Skivbroms, fram eller bak?

Hej.

Jag hade tänkt köpa en skivbroms (mekansik/hydraulisk?)och testa på detta. Men jag vet inte, ska jag ha den fram eller bak..?
Det positiva där fram ska ju vara att bromsverkan blir jämn och förhindrar otäcka inbromsningar. Å andra så använder jag inte frambromsen så väldigt mycket som jag kanske skulle. Där bak kommer jag nog känna skillnaden mer samtidigt som V bromsen där nu är lite dålig. Hör på mig själv här och nu att det lutar bakåt. Har ni några åsikter och erfarenheter av detta?

//Jocke
 
Fram!

Sätt den fram och lär dig bromsa! Kanske låter lite väl hårt, men så är det.
Du är ju medveten om att du kanske borde använda frambromsen mer så det är bara att göra det. ;-) Ja, det är kanske läskigt de första gångerna men du lär dig fort.
 
Fram

Fram har fördelen att bromsverkan blir betydligt bättre då inbromsningen i sig innebär att det blir betydligt högre tryck på framhjulet än på bakhjulet (cykeln "niger" ned på framhjulet). Motorcyklar har ofta två skivor fram och bilar har större frambroms än bakbroms vilket har samma förklaring.

På en vintercykel däremot kan det vara risker med att låsa framhjulet och att framhjulet kanar varvid det blir svårt att undvika att köra ikull.

Effektivast är att bromsa med bägge hjulen.

Thure
 
joakimmen; sa:
ska jag ha den fram eller bak..?

Helt självklart fram. 75 procent av bromsverkan ligger på framhjulet. Skillnaden mellan erfarna cyklister och andra är ofta just att de förra använder frambromsen systematiskt hela tiden utan att stå på näsan. Det är egentligen bara i vissa speciella tekniska nedförssituationer (steg, landningar, etc) man helt ska låta blir frambromsen.

Per
 
Fram och gärna hydralisk

JA fram om du måste välja.

En hydralisk (olja) är oerhört jämn och fin att bromsa med och nyper åt ordentligt. Tror inte det är så mycket dyrare än en mekanisk (vajer). Men kolla så att du har en framgaffel som passar med skivbroms.
 
ipg289h; sa:
joakimmen; sa:
ska jag ha den fram eller bak..?

Helt självklart fram. 75 procent av bromsverkan ligger på framhjulet. Skillnaden mellan erfarna cyklister och andra är ofta just att de förra använder frambromsen systematiskt hela tiden utan att stå på näsan. Det är egentligen bara i vissa speciella tekniska nedförssituationer (steg, landningar, etc) man helt ska låta blir frambromsen.

Per

GLöm inte att om möjligt flytta tyngdpunkten bakåt då du bromsar. Står du upp så bak med rumpan till sadeln eller tom bakom (om du cyklar utför). Då får du mer tyngd till bakhjulet och du kan utnyttja båda bromsarna bättre.

/Patrik
 
När jag körde fälgbroms för åretruntpendling så slet jag ut bakfälgar snabbare än framfälgar. Är det normalt, förklara i så fall gärna varför, eller visar slitaget att jag bromsar för mycket med bakbromsen trots allt?

(Om bakfälgen slits mer än framfälgen vid korrekt bromsteknik så skulle det av strikt ekonomiska skäl kunna vara motiverat att montera sin enda skivbroms bak.)
 
Fram!

Hej!

Du skall ha din skivbroms fram! Mycket bättre bromsverkan fram, mycket lämpligare om du åker i långa nedförsbackar.

Ang. hydraulisk/mekanisk, så finns det även bra mekaniska. Avid gör några riktigt bra mekaniska skivbromsar. BB7. Ett tips bara.
 
Leder till frågor

Lasse Nilsson; sa:
När jag körde fälgbroms för åretruntpendling så slet jag ut bakfälgar snabbare än framfälgar. Är det normalt, förklara i så fall gärna varför, eller visar slitaget att jag bromsar för mycket med bakbromsen trots allt?

(Om bakfälgen slits mer än framfälgen vid korrekt bromsteknik så skulle det av strikt ekonomiska skäl kunna vara motiverat att montera sin enda skivbroms bak.)

Tycker du att du brosade mest med framhjulet?
Hade du samma brombelägg och samma typ av fälgar fram och bak?
Gjorde du ren cykel och bromsar regelbundet?

Sitter grus och salt i och på bakbromsbelägget, har jag i ett fall sett en kompis slita ut bakfälgen på en vinters pendling. Hans cykel var så skitig att ingen ville komma nära den...
Har du rätt bromsteknik behöver du byta bromsbelägg fram ca dubbelt så ofta som bak. Areorna på bromscylindrar fram respektive bak säger mycket och ca 2/3 fram och 1/3 bak är ganska normala värden både på bilar, mc och cyklar.

Go tur
 
Re: Leder till frågor

johankse; sa:
Tycker du att du brosade mest med framhjulet?
Ja
Hade du samma brombelägg och samma typ av fälgar fram och bak?
Ja, om jag inte var i en övergångsfas till ny modell. Hittade aldrig några bromsbelägg med påfallande bättre pris/prestanda.
Gjorde du ren cykel och bromsar regelbundet?
Nej. Lägenhetsboende, åretruntpendling, Göteborgsvintrar och lättja är inte en bra kombination.
Har du rätt bromsteknik behöver du byta bromsbelägg fram ca dubbelt så ofta som bak.
Jag bytte oftare fram än bak men inte så mycket oftare om jag minns rätt. Är det någon mer som kan bekräfta ca 2:1 förhållandet för cyklister med perfekt bromsteknik?
Areorna på bromscylindrar fram respektive bak säger mycket och ca 2/3 fram och 1/3 bak är ganska normala värden både på bilar, mc och cyklar.
Intressant, jag tror aldrig att jag har sett olika stora bromsklossar fram och bak på cyklar. Skulle det ge någon mer fördel än samma "serviceintervall" för båda bromsarna?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
zaipper Skivbroms fram Mountainbike 4
tango Svampig hydr. skivbroms pga slitna belägg? Mountainbike 19
tango Justera hydraulisk skivbroms? Mountainbike 16
tango Hur tysta skrikande skivbroms? Mountainbike 48
thureb Vad behöver justeras hydraulisk skivbroms Mountainbike 16
per-rock Dirt skivbroms problem Mountainbike 8
Henkan94 Kostnad på byte till skivbroms Mountainbike 3
redrob Odämpad gaffel för skivbroms? Mountainbike 6
kalle anka skivbroms och växlar Mountainbike 2
kalle anka skivbroms Mountainbike 17
argento Skall skivbroms "ligga på" hela tiden? Mountainbike 10
Håkan K Montage av skivbroms? Mountainbike 4
stenkul Skivbroms eller ej...? Mountainbike 11
IMO Skivbroms+packväskor=omöjligt??? Mountainbike 3
Marcand Vilken skivbroms ska jag välja Mountainbike 7
balo Skillnad XT skivbroms? Mountainbike 4
tango gnisslande skivbroms? Mountainbike 7
Avslut090305 Ang. skivbroms.. Mountainbike 1
Släggan Köpa skivbroms för pengarna? Mountainbike 0
Zephyria Framväxel hoppar av eller växlar inte upp Mountainbike 11
SimonStröm Byta vevparti eller ny cykel? Mountainbike 8
moorflax xt eller deore xt? Mountainbike 2
mandaax Scott Aspect 30 eller 40? Mountainbike 3
linslusen66 "Ny" begagnad MTB eller? Mountainbike 3
Rookien "V-brakes is da shit" - eller ? Mountainbike 15
Automan Glapp, normalt eller inte ? Mountainbike 12
zeqe Nybörjarguide eller -bok Mountainbike 3
artlec Säfsen på MTB - kredd eller barnvagn? Mountainbike 1
jonaso Sökes: Cykelkamrater eller MTBklubb i Mellanskåne/Lund/Malmö/ härikring! Mountainbike 3
Bhappy Cykla vid Kittelfjäll eller Höga kusten Mountainbike 2
Stuvarn Mtb eller Cyclocross,det är frågan? Mountainbike 3
pontus2 Mtbklubb i eller runt Lund Mountainbike 0
graylingman Impulsköp av mountainbike. Ett fynd eller har jag blivit blåst? Mountainbike 6
rik Shimano HG70 piratkassett eller äkta som inte funkar? Mountainbike 5
snokke Hyra av MTB i Skåne eller i närheten? Mountainbike 0
m_junken Kan denna MTB funka eller nåste jag byta?? Mountainbike 4
brownsnake Rocky Mountain eller Kona?? Mountainbike 6
perssona Nishiki x29 bigfoot eller annan 29. Erfarenheter? Mountainbike 20
wicca Ny eller beggad? Mountainbike 0
scruler Ny cykel, MTB eller ej? Mountainbike 4
staire Trek 6500 eller Merida Matts Special edition D Mountainbike 0
Malin J LX eller XT Mountainbike 9
srpp Cukeljacka i GT eller motsv Mountainbike 0
_andreas_ Uppgradera eller köpa ny hoj? Mountainbike 4
henrik87 Skivbromsar eller bättre växlar och dämpare Mountainbike 6
P-J Kona Hoss eller Hoss deelux Mountainbike 5
stefan77p DBR V-link 3.2 eller Specialized Stumpjumper pro? Mountainbike 1
cosmos Salsa ramar: Kanon eller kalkon? Mountainbike 1
stenkul Raise-styre eller Mountainbike 13
8256 Kona eller Cannondale? Mountainbike 18

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...