Bakväxel+växelöra

Jag höll på och putsade på drivsystemet igår och tog bland annat loss bakväxeln. När jag hade rengjort den och skulle sätta på den igen så fick jag inte dit skruven i växelörat. Mitt problem är att jag inte får i skruven vilket borde anses som ganska basic. Finns det något knep eller vad har jag gjort för fel?? Är det inte bara att skruva i den igen??

Jag rätade även upp växelörat eftersom det var skevt, men det är en krom/stål ram så det borde väl inte vara något problem? den ser helt okay ut.
 
Det skall bara vara att skruva tillbaka växel'n. Kolla så du inte har förstört gängorna. Var försiktig med växelörat, om det går av kan det vara svårt att få tag på ett nytt. Växelörona är olika för olika cykelmärken. Fick själv vänta 2 månader på ett nytt till min crescent och då är det ändå en rätt stor cykeltillverkare.
 

avslutat medlem xxxyyyzzz

Gäst
Det är ju för övrigt väldigt intressant att man har växelöron på hojjar men att de ofta är svåra att få tag på... Jättebra att man inte behöver tjacka ny ram när man kraschat men om det ändå inte går att få tag på örat så...
man kanske skulle passa på att köpa sej ett lager öron i förväg...!
 
Det löste sig!

Jag tog en gammal växel och skruvade in den bakifrån och sedan funkade det. Gängorna var antagligen skadade efter det att jag böjt till örat.

Tack för era tips!
 
phorsell; sa:
Fick själv vänta 2 månader på ett nytt till min crescent och då är det ändå en rätt stor cykeltillverkare.
Leveranstiden verkar variera MYCKET beroende på var man köper det. Kör med en Nishiki, Sportsson behöver flera veckor på sig för att skaffa fram ett nytt. Sist jag beställde där var ca 3.5 månader sedan, har inte hört något ännu.
Två veckor efter det att jag beställt från Sportsson kollade jag med en annan cykelreparatör i GBG (Åkes Sportservice) dem fixade det på en dag...
 
phorsell; sa:
Det skall bara vara att skruva tillbaka växel'n. Kolla så du inte har förstört gängorna. Var försiktig med växelörat, om det går av kan det vara svårt att få tag på ett nytt. Växelörona är olika för olika cykelmärken. Fick själv vänta 2 månader på ett nytt till min crescent och då är det ändå en rätt stor cykeltillverkare.

Anledningen till detta heter "Cycle Europe" ..
De kan ta sin tid att orka leverera och det kommer ofast i småslattar det man beställt.

Ett växelöra ligger nånstans mellan 100 och 500kr att köpa. Beror på hur det ser ut och hur bökiga de är att tillverka.

Alternativet, att byta ram eller hålla på att jiddra med andra alternativ låter mer lockande?

Sista örat jag plockade hem hade jag dagen efter.
 
Jag råkade ut för precis samma sak som Tobias när jag skulle beställa växelöra genom Sportson dom hörde alldrig av sig. Efter 2 veckor vände jag mig till en annan butik och den gången så strulade crescent till det i stället. Borde det inte höra till god service att ta smällen med portot ibland för att erbjuda god service i stället för att kunden får vänta flera veckor och antagligen inte kommer tillbaks nå mer?
Jag önskar att dom lokala handlarna skötte servicen lika bra som nätbutikerna gör så man kunde stötta dom mera.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.