Krökt bakväxel :-/

Hej forum,
en fråga från en som är novis i cykelmek.

Tog en liten tur i skogen igår e.m. och lyckades köra på en gren så illa att den åkte upp runt hjulet och klippte till bakväxeln så illa att denna nappade tag i en eker :-/
Tvärnit naturligtvis, en rejält krökt eker och en bakväxel som ser ut som en åtta ungefär (nedre delen var så krökt att kedjan "hoppar" ur nedre drevet).
Lyckades böja den tillbaks nog för att ta mig hem ...
Min fråga är om man ens skall försöka rikta växeln, eller helt enkelt köpa en ny? Finns det någon utsikt att få det riktigt?
Växeln är en Deore. Om man nu skall köpa nytt, någon som vet någon bra sajt att handla på (eller butik, bor i Växjö).
MTB-tips för småland i och kring Växjö mottages också gärna (ny i denna delen av landet).

Tack för hjälpen!
/David
 
Kring Växjö finns många fina cykelområden, endurospåret vid I11 är ett exempel. Bokskogen kring Sundet bjuder på fina stigar och är du sugen på rötter och teknisk cykling kan jag rekommendera Hissö! Listan kan bli lång! Hör av dig om du vill ha fler tips! Bäst i stan på cyklar är la Cykel och Fritidscenter på Sandgärdsgatan!
 
loppisen; sa:
Hej forum,
en fråga från en som är novis i cykelmek.

Tog en liten tur i skogen igår e.m. och lyckades köra p?en gren s?illa att den åkte upp runt hjulet och klippte till bakväxeln s?illa att denna nappade tag i en eker :-/
Tvärnit naturligtvis, en rejält krökt eker och en bakväxel som ser ut som en åtta ungefär (nedre delen var s?krökt att kedjan "hoppar" ur nedre drevet).
Lyckades böja den tillbaks nog för att ta mig hem ...
Min fråga är om man ens skall försöka rikta växeln, eller helt enkelt köpa en ny? Finns det någon utsikt att f?det riktigt?
Växeln är en Deore. Om man nu skall köpa nytt, någon som vet någon bra sajt att handla p?(eller butik, bor i Växj?.

/David

Hej

Det gaar ganska enkelt att rikta en bakvaexel men den kommer inte att bli lika bra och stark som tidigar. Det har aeven stor betydelse hur mycket fel det aer paa den lite boejd saa kan det vara loent att rikta den annars saa aer det nog baest att koepa en ny... Jag lyckades boeja och knaecka min bakvaexel paa min cykel saa jag baade svetsade och riktade den. Den fungerade men inte lika bra som tidigare men jag kunde anvaenda den tills jag hittade en ny att koepa. Aer du i Sverige och bakvaexeln aer ordentligt boejs saa aer det lika bra att koepa ny...

/Stellan
 
Ny växel

Hej

Samma sak har hänt mig två ggr.

Mitt råd är att byta upp till en XT-växel istället. Det skiljer inte jättemycket i pris men XT-n är betydligt starkare då den har fler delar av metall istället för plast som Deore.
 
Re: Ny växel

JET; sa:
Mitt råd är att byta upp till en XT-växel istället. Det skiljer inte jättemycket i pris men XT-n är betydligt starkare då den har fler delar av metall istället för plast som Deore.

— får man in en gren i växeln som beskrivs här går växeln sönder oavsett om det är en deore, XT el XTR, skillnaden är bara den att det är mycket dyrare och att man blir mycket ledsnare när det händer.

Jag har under årens lopp förbrukat 3 XTR växlar och 2 växelöron, och får väl säga, att jag är glad att växlar och växelöron inte är så starka, att de ger sig. Det innebär nämligen att ramen klarar sig oskadd.

Tips släng inte den gamla växeln, när den nya så småningom får en törn, kan ngn del från en gammal komma väl till pass.

Per

http://www.lowdin.nu
 
Plast i Deoreväxel?

XT lär ju vara en ganska driftsäker växel. Om den är hållbarare än Deore kan jag inte svara på än. Ska precis byta ut min Deore som jag slitit ut efter två år. Men att Deore skulle hålla sämre än XT på grund av plast är fel - det enda som är gjort av plast är vredet till vajerjusteringen och trissorna, och de är mig veterligen av plast även på XT. Det beror väl som alltid på hur man kör och hur mycket man tycker om att spendera när det är fråga om att välja växel. Deore funkar ganska bra om man håller efter den.
 
Reparera/byta!

Jag är inne på min tredje XT-bakväxel. De har alla gått av på samma ställe... och på grund av käppar i hjulet som knäckt växelföraren i en otäck fart. Första bytet fick jag på garantin, eftersom den tjocka trästammen i bakhjulet lyckligtvis inte hade repat växelföraren. Gången därpå blev jag dock genomskådad...
Kör så det ryker, går det inte att reparera... byt!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.