Shimano komponentgrupper

Hej!

Senast jag hade koll på Shimanos (växel-)komponentserier var utbudet enkelt: (Alivio), STX, LX, XT och XTR fanns. När jag kollar cykelannonser nu verkar det finnas exakt hur många serier som helst, och jag hittar ingen logik (eller förklaring) i deras förhållande till varandra. Är det nån som har lust att ge mig en kort förklaring?

Cykeln har ju funkat hur bra som helst sen senaste uppgraderingen (-99 tror jag) så det har inte riktigt funnits nån anledning att hålla sig ajour med Shimanos uppdateringar, men nu börjar det suga i uppgraderingstarmen igen.. :)

Mvh,
Jonas Nilsson
 
Dom grupper som jag känner till idag är följande i stigande ordning: altus, acera, alivio, deore, lx, xt och xtr om vi pratar mtb. Sedan så finns det bland vissa komponenter även delar som börjar på c med en sifferkombination efter. Dessa är ännu enklare än altus serien. Själv anser jag att man bör upp på deore om man skall ha komponenter som duger att köra skog med. Detta är den gamla stx rc serien.
Dom stora förändringarna som skett på shimanomarknaden dom sista åren är sti reglagen med växelspakarna integrerade i bromshantagen och hollowtech vevpartier med ihåliga vevlager. Sedan skall man kanske inte stirra sig blind på shimano idag då det kommit flera intresanta konkurenter på marknaden.
 
Tackar för svaren (ni är snabba)!

Då har inte beteckningarna ändrats så mycket som man kan tro då med andra ord. Glömde faktiskt helt bort STX-RC när jag skrev inlägget.

Frågan kom sig lite av att jag även har två kompisar som har blivit sugna på MTB och överöser mig med frågor eftersom jag motionscyklar en del.

Utvecklingen är lite kul: De började bli sugna på MTB eftersom Elgiganten har ett erbjudande där man får en cykel "på köpet" med vissa varor. Sen insåg de att kvaliteten kanske inte är den bästa på den cykeln (även om den alldeles säkert duger att cykla till jobbet med), och började kolla Biltemas sortiment, för att nu ha gått över till att kolla utbudet hos riktiga cykelhandlare. Ska bli intressant att se var det slutar.. :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.