Rappande NY kedja

Har ett problem som jag tänkte att någon kanske kan förbarma sig över. Min kedja rappar över/ studsar av och tappar fäste på mellankransen fram. Oftast när jag behöver driv som allra mest i en svår uppförsbacke. Jag har splitter nytt vevparti (Truvativ Firex SL), nytt vevlager, ny kassett (SRAM 7.0) och ny kedja (PC99). Hade först problem med att kedjan halkade av mellanklingan och lade sig på minsta klingan, men fick bort det med en växeljustering. Däremot känns det som att kedjan skuttar till när jag passerar ett hinder och då tappar taget om mellanklingan fram. Jag kan belasta hårt utan att kedjan hoppar i övrigt. Hade samma problem med mina gamla prylar men då tappade kedjan taget vid hög belastning istället. Därför bytte jag. (Grejorna var helslut). Jag har en teori, att jag skall korta kedjan för att den skall spännas upp hårdare av bakväxeln (XT). Är det rätt eller vad anser expertisen?

Mvh Henry
 
Har exakt samma problem. Samma vevparti, kedjan är PC-59. Hr nyligen bytt kedja. En växeljustering har hjlpt upp något, men det rappar fortfarande när det är stökigt. Kedjan är tillräckligt kort.
 
Har svårt att tro att det är fel på min helt nya kedja som ju är SRAMs toppmodell. Har hört mycket gott om dessa kedjor från många håll. IOFS kan det vara spännande att höra hur det enligt dig skulle bli bättre med en Shimanokedja. Men tack ändå för ditt förslag. Kan någon hjälpa mig och OXR med förslag på en lösning med befintliga prylar? Jag är fattig student och har inte råd att testa med kedjebyte för alla pengar gick till ombyggnaden.. ;-) Någon riktig mek måste här väl finnas med en massa ess i rockärmen?
 
En ny kedja på en nytt drev av rätt länkdelning kan inte kugga över. Antingen hoppar den av drevet eller också fungerar det. Ett klassisk sätt att se om kedjan är sliten eller inte passar är att ta tag i kedjan mellan pekfingret och tummen och dra ut den från drevet (mitt på den sträcka som kedjan har kontakt med drevet). En ny kejda skall knappt gå att dra ut alls. Det fungerar vare sig man har spännt kedjan eller ej.Om den är sliten och går att dra ut kanske hela tandens höjd är den kass. Då kan den kugga över och i värsta fall rensa hela drevet. Kedjespänningen hindrar bara att det blir för mycket slack vilket slår i ramen eller får kedjan att börja klättra på drevet i sidled en kugge i taget, vilket leder till att kedjan hoppar av.

/Hans
 
Slitet

Om jag inte är blind så ser kasseten sliten ut, det knäcker en kedja ganska fort.

Är det 8 delat bak? du kan inte blanda 8 och 9 delat.

Ett tipps är att alltid sattsa på Shimano rakt igenom, behöver inte vara XT utan Deore funkar hur bra som hellst när det gäller växlar, lägg pengar på kassett, drev o kedja i stället.

Stefan
 
Det verkar som att kedjan är lite för lång, samt att det är dålig spänning på den! Har du kvar den gamla kedjan? Är den lika lång? Hade du exakt likadana grejer innan eller?
[Ändrat av peredman 2003-09-26 kl 16:10]
 
Pröva att ställa in vinkeln på bakre växelföraren med den lilla skruven vid växelörat. Då får du en bättre kedjespänning. Om du inte har skruvat upp den i högsta läge redan så tror jag inte att det är aktuellt att kapa kedjan yttligare. Det är ganska stora steg när man kapar kedjan och det brukar inte gå att köra överhuvudtaget om man har kapat den till fel längd. När man byter kedja skall man alltid kapa efter den gamla och finjustera med den lilla skruven vid växelörat. Du kommer antagligen få justera om växlarna bak om du justerar spänningen. Sedan kan växelföraren ha blivit slapp om du har kört länge med den. Det blir dom med tiden och då är det bara byta som gäller om dom inte klarar att spänna upp kedjan längre.
 
Som sagt kassetten är splitter ny... Tyvärr är inte de gamla prylarna kvar, de slängde min cykelmek. Dessutom är det helt andra delar nu. Tack för hjälpen med alla tips, visste inte förrän idag att man kan spänna upp växelföraren. Nu har jag spänt upp den ordentligt för övre trissan på växelföraren gick emot kassetten i största/största-läge. Därefter har jag kortat kedjan en länk hos min cykelhandlare. Ska ut och hoja imorgon med LSIF-MTB i Linköping. Återkommer då och berättar hur det gick! Jag kan rekommendera http://www.parktool.com/repair_help/index.shtml en klockren sida för vetgiriga hemmapulare. :)

Mvh Henry
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.