Byta styrstolpe?

Kan man byta själva stolpen (den som är 1 1/8 tum och som själva a-headst grunkan skruvas fast i) på en dämpgaffel?

Anledningen till att jag frågar är att jag har nys på en fin gaffel till bra pris, men min ram är inte så mycket att satsa på. Jag kommer troligen att byta ram innom något år och då vill jag ju kunna använda min fina gaffel och chansen att det är exakt samma längd på stolpen är ganska liten.
 
Styrstolpe

Hej Björn

Det generella svaret är nej, om det inte är en gammal Marzocchi...

Om det nu skulle vara så att det går att byta röret så måste du få tag på ett nytt rör och det kan vara lite krångligt då du troligtvis blir tvungen att beställa direkt från tillverkaren.

Vad du skall göra om du tycker att det är ett bra köp är att lägga distanser mellan styrtappen och det övre lagret. Då har du lite mer att "ge" på röret när du skall byta cykel.

Du kan ju oxå titta lite på nya cyklar, och mäta hur långt styr-röret är på en i din storlek kontra din gamla cykel. Då kan du få ett ungefärligt mått.
 
Är den "okapad" och i standardlängd kan du ju köpa på dig en hög distansringar och dunka i en flänsmutter och köra vidare. Har du då en liten ram så kan det se rejält konstigt ut.. Att betrakta som nödlösning med andra ord.

Det kan gå att byta kronan om den är skruvad i resten av gaffeln. Då får ta reda på generalagenten till gaffeln och ringa dem om saken.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.