Rappande NY kedja

Trodde jag..

Problemet kvarstår, av någon outgrundlig anledning så söker sig kedjan inåt för att lägga sig på mormorskransen när jag tar i ordentligt och underlaget är ojämnt. Detta leder till att vevpartiet unnar sig ett frivarv innan kedjan är på plats igen. Detta händer i snitt ca 2 ggr i timmen när jag kör i skogen. En kompis kände på min bakväxel och tyckte att den var lite slapp i nån fjäder eftersom den är uppspänd till max med skruven. Jag har svårt att känna någon skillnad gentemot andras växlar iofs. Annars tyckte han att grejorna ser hela ut. Kan det vara en inslitningsfråga? Hjälp!

;-) Henry
 
Henry_Ivarsson; sa:
Trodde jag..

Problemet kvarstår, av någon outgrundlig anledning så söker sig kedjan inåt för att lägga sig på mormorskransen när jag tar i ordentligt och underlaget är ojämnt. Detta leder till att vevpartiet unnar sig ett frivarv innan kedjan är på plats igen. Detta händer i snitt ca 2 ggr i timmen när jag kör i skogen. En kompis kände på min bakväxel och tyckte att den var lite slapp i nån fjäder eftersom den är uppspänd till max med skruven. Jag har svårt att känna någon skillnad gentemot andras växlar iofs. Annars tyckte han att grejorna ser hela ut. Kan det vara en inslitningsfråga? Hjälp!

;-) Henry

Hoppar kedjan över på ett mindre drev är det antagligen ett problem med att (Fram?)växeln inte är rätt justerad. Köra in grejorna skall man inte behöva göra.
Jag tvivlar fortfarande på att det har något att göra med kedjespänning.

/Hans
 
Vevarna?

Sitter högerveven fast ordentligt på vevaxeln? Sitter vevlagret fast ordentligt i ramen? En lös vev kan ställa till problem för framväxeln.

Peter
 
Jag lider med dig

Hade precis samma problem som dig för några år sen. Ny kedja kassett och klinga, allt Shimano i mitt fall, men kedjan hoppade endå. Man blir ju orolig för familjejuvelerna när motståndet i pedalen försvinner då man tar i som mest.

Kom aldrig till rätta med problemet. Nu har jag en helt ny cykel och använder den gamla att cykla till jobbet på.

Jag har mao ingen hjälp att erbjuda annat än moraliskt stöd.
 
Bytte du vevlager oxå? I sådana fall har det samma bredd som det gamla? Jag tycker det låter som framväxeln inte är helt rätt justerad. Dvs framväxeln petar ner kjedjan när det skakar lite. Prova att spänna vajern lite. Jag tror inte det är fel på SRAM-kedjan. Dom gör utmärkta kedjor - har kört på olika varianter av SRAM-kedjor i 5 år utan problem. Har du nya prylar rekomenderar jag att du har två kedjor som du switchar lite då och då så räcker kasett och drev längre.

Fredrik
 
Jag kollade lite noggrannare på dina bilder. Jag tycker kedjan ser för lång ut. Kopplat loss kedjan och lägg den på stora i fram och det största drevet i bak UTAN att den går genom bakväxeln. Om du håller ihop kedjan med fingararna skall det hänga ner en hel länk (inklusive kedjelåset). En hel länk är en "utanpåliggande"+en "innanliggande" del av kedjan (ca 2.5 cm).

Fredrik
 
Hej igen!

Hans: Jag anser att min framväxel är rätt justerad med undantag i höjdled. Den sitter ev 5 millimeter för högt upp om jag går på Parktools manual. Min cykelhandlare tyckte att den skall sitta som den gör. Kan det påverka? Kedjan nuddar ju inte växelburen när jag inte växlar? I sida sitter den bra, något utjusterad för att minimera möjligheten att kedjan skall falla ned iofs. Den är inte roterad åt något håll. Skall kolla det igen dock med hjälp av min handlare.

Peter: Du har en poäng! VEVJ-VLARNA sitter ju löst! Trots att jag dubellkollade att min ...kära!?... cykelhandlare hade dragit dem ordentligt och använt loctite. Måste tvinga min cykelhandlare att köpa momentnyckel!! Trampar jag till stenhårt så kan ju kedjan ramla inåt eftersom skiten inte sitter fast!


Fredrik Lindström: Jag är tacksam för allt stöd! Börjar bli förbannat sur på det här nu och det hjälper med din sympati!


Fredrik Lingvall: Bytte till Truvativs ISIS Drive. Tror det har samma bredd men vet ej. Skall se över min växel igen i samband med att jag hemsöker min dealer. Tack för rådet med extra kedja. Får se om jag har råd.
Kedjelängd: Nu hänger det ned en knapp länk efter kapningen när jag gjorde ditt test.

Återkommer när jag hunnit ned till min handlare. Tack för all hjälp!

/Henry
 
Suck... Problemet kvarstår. Fick min broms fixad och vevpartiet efterdraget samt framväxeln sänkt så att den sitter rätt i höjd. Köpte ett nytt reglage (LX) till framväxeln och monterade den i natt. Allt funkar klockrent!.. Utom att när jag testade skiten så tappar kedjan taget enligt tidigare (vid hög belastning eller när det skumpar mycket) och antingen får den grepp igen eller så ramlar den ned på innerklingan. Suck. Pratade med Evalds, över tfn så kunde de bara reka att testa med en ny klinga. Har någon ytterligare tips? Kan det vara kedjan?

/Henry - Som börjar tappa sugen..
 
Nu har jag varit nere och fått en kedja av min handlare. (SRAM PC69) Den funkar utmärkt.. Men det rappar fortfarande över. Schysst att jag inte behövde betala innan vi har funnit problemet!

Har märkt att jag lätt kan få fram problemet genom att trampa hårt. Då rappar det hela tiden. Bekymmersamt är att det är samma problem på minsta klingan. Den rappar likadant! Verkar ju knepigt att det är fel på båda klingorna. Enligt min handlare är nästa steg att byta klinga. På sista turen nu ikväll så rappar det alltså över utan att kedjan flyttar sig i sidled och lägger sig fel efteråt.

Vad säger ni?

/Henry
 
jag funderar på om det har med kedjespänningen att göra i alla fall. jag märkte av mina problem efter att jag bytt till en begagnad bakväxel. ska byta tillbaka till gamla bakväxeln och se om det blir någon skillnad.
 
Återkom gärna och berätta om resultatet på ditt växelbyte! Jag testar själv att byta klingor imorgon (Samt låta handlaren efterdra vevlager och vevar som är lösa igen efter 30 minuters körning... måste nog köpa egna verktyg så jag kan göra det själv..)

/Henry
 
Vad säger handlaren?

Vad säger din lokale cykelhandlare? Som jag läser det så har du köpt prylarna av honom? Då borde han hjälpa dig att få det att fungera.

Annars så tycker jag att det låter som vevlagret eller ramen inte riktigt tål belastningen när du tar i.

Flexar ramen/vevlagret när du trampar? Fundera på om du har vevarmarna i någon speciell position när kedjan hoppar eller om den gör det oavsett vevarmarnas vinkel.

Inte riktigt någon lösning men kanske en bit på vägen? Lider med dig.

/Mattias
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.