Svaj i bak

När jag är ute och kör känns det som om bakdäcket kränger vid svängar. Lite som i lera eller vattenplaning.
Kan det bero på att dämpningen bak är mjukt ställd eller är det däcket. Däcket har ändå +50 psi i tryck så det borde väl inte vara det.
Eller kan det vara styret. Det är rätt känsligt men det borde väl inte ge den effekten i bak.
Thomas.
 
Om igen

Ok. Då ska vi se om jag kan öka detaljrikedomen något. Detta betyder ju iof sig inte att någon vet vad som är problemet.

Upplevt problem:
Vid utgångar från kurvor och vid korta svängar känns det som jag får en vattenplaning eller åker i lera. Det blir liksom ett liten sladd. Jag tror dock att detta endast är en känsla för jag har aldrig hört att bakdelen har släppt.

Utrustning:
GF Joshua med Rox Shox dämpare bak. Styre a la downhill och däcket bak är hutchinsom mosquito.

Inställningar:
Fjädern är löst åtdragen och kolven justeras med on the fly vilket innebär att jag kan justera detta från styret. Däcckstrycket är +50 psi.

Senaste ändringar innan problemet uppstod:
Minskade trycket på fjädern och ökade däckstrycket.

Har även skaffat SPD-skor hur det nu skulle kunna göra någon skillnad.

Thomas.
 
Kontrollera

Styrlagret, kan ge mången mysko effekt. Efter dra och ställ in. Smörj gärna.
Bakdäcket sitter rakt? Om inte släpp ut trycket massera hård och pumpa.
Vriden slang? Släpp ur luften, kräng av halva däcket, pumpa lätt montera slangen rakt och därefter däcket, pumpa hårt.
Bakhjuls fjädringslagringen? Sitter gaffeln i fast, i alla led utom gångjärnstiktningen? Spänn och smörj alt bussa om.
Ekerspänningen lika hård och rakt hjul? Rikta och spänn.
Hjullagret rätt justerat och smörjt? Smörj och justera.
Har du balanserade hjul? Balansera statiskt och dynamiskt.
Nu borde det gå bra igen!

Lycka till

Johan K
 
det var inte lite det

Ok. En del av det där har jag redan kollat men det fanns ju en del på den där listan :).
Det är väl bara att göra.
Fast svingen och framgaffeln tror jag inte ska vara orsaken. I så fall borde de ha känts innan jag pulade med bakdäcket. Skall börja med att kolla att däcket sitter rakt.
Tack för tipsen.
Thomas.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.