Shimano vs. SRAM bakväxel (filmklipp)

Hej!
Hittade en mycket intressant liten film som visar skillnaden mellan hur en SRAM och Shimano bakväxel fungerar "in action".

http://www.angryasian.com/images/Which_would_you_rather_ride_sm1.mov

Enligt filmen verkar SRAM växeln vara mycket mer stabil. Men om man tittar på kedjerörelsen så ser det nästan ut som att den svänger mer kraftigt med SRAM än Shimano vilket skulle innebära att kedjan hoppar lättare av framtill med SRAM än med Shimano, eller?

Någon som har erfarenhet av SRAM? Jag har aldrig själv provat det men funderar nu på att köpa en ny hoj med SRAM X-9.
 
Kinda clueless...

har streamat ungefär alla forum som har dabatterat den där filmen... tycker det verkar som att ingen har några direkta fakta om vad som skulle vara bättre på varken den ena eller den andra... rätta mig gärna om jag har fel!!! Måste fasen i mig fixa fram en sram växel så att man får jämföra själv... verkar vara enda lösningen... förästen... är det någon som vet vart filmen kommer ifrån?? känns som att det skulle vara roligt att veta hur partisk filmskaparen är...
 
beone; sa:
Enligt filmen verkar SRAM växeln vara mycket mer stabil.

Vete katten, varför trampar inte cyklisten första delen av filmen, tvivlar på att vad som brukar kallas ceteris paribus råder, d v s på att allting är lika utom just den variabel man är intresserad av. Skulle inte tillmäta filmen något som helst bevisvärde.

Använder själv Shimano XTR och XT men känner cyklister som svär att SRam är bättre. Vilken växel som är bäst är ytterst obesvarad. Däremot finns ett visst konsensus som säger att SRam har fördelen att växeln inte slår i horstlänken på horstlänkade hojar med 34T bak.

Per
 
ipg289h; sa:
Däremot finns ett visst konsensus som säger att SRam har fördelen att växeln inte slår i horstlänken på horstlänkade hojar med 34T bak.
Per

Hm, vad är en Horstlänk? Antar att det är nått på heldäpade cyklar, har inte koll på dem än...

Hittade filmen på ett tyskt MTB forum men vet inte var den kommer ifrån. Bevisligen kommer den iaf från nån som gillar SRAM...

Hur som helst så vill jag gärna höra ifrån nån som har erfarenhet av SRAM's system, hur bra är det??? Funderar som sagt på att köpa en hoj med SRAM men har int bestämt mig än.
/Tobias
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.