Shimano HG70 piratkassett eller äkta som inte funkar?

Hej!
Häromdagen köpte jag en Shimano 8-delad kasett, HG70. Låsringens ytterdiameter var för stor så kedjan kom inte ner i kugghjulet helt. Det upptäcktes rätt snabbt att nåt var fel eftersom det knäppte när kuggarna tog i. Kedjan, också HG70 var ny.

Om min länk nedan funkar så kan den skarpögde se att låsringen är större än minsta kugghjulet (groparna, ej taggarna)
http://www.stacken.kth.se/~rikard/cykel/DSC00047.JPG

Kan det vara så att detta inte är en äkta shimano?
Finns det pirater, eller kan det vara kass licenstillverkning?

Patentnumret som är instansat är Shimanos, men mer än 20 år gammalt. I Sverige gäller ett patent i 20 år, men jag vet inte vad som gäller i USA. Varför sätter man dit ett patentnummer som gått ut?
Varför står det inte Shimano på kassetten?
Varför finns inget copyright-tecken efter HYPERGLIDE?

Nån därute som råkat ut för nåt liknande?

/Rikard

PS jag fick tillbaka pengarna och har beställt av min vanliga "leverantör" istället. Det är lite billigare, men jag är cykellös några dagar i solen ;-(
 
Det är ju på inget sätt så att shimano varken är den urlprungliga tillverkaren av cykeldelar, och att alla andra försöker kopiera dom (men det förkommer ju givetvis, se på shimato och allt odm heter, växlar på skitcyklar).

Sen så finns det ju flertalet "standarder" som shimano håller sig till. Det är ju olika för olika växelsystem också, 5 6 7 8 9 10 delat, för mtb och räser, osv.

Så du kanske har fel låsring helt enkelt. Oavsett om den är "äkta" eller inte.

Om du inte fick med låsringen med kasetten så finns det väl all anledning att tro att det är så.
Om det är samma låsring som satt med din förra kasett, så kanske det är så att minsta kuggan ärmindre helt enkelt.

Om det därimot är dne låsring som följde med, så borde du ta upp det med din återförsäljare.
 
Olika storlekar

Hur många kuggar har du på minsta drevet?
Eftersom det finns många varianter på kassetter så finns det också olika storlekar på låsringarna. Man använder helt enkelt inte samma låsring till en kassett med 11 kuggar på minsta drevet som till en med 15. Normalt sett så innebär detta att man har en variant för kassetter med ett 11-kuggarsdrev och en variant för alla större.

Se även http://www.sheldonbrown.com/k7.html
 
11-28, låsringen följde med. Det står shimano på kvittot. Det var för övrigt på gränsen att låsringen tog gäng när man satte dit den. Den gamla låsringen från min gamla kasett funkade utmärkt.
Mvh,
Rikard
 
Visst, jag provade ju det och det funkade bra, men det bär emot att köpa saker som inte funkar som de ska;-)
Jag var mest lite nyfiken på ifall nån kände till nåt om hur man upptäcker en pirat om det nu var det.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.