22-32-44), vippreglage, rapidrise, skivbroms och nya nav. Har inte prövat, men Shimano verkar ganska säkra på sin sak. XT följer efter nästa år. Är det ngt jag är tveksam till så är det kompabilitetsfrågorna. Om man t ex will ha en annan broms? Andra nav?

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html
 
Bakväxel

Jag tycker personligen att XTR bakväxeln är betydligt bättre än XT. Satt en sån original på den nya Kona jag köpte i fjol och det var ett klart lyft.

Mer distink, aldrig nåt strul den bara funkar perfekt. Den har på det år jag haft den inte "hickat" eller missat en gång.

Har haft två XT bakväxlar har väl vart ok, men XTR är klart bättre.

Nästa bakväxel blir XTR, eller möjligen en av de bättre från Sram.

/Anders
 
Tack!

Tack mr Lövdin och mr Grund! Underbart att få svar där det märks att man svarade på frågan och grundade svaret på ERFARENHET.
Kör själv på XT/LX koponenter men nästa hojj tänkte jag skulle va utrustad med några XTR-komponenter, iafall det är värt pengarna. Det verkar ju inte bättre :)
 
MTB-delar brukar inte hålla så länge, så varför inte byta ut några av dina befintliga delar till XTR när de gamla går sönder? Vissa delar t.ex. framväxel och bakväxel är inte så jättedyra så varför inte byta dessa när de går sönder? Låter onödigt att byta hela cykeln om du är nöjd med ram och broms/växelreglage.
Att ligga på topp kostar, speciellt när Shimano gör förändringar på grupperna varje år. Släpper de en modifierad XTR komponent ena året kommer LX och XT nästa år och väger nästan lika lite som XTR och har nästan samma fina kvalitét.

Cyklar med LX/XT delar brukar duga åt de flesta. Att kullager rostar borde bero på att fett saknas i lagerbanorna. Dåligt underhåll? Lager i rostfritt lär inte må så bra av gå torra.

Jo, jag har bytt upp vissa delar till XTR från XT och visst är de bättre, men värt priset? Nja, jag cyklar inte fortare för det, flyger inte längre i guppen.
Exklusiviteten är väl halva glädjen, resten kan eventuellt vara bättre prestanda.
 
Jag som (långsamt, även XT kostar...) håller på att uppgradera min mtb till XT mår inte bra av en sån här tråd! Fasen oxå, XTR skulle man satsat på!

Allvarligt så har jag funderingar på att byta bakväxeln (och ev. framväxeln) till XTR. Men vilken XTR-bakväxel ska man välja då, gamla el. nya? Rapidrise el. inte? Long el. short cage?

/Håkan
 
Håkan K; sa:
Men vilken XTR-bakväxel ska man välja då, gamla el. nya? Rapidrise el. inte? Long el. short cage?

Personligen är jag tveksam till Rapidrise, inte minst för att jag åkt så många år med Rapidfirereglage och har ingen lust att lära om. Dessutom fördrar jag att kunna dra i de lägsta växlarna. Men jag har knappt prövat Rapidrise, och uppenbarligen går Shimano alltmer över till det, så det finns säker fördelar som jag inte uppfattat än.

För 34T måste det vara lång cage, annars slits växeln mkt snabbt.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html
 
Knöligt

Jag har rapidrise och det var grymt knöligt, de första 10 minuterna, sedan satt det.

Däremot blir det lite knöligt när jag lånar tjejjens hoj för att cykla och handla, då vet man knappt vilken spak som är vilken. Sedan får man "komma hem" till sin egen rapid rise och då sitter det i tummen igen :)

Fast det är klart, någon felväxling blir det väl när man är riktigt trött och har cocossyra i skallen (jmfr med mjölksyra i benen). Av någon anledning så blir det fel när jag skall växla till tyngre växlar men inte när jag skall till lättare... Fascinerande om man är intresserad av sådant...

Per, jag förstod inte det där med att "dra i de lägsta växlarna"

Jag känner för övrigt ingen skillnad i växlingen mellan xt, xtr och rapidrise XTR (förutom att den är tvärt om då). Är växlarna bra justerade så får man i den växel man vill när man vill.
Det är ganska kul att sätta sig på tjejjens hoj (LX bak och deore reglage). Att växla låter *katjonk katjonk* så man hör verkligen när växeln gått i. På ens egen så växlar man så är det klart, bara sådär :) Nästan så man föredrar *katjonket* faktiskt...

/Mattias
[Ändrat av mlindstrom 2003-07-04 kl 15:11]
 
Re: Knöligt

mlindstrom; sa:
Jag har rapidrise och det var grymt knöligt, de första 10 minuterna, sedan satt det.
/Mattias

Jag hade rapid rise när jag körde 8-delat, men har numera 9-delat "vanlig" XTR. Det var inga problem att hoppa mellan rapidrise och Campagnolos landsvägsprylar- Det var så mycket annat som skilde att man gjorde rätt utan att tänka. Köp det som är billigast ;-)

Om du har feljusterat din rapid rise och både kedjan och växelvajern går av samtidigt kan du iofs få in växeln i hjulet. Men så mycket otur har man väl inte samtidigt?
 
Re: Knöligt

mlindstrom; sa:
Per, jag förstod inte det där med att "dra i de lägsta växlarna"

På en vanlig drar man med tummen upp växeln till de största dreven medan fjädern drar den till de små. På en RR drar man istället ned till de lägsta växlarna medan fjädern drar växelförarn till de stora dreven. Om jag nu förstått saken rätt. Är inte alldeles säker på det eftersom jag bara har bara kört rapid rise i fem minuter på en parkeringsplats utanför en cykelbutik i San Diego.

Per
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.