Mäta om kedja/kasset/kransar är slut?

Jag tror min kedja är slut och har googlat på hur man ska mäta och tror jag förstått hur. Man mäter 12 länkar och de ska vara 12 tummar. Är alltid en länk en tumme? läste att om det mer än 12 1/16 tumme/12 länkar så ska kedjan bytas och om mer än 12 3/8 så är det stor risk för kassetten också. Stämmer detta? Kan man mäta detta med kedjan monterad, dvs med kedjan "i spänn"?
har också läst något om att försöka nypa loss kedjan klockan 3 på största kransen och sedan mäta/se på något vis - någon som kan detaljer?

och hur kan man se om kassett resp kransar /så heter väl framdreven) är slut?

Är det när kassett-tagarna blivit spetsiga och när kransarna inte längre är symmetriskt U-formade - dvs fått hajfeneform?

Någon som har länkar eller kan förklara - gärna med bilder eller film?

/Patrik, som tror det är dax att lätta på plånboken lite

PS Jag sökte här i forumet också men hittade mest gamla döda länkar. DS
 
Du har väl en ny kedja, lägg dem bredvid varandra, ankra översta rullen med en spik och sträck den begagnade, blir den på 12 länkar längre än en rulle än den nya, är det dax för bingen, rikta streck på bänken med märkpenna så behöver du bara hantera din skitiga kedja fortsättningsvis. Diskhandskar är bra grejor.
Framdreven brukar man kunna vända 180 grader och köra en gång till på, lilla drevet på kransen brukar ha distansen på insidan och är ofta icke vändbart, men dylikt beror på din kransuppbyggnad.
Mina gamla Maillard kransar är vändbara.
När du beställer kedjedrev och kasett till cykeln, fundera över vilka växlar du egentligen vill ha på hojen, alla som inte håller 45 km/h i snitt behöver kanske inte ha 54-9 t ex.
Forsters bok Efficienct cycling är läsvärd, speciellt kapitlet om utväxlingar.
Snygga illustrativa bilder hittar du lätt i S Skotts bok Cykling, rekommenderas.
go tur
 
Du har väl en ny kedja, lägg dem bredvid varandra, ankra översta rullen med en spik och sträck den begagnade, blir den på 12 länkar längre än en rulle än den nya, är det dax för bingen, rikta streck på bänken med märkpenna så behöver du bara hantera din skitiga kedja fortsättningsvis. Diskhandskar är bra grejor.
Framdreven brukar man kunna vända 180 grader och köra en gång till på, lilla drevet på kransen brukar ha distansen på insidan och är ofta icke vändbart, men dylikt beror på din kransuppbyggnad.
Mina gamla Maillard kransar är vändbara.
När du beställer kedjedrev och kasett till cykeln, fundera över vilka växlar du egentligen vill ha på hojen, alla som inte håller 45 km/h i snitt behöver kanske inte ha 54-9 t ex.
Forsters bok Efficienct cycling är läsvärd, speciellt kapitlet om utväxlingar.
Snygga illustrativa bilder hittar du lätt i S Skotts bok Cykling, rekommenderas.
go tur

Tack för dina svar men jag är inte helt nöjd.
Jag vill mäta utan att ta av/isär kedjan om det går och jag har inte någon ny kedja att jämföra med - jag köper först då jag vet det behövs.
Jag har inte verktyg eller kompetens att vända drev så är de slut så får någon cykelfixare betalt för att göra det.
Jag kör helt riktigt inte 45 km/h utan snarare 25-30 km/h då det egentligen är min pendla till jobbet city-cykel som troligen är sliten.

Så jag frågar igen: hur mäta kedjeslitage monterat och hur mäta krans&kasset-slitage?

Jag tror mina grejor är en blandning av gamla delar från SunTour och shimano mellanklass.

/Patrik
 
Mäta kedja är enkelt, man köper sig ett mätverktyg! http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=5784

(Har ett sj till övers och kan kränga det om det är av intresse för 50pix. + porto, pm isf)

Med det kan du se om kedjan är trött eller inte. Och ja, om kasetten ser ut som hajfenor så sjunger den på sista versen. Observera dock, om du byter en kedja som är "för sliten" så måste du även byta kasett och i värsta fall vevparti då de slits in mot varandra. Om kedjan är "lagom sliten" så brukar man kunna komma undan med enbart att byta kedjan.

finns en hel del info på:
http://www.bikeradar.com/gear/article/workshop-transmission-wear-20788/

och en sliten kasett finner du här;
http://www.bikediy.co.uk/maintenance/worn-bike-cassette-207.htm
 
Mätverktyget i inlägget ovan.

Mätverktyget i inlägget ovan är en utmärkt investering. Byt då loggen för 0.75 % går ner i länken så brukar det i de allra flesta fall funka utan att byta kassett. Byter man på 1 % så ä det risk att det kuggar över på de mest körda dreven i kassetten. Efter tillräckligt många kedjor måste kassetten bytas. O inte annat märks det att den nya kedjan kuggar över trots att man s.a.s. bytt i tid.
 
En fransk beskrivning av mätning solo med kedjan kvar på cykeln. Lås bakhjulet med ena clipsremmen. Spänn kedjan med veven. Arretera veven med ett snöre. Mät längden av 12 länkar med tumstock.
Uppenbart finns det flera olika metoder.
 
Måtten som 12 länkar skall ha är 12", 304,8 mm är nyvärdet, är den lika lång eller längre än 12 1/8", 308 mm är den kass. En länk består av ytterlänk och innerlänk. Lättast är att mäta över mitten på nitarna.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.