Värt att byta delar?

Är en riktig amatör vad gäller mtb prylar. Cyklar dock mycket och då nästan uteslutande på stigar. Har en Trek 4400. Växlar Alivio och nån sorts fulbromsar ochh dessa börjar bli rejält risiga, likaså dämparen är av fulmodell. Ramen är dock i fint skick och jag trivs mkt bra med den. Cykeln väger en del. Så min fråga är, är det värt att uppgradera cykeln och vad kan vara bra att byta och till vad?
 
Behåll ramen eller köp helt nytt

Du skriver inte om det är en pengafråga eller inte. Men om du har "gräs på banken" och vill ha uppgraderingar så är tipset att köpa helt nytt. Om du däremot har en begränsad budget är mitt tips att behålla ramen (och andra delar som du trivs med) och kanske se dig om efter bättre begagnade delar så som dämpare, hjul, växlar och bromsar.
 
Uppgraderingsträsket.

Varning så att du inte hamnar i uppgraderingsträsket. Det gör man lätt om man har en gammal cykel.

För allt eftersom du köper nya delar så vill du byta ut alla övriga delar på cykeln för att "matcha" de nya delarna. Det som började med kanske nya bromsar och nya växlar, blir sedan ny gaffel, nytt vevparti för att sluta med nya fälgar och skivbromsar.

Till slut så har du uppgraderat för mer pengar än vad det kostat att köpa helt ny cykel och trots det så har du ändå kvar din gamla ram.

Nya cyklar är dessutom ofta ganska prispressade om man ser till vad de enstaka komponenterna kostar löst.

Nä, köp en helt ny cykel på en gång. (Förutsätter förstås att ekonomin tillåter.)

/Anders
 
Re: Uppgraderingsträsket.

mortadello; sa:
Nä, köp en helt ny cykel på en gång. (Förutsätter förstås att ekonomin tillåter.)

/Anders

Jag håller också med. Köp nytt om du känner att du vill fortsätta med cyklanet.

Jag gjorde en rejäl uppgradering av min begagnade Specialized S-works för några år sedan.

Jag började med att blästra och lacka om ramen i blått och vit hos en lackerare.
Bytte sedan bromsar, hjul, däck, växelreglage och wirar& hölje, sadelstolpe, sadel, flaskställ, vevlager, styrhandtag, kasett och kedja.
Det enda som var kvar förutom ramen var vevparti, styret med lager och framgadffeln som jag köpte ett halvår innan.
Jag fick efter det, för mig, en helt ny cykel som jag själv ville ha den och är fortfarande helnöjd med den.

Så man ska inte förakta att uppgradera en cykel heller om man har bra ram att bygga på...
 
Jag har själv hamnat i uppgraderings träsket. Från början hade jag en KHS med STX-RC och LX blandat. Ramen var mycket bra (en softail som jag sörjer att den gått sönder) dämparen var kass och resten mediokert.
När saker sedan började gå sönder uppgarderade jag andra saker samtidigt. Nu har jag stegvis bytt ut hela hojen och alla billiga skräpdelar är borta fötvisso men till ett mycket högre pris än om man skulle köpt hela cykeln samtidigt.
Jag har totalt lagt ut cirka 25.000 kr men cykeln skulle kostat omkring 20.000 att köpa hel ny från affären. Detta beror på att lösdels priset är högre. Även om man, som jag annars skulle gjort, "plockat ihop" cykeln från delar skulle mängd rabatter gjort att jag hamnat på samma pris nivå.
Alltså en varning till andra att inte gå denna dyra väg. Hamna inte i uppgraderings-träsket!!!!!!!!!!!!
 
Att cykla MTB kostar pengar. Delarna slits och måste bytas ofta.
Vill du ha en bättre cykel, köp en ny. Vill du fortsätta använda din cykel, byt utslitna delar. När fälgar och och dämpare börjar gå sönder är det nog bättre att köpa en ny cykel.
Uppgraderingar brukar sällan ge någon funktionell skillnad.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.