Ny kedja, skumt ljud och känsla

Bytte kedja idag. Man har ju hört att om kedja och drev är för slitna
så kommer inte en ny kedja att funka med de gamla dreven. Är det detta
jag råkat ut för?

Jag har en singlespeed, med ett 42T (normalt racerdrev el likn) fram
och 16T bak (bmx-drev). Det var cirka två och ett halvt år sedan jag
satte på de klingorna. Kedja minns jag inte att jag bytt sedan dess.

Ljudet jag hör känns när jag trampar, "grooonk" liksom. Kommer och går
i vågor per helt kedjevarv.

En annan idé är att jag har fel kedja, typ att jag råkat få en som
inte är kompatibel måttmässigt med mina drev. Kan det bli så?

På kartongen står det "For 8 speed". Nu har ju jag inga speed alls,
eller en, max. Det står även "IG51" och "112 links".

Kommer kedjan att justera in sig? Måste jag köpa nya drev (inte så
farligt eftersom jag bara har två)? Kan cykelgubben hjälpa mig?
Kommer han att fatta? Kan han fixa?

Vad tycker ni att jag skall göra?

...jag som trodde jag skulle ha en tyst och mysig cykel... :(
 
Det kan vara fel kedja, det hände mig (Clas Ohlson-kedja). Ofta står det på framdrevet vad du ska ha, Shimano IG eller nåt. Har för mig att den senaste dyraste Shimanokedjan passar på alla äldre, men inte tvärt om. Cykelgubbarna vet. Annars kan du testa att fråga på http://www.happymtb.org
 
brakjoller; sa:
Bytte kedja idag...ljudet jag hör känns när jag trampar, "grooonk" ..En idé är att jag har fel kedja,

Idag kan man säga att "alla" kedjor har samma delning, och den absolut vanligaste skillnaden mellan kedjor är olika bredder. Antalet drev bak är vad som bestämmer vilken bredd man bör använda. Ju fler drev desto smalare kedja. Ofta går det bra att använda en smalare kedja än nödvändigt. Tvärtom funkar sämre, om det ens funkar alls.
Men om du har en SS så borde det inte spela ngn roll vilken kedja du använder så länge kransarnas/drevens tänder ryms mellans kedjans plåtar. Och oddsen för att du har fått tag på en kedja med fel delning är nästan försumbar. Antatgligen är det dreven som är nötta. Sluta cykla omedelbart on du inte vill byta dreven en gång till efter att du har bytt kedja. En erfaren cykelmek kan titta på kransarna och bedöma hur slitna de är.

Prova med att titta på hur kedjan vilar mot kuggarna, ligger den uppe på flankerna eller vilar den nere i dalarna? Ligger den på flankerna så är diagnosen klar - då måste du byta dreven. är du destperat snål så kan du prova att vända på dreven, det kan göra det lite bättre.
 
Men om du har en SS så borde det inte spela ngn roll vilken kedja du använder så länge kransarnas/drevens tänder ryms mellans kedjans plåtar. Och oddsen för att du har fått tag på en kedja med fel delning är nästan försumbar. Antatgligen är det dreven som är nötta. Sluta cykla omedelbart on du inte vill byta dreven en gång till efter att du har bytt kedja. En erfaren cykelmek kan titta på kransarna och bedöma hur slitna de är.

La upp lite bilder här, för den erfarne cykelmeken... :)

http://flickr.com/photos/klibb/sets/72057594059556336/

Prova med att titta på hur kedjan vilar mot kuggarna, ligger den uppe på flankerna eller vilar den nere i dalarna? Ligger den på flankerna så är diagnosen klar - då måste du byta dreven. är du destperat snål så kan du prova att vända på dreven, det kan göra det lite bättre.

Bra tips, tack! Bakdrevet tror jag går att vända på utan problem, fram är jag lite mer osäker. Jag skall kolla in hur kedjan ligger ikväll.

Fick tag på en likadan kedja som den gamla idag. Om den fungerar så vet vi att det berodde på den andra kedjan, om det inte fungerar så är det dreven.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.