Hoppas på tips angående Styrlager.

Har nyss gjort en mindre operation på cyklen då nedre delen av styrtappen gått av i röret på framgaffeln. Det hela skedde då jag skulle justera höjden på styrtappen och medföljde att både nedre biten av styrtappen samt expanderbulten blev kvar nere i gaffeln. Trodde först att hela gaffeln gått förlorad men lyckades få loss eländet genom att skruva loss hela gaffeln från cykeln och banka ut delarna underifån med hjälp av en smaljärnstång och hammare.
Jag tog sedan en identisk styrtapp från en "skrotcykel" jag har och skruvade i.
Nu kommer problemet: När jag sedan skulle skruva ihop framgaffeln i styrstammen så upptäckte jag att det fattades en kula i det nedre styrlagret. Jag tog då nedre styrlagret från "skrotcykeln" men sparade det övre styrlagret. Resultatet blev då att lagret visserligen svänger ganska fritt men har en viss "knackighet" (t.ex. som en sådan "knackighet" som finns på vissa volymreglage på stereo).
Jag vet att jag inte följt regelboken då man inte skall byta till ett lager som redan "körts in" av en annan cykel, men trodde att jag skulle klara mig då lagret jag bytte till såg väldigt bra ut samt att jag bara bytte nedre styrlagret.
Vad tycker ni att jag nu skall göra? Skall jag gå och införskaffa ett nytt styrlager och rent av låta en fackman sätta på detta åt mig (kostnad?)?
Cykeln och skrotcykeln är båda "Miyata" med 10 år på nacken... har det hänt något nytt på styrlagerfronten som jag skall beakta?
En sista fråga: Hur skall man korrekt skruva åt styrlagret; någon har påstått att själva det övrelagret knappt skall vridas åt (utan bara ner tills det tar emot) och sedan skall överliggande låsmutter skruavs åt utav bara helevete... vad är korrekt?

Tackar på förhand!
Jonas Kjellén
 
styrlager

Först: du är herre över DIN cykel. Verkar det ekonomiskt vettigt att transplantera delar och du får det att funka för dig så tycker jag att du ska strunta i vad puristerna säger.
Bytte du både lagerskålarna och kulorna, eller bara kulorna? Om du bytte alltihop så borde det inte vara ngt större problem. Det som har körts in en gång kan köras in igen. Om det hackar så beror det oftast på att man har dragit åt för hårt. Har man bara dragit åt lite för hårt så kan det fixa sig när man släpper lite. Har man dragit åt mycket för hårt så kan det vara kvarstående deformationer i lagerbanorna. Då får man antingen leva med ett hackande eller ett glappande styrlager om man inte byter det igen. (..till ett från en annan skrotcykel t.ex.)

Åtdragning: det är ingen skillnad mellan ett styrlager eller nåt annat lager med kontramutter i det här fallet. Vissa lager har en bricka med en invändig tapp som passar mot ett spår i gaffeln för att man skall kunna dra åt bara det övre utan att rubba justeringen på det undre. Den lösningen funkar sådär. Jag gör så att jag först drar till den övre lagerskålen tills det blir lagom tajt (undersökes genom att rulla cykeln framåt och nypa till bromsen), sedan håller jag lagerskålen i läge med en tunn specialnyckel (clas ohlsons är OK) medan jag drar åt kontramuttern. Sedan lyfter jag framhjulet medan jag vrider styre och kollar hur det blev. Ibland får man "backa" lagerskålen lite så att det inte blir för tajt när man sätter åt kontramuttern.
 
Hej David och tack för ditt svar.
Upplyftande det du skrev om "herre över sin cykel". Det första jag gjorde när gick ut till cykeln idag var att spänna ögonen i den för att riktigt visa vem som är boss.
Lagret är av den typen som du beskriver: med en tappförsedd bricka som passar in i ett spår i ramen.
Det övre lagret behöll jag medan det undre tog jag i sin helhet - ringar, kulor & lagerskål.
Var ute nyss och mekade lite efter dina anvisningar och resultatet blev att knackigheten helt när jag bara skruvad ner den övre lagerskålen med handkraft och sedan skruvade åt låsmuttern ovanför måttligt. Som sagt "knackigheten" försvann men lagret är löjligt illa åtdraget.
Kan inte utföra ditt "rulla fram och nypa till med bromsen" p.g.a. att styre och broms inte är monterat. Är det ett glapp i styrlagret du kollar efter med det testet?
Egentligen är jag mer orolig för att sabba ramen och nedre lagerskålen i och med att dessa är en och samma än att slänga ut pengar på ett nytt lager.
 
heinzehlers; sa:
.. med en tappförsedd bricka som passar in i ett spår i ramen.
Jag antar att du menar gaffelröret..
Det övre lagret behöll jag medan det undre tog jag i sin helhet - ringar, kulor & lagerskål.
Det är bra, ger dig goda förutsättningar för ett bra resultat.
... men lagret är löjligt illa åtdraget.
Hur provar du då, och vad får dig att tycka att det är dåligt åtdraget?
Kan inte utföra ditt "rulla fram och nypa till med bromsen" p.g.a. att styre och broms inte är monterat.
Ställ framhjulet mot en vägg, greppa ramen och tryck cykeln framåt/neråt. Funkar inte lika bra som att hålla i styret, men ger en viss möjlighet att höra/känna om det glappar.
Är det ett glapp i styrlagret du kollar efter med det testet?[/QUOTE] Japp. Kan du "gunga" cykeln framåt mot ett låst framhjul utan att du känner något glapp så är styrlagret tillräckligt åtdraget. Drar du för hårt kommer knackigheten, drar du för löst kommer glappet. Om du stannar precis när du fått bort glappet så har du hittat rätt.
Egentligen är jag mer orolig för att sabba ramen och nedre lagerskålen i och med att dessa är en och samma än att slänga ut pengar på ett nytt lager.
...i och med dessa är en och samma ??? Alla cyklar jag hittills tittat på har haft lagerskålar som har gått att demontera från ramen. De är pressade på plats men brukar inte vara särskilt svåra att knacka ur. Sist gjorde jag det med en gammal sadelstolpe och handkraft. Lagerbanan KAN ta skada av entusiastisk åtdragning men för att skada ramen krävs något rent groteskt åtdragande. "Vanligt" undre styrlager består av kona (sitter på gaffeln) lagerskål (sitter i ramen) och sen kulorna däremellan.
 
Hej igen..

med "löjligt dåligt åtdraget" menar jag att jag bara kan dra åt lagret med handkraft innan "knackigheten" kommer dvs. med verktyget tumme & pekfinger.

Så nedre lagerskålen går att ta bort? Har hittills antagit att den var fastlödd i ramen. Knackar du ur den genom att dra ner ett rör i genom ramen eller från utsidan genom att knacka ovanför lagerskålen (lackskador?)?

Ska ut och se över det hela nu. Tack för hjälpen!

/Jonas
 
heinzehlers; sa:
med "löjligt dåligt åtdraget" menar jag att jag bara kan dra åt lagret med handkraft innan "knackigheten" kommer dvs. med verktyget tumme & pekfinger.
Ååkej, jag förstår. Oroa dig inte för åtdragningsmomentet, klarar gaffeln glapp&bromsprovet så ÄR lagret rätt åtdraget oavsett hur löst/hårt du tycker att du har dragit.

Så nedre lagerskålen går att ta bort? ..Knackar du ur den genom att dra ner ett rör i genom ramen eller från utsidan genom att knacka ovanför lagerskålen (lackskador?)?
Jag knackar ut den med lämpligt tillhygge "uppifrån", genom ramen. Det viktiga är att man flyttar runt och inte slår bara på ett ställe, för då kan skålen kantra och kilas fast.
Det finns förstås inget som hindrar att skålen skulle vara limmad/lödd, men jag har aldrig stött på det tidigare.
Tänk på att fetta in skålen före återmonteringen, det minskar risken för irriterande ramknak efteråt, och var noga så att skålen inte kantrar på vägen in heller.
Lycka till!
[/QUOTE]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Finns något trix för att byta eker på kassettsidan utan att ta bort kasseten? Mountainbike 6
thureb Vajern tråden har gått av på BOA Mountainbike 8
tango Reservdelar för kedjebrott på tur? Mountainbike 19
tango Tips på bra multiverktyg Mountainbike 5
KLAGER Spåravgifter på Lugnet Mountainbike 13
museo12 Tips på cykelljus? Mountainbike 23
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
froxi Hjälp! Får inte på bakhjulet, Trek 4500 Mountainbike 7
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
Lasse_H Cykla på skogsväg Mountainbike 31
Hige86 Höst/Vinter pendling på cykel! Mountainbike 18
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Jerre El Camino på cykel! Mountainbike 3
wistrom montera 29er däck på "vanliga" fälgar, möjligt? Mountainbike 4
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
henkebmtb tips på tur i boden Mountainbike 4
Zephyria Tips på ny cykel Mountainbike 22
Viljan82 Tips på cykeltur. Två dagar. Mountainbike 4
Scorp. Ryggsäck på MTB? Mountainbike 17
MachoBiker Cykeltransport på tak! Mountainbike 2
Eminent MTB på Faro Portugal Mountainbike 0
adamcrookedsmile MTB på Teneriffa Mountainbike 3
Zargon Storlek på Scott Moutainbike Mountainbike 7
Marcus_L Bakbroms ligger på Mountainbike 6
marpet74 Rostangrepp på dämpare Mountainbike 3
lejon Tips på bra lopp i sommar! Mountainbike 9
ljentr MTB på cypern Mountainbike 2
MagArne Diameter på sadelstolpe till Nishiki 501 Mountainbike 3
Frida0314 X-sports 4 Giant något att slå till på? Mountainbike 0
nikje Värde på cykel? Mountainbike 2
MagArne Grövre däck på hybrid. Vad passar? Mountainbike 18
BrittMarie Skev bakfälg på ny cykel Mountainbike 10
tango Byta trasiga ekrar bak på drevsidan? Mountainbike 4
Sara_B Vad ska jag tänka på när jag köper min första mtb?!? Mountainbike 1
Cres-kent Framdämpare på Crescent Rimfaxe Mountainbike 1
artlec Säfsen på MTB - kredd eller barnvagn? Mountainbike 1
honkydory Den där tiden på året igen... Mountainbike 0
aliaseddie långcykling på mtb. Thailand kanske! Mountainbike 0
kajan Cykling på motions nivå Mountainbike 3
mommik Helt Sörmlandsleden på cykeln Mountainbike 6
Amme Hookworms på Crescent dirt 019 -07 ? Mountainbike 0
ternstedt Heat Race på röda sten GBG lördag 5/7 Mountainbike 0
Kalle89 Tips på långlopp Mountainbike 4
Henkan94 Kostnad på byte till skivbroms Mountainbike 3
Nilse Vilken storlek skall jag välja på min DH cykel.? Mountainbike 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.