bryta XT kedja

Hej!

Hade cykelservice igar. Efter att ha brutit kedjan och rengjort den sag jag att
en länk har en speciell nit (den är helt rund, medan alla andra har en rektangel i sig). Da börjar man ju undra om denna nit har en speciell funktion ocksa. Är det
sa att det är vid denna nit man helst skall bryta kedjan? Tycker inte att det skall spela nagon roll. Försökte ladda ner service instruktioner fran shimanos hemsida, http://www.shimano-europe.com/cycling/index.phtml, men det misslyckades tyvärr. Kedjan i fraga är av XT-modell (beteckning CN-HG92 enligt Shimano).

En annan fraga: pa de flesta länkar star det HG, men pa nagra enstaka star det OF. Vad betyder det? Nagon som vet?

hälsn.

Stefan
 
Typ så här ere!

Shimanos finare kedjor bryter man inte på vanligt sätt. Tyvärr. Den runda nit som du hittade är den som man skruvar i för att länka ihop kedjan med när man monterar den. Den ser lite speciell ut. Bryter man en Shimanokedja så skall man se till att ta bort den nit man fipplar med och ersätta den men en "förseglings-nit". Man kan alltså INTE pressa ut en av de rektangulära (inte heller den runda) till hälften, lirka loss kedjan, för att tvätta den eller vad man nu skall göra, för att sedan pressa tillbaks den halv utpressad niten. Gör man det kommer kedjan att gå av just där rätt så snart. Ja den kan hålla men går den av så går den av just där.
Har du brutit kedjan måste du alltså gå till en cykeaffär och köpa en sån där "förseglings-nit" och sen använda den. I affären kan de visa hur man använder den där niten. Köper du en ny kedja av märket Shimano-litebättre så medföljer en såndär nit och det är den som skall användas.

Hajjaru? Skriv om du inte förstår för det är lite komplicert att förklara

STalle
 
OF och HG...

... vet jag inte varför det står. HG betyder ju HyperGlide men OF vet jag inte.

Som du beskriver att du har gjort så är risken väldigt stor att din kedja kommer att pajja rätt snart. Jag har haft av en massa kedjor så innan jag lärde mig.

Stalle
 
Ajdå, tur att jag inte monterat pa kedjan än. Tack för ditt svar Stalle, men vad menar du med "Shimano – litebättre"? Jag kanske inte bryr mig sa mycket om detaljer, kedja som kedja. Hur mycket kan det skilja? XT skall väl ändå vara shimanos bättre grejor!?

/stefan
 
Funkar ändå

Enligt Shimano skall man ha en speciell nit. Kostar 15 spänn och är lätt att trycka i med en kedjebrytare. Får man tro Shimano måst man använda sådana när man bryter kedjan, en cykelmek som verkade veta vad han gjorde bröt dock min Ultegrakedja och satte ihop de igen utan någon sådan nit och jag hade inte minsta problem av det. Fast jag höll på att få slag när han gjorde det, innan jag fattade hur skicklig han var.

Tycker man Big S är för stora eller ogillar att mickla med den särskilda fästniten kan Sachs (powerchain rekommenderas). De har en länk som funkar som ett lås och de är väldigt stryktåliga. Vi brukar ha dem på långturer. I vissa trakter kan man ju inte vara säker på att få fatt på den där shimanoniten.

Per

http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 
Shimano-litebättre!

Jag menar från deore och upp till XTR. De kedjorna vet jag skall ha en såndär sprint. Om tex Alivio har en sån vet jag inte.

Nån annan som vet om billigare Shimanokejdor har specialnit?

Jag rekomenderar som sagt att du använder den där specialniten om du har en XT-kedja. Jag har haft av en del kedjor för att jag inte använt niten och trodde att jag klarade det.

Stalle
 
Stalle,

jag insag efter att läst ditt svar lite noggrannare att du nog menade att XT kedja = shimano-lite bättre.

mvh

stefan
 
Re: Typ så här ere!

Kung Stalle; sa:
Gör man det kommer kedjan att gå av just där rätt så snart. Ja den kan hålla men går den av så går den av just där.
STalle

Nu vet jag detta i praktiken ocksa. Man maste ju ända prova om det gar. :)

Förseglingsnitar inhandlade.

/stefan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.