Lite hjälp med att välja cykel

Hej!

Jag har tänkt köpa en MTB sa snart csn-pengarna trillar in och undrar om nagon har lust att kommentera mina alternativ.

Jag har inte kört speciellt mycket tidigare men vill ha nagot som haller och gar att uppgradera när när jag blir sa duktig att jag kan känna skillnad mellan olika komponenter. Den enda dämpare jag ägt tidigare var en Manitou Magnum R som jag tyckte var alldeles för mjuk. Är 185cm lang och väger 75 kg.
Jag bor tillfälligt i Schweiz och kommer att köra pa längden och, tror jag, även en del lättare utförs och uppförs.

De cyklar jag spanat in är:

1) Kona Nunu.
Deore (LXbakväxel), Marzocchi EXR coil gaffel, Deore mekaniska skivbromsar.
8050 SEK

2) Specialized Rockhopper.
Deore (LXbakväxel), Manitou Axel low-end gaffel, Acera bromsar och bromshandtag. Skivbromsnav.
6850 SEK postorder, 7750 SEK butik.
Möjlighet att byta upp till Marzocchi MXComp/ETA för 2150 SEK

3) Custombuilt.
Deore, Rockshox Psylo XC u-turn eller Marzocchi MXComp/ETA. Deore hydraliska skivbromsar eller v-bromsar. I övrigt mest Ritcheykomponenter. Ram fran Taiwan.
9200 SEK med skivbromsar 8000 utan.

Har provcyklat alla i storlek 19" och tyckte att geometrin var likadan i alla tre även om dämparna var olika. Jag kan tyvärr inte säga att nagon ram kändes bättre än nagon annan. Sa där far ni gärna hjälpa mig lite.

Jag är lite kluven till skivbromsar. Skulle gärna cykla utan ett tag och känna hur det funkar. Sen ser det lite fanigt ut med skivor när jag cyklar i stan. Dessutom är det väl ingen vits med daliga mekaniska skivbromsar?

Dämpare: Är luftfjädrar palitligt? Är alla medföljande stalfjädrar lika mjuka som i Manitou Magnumen jag hade förut? Har ni nagon rekommendation? Vill inte mekka halva tiden.

Min budget är max 10000 men da vill jag fa in skor, pedaler och ett par cykelbyxor ocksa.

Jag vore mycket tacksam för alla asikter, tips och hänvisningar.

/Anders
 
Svårt att säga

f97anka; sa:
Är 185cm lang och väger 75 kg.
Jag bor tillfälligt i Schweiz och kommer att köra pa längden och, tror jag, även en del lättare utförs och uppförs.

De cyklar jag spanat in är:

1) Kona Nunu.
Deore (LXbakväxel), Marzocchi EXR coil gaffel, Deore mekaniska skivbromsar.
8050 SEK

2) Specialized Rockhopper.
Deore (LXbakväxel), Manitou Axel low-end gaffel, Acera bromsar och bromshandtag. Skivbromsnav.
6850 SEK postorder, 7750 SEK butik.
Möjlighet att byta upp till Marzocchi MXComp/ETA för 2150 SEK

3) Custombuilt.
Deore, Rockshox Psylo XC u-turn eller Marzocchi MXComp/ETA. Deore hydraliska skivbromsar eller v-bromsar. I övrigt mest Ritcheykomponenter. Ram fran Taiwan.
9200 SEK med skivbromsar 8000 utan.

Har provcyklat alla i storlek 19" och tyckte att geometrin var likadan i alla tre även om dämparna var olika. Jag kan tyvärr inte säga att nagon ram kändes bättre än nagon annan. Sa där far ni gärna hjälpa mig lite.

Jag är lite kluven till skivbromsar. Skulle gärna cykla utan ett tag och känna hur det funkar. Sen ser det lite fanigt ut med skivor när jag cyklar i stan. Dessutom är det väl ingen vits med daliga mekaniska skivbromsar?

Dämpare: Är luftfjädrar palitligt? Är alla medföljande stalfjädrar lika mjuka som i Manitou Magnumen jag hade förut? Har ni nagon rekommendation? Vill inte mekka halva tiden.

Min budget är max 10000 men da vill jag fa in skor, pedaler och ett par cykelbyxor ocksa.

/Anders

Jag tror det blir din budget som begränsar. Jag rekommenderar att du köper två par cykelbyxor. Då får det ena paret torka efter tvått och du har ett par torra byxor att cykla i. Antar att du skall köpa till SPD pedaler? Om du lägger 700 SEK på skor och ca 700 på pedaler samt 500 SEK per byxa så går det på ungefär 2400 SEK. Alltså kommer du ha kvar ca 7600. Jag skulle rekommendera 1:an eller 3:an, då jag tycker att dom verkar ha bättre gaffel.

Om det är fjäder i gaffeln skall denna spännas eller bytas så att den motsvarar din vikt. Det borde butiken do köper cykeln i hjälpa till med. Om det är luft eller stålfjäder spelar inte så himla stor roll. Dom är ungefär lika driftsäkra.

Skivbroms kommer inte se fånigt ut. Om du däremot är osäker så köp nav som är förberedda för skivbroms. Då kan du uppgradera hyffsat billigt sedan. Avids mekaniska har fått mycket bra kritik om du vill uppgradera senare.

/Mattias
 
Re: Svårt att säga

mlindstrom; sa:
Jag tror det blir din budget som begränsar. Jag rekommenderar att du köper två par cykelbyxor. Då får det ena paret torka efter tvått och du har ett par torra byxor att cykla i. Antar att du skall köpa till SPD pedaler? Om du lägger 700 SEK på skor och ca 700 på pedaler samt 500 SEK per byxa så går det på ungefär 2400 SEK. Alltså kommer du ha kvar ca 7600. Jag skulle rekommendera 1:an eller 3:an, då jag tycker att dom verkar ha bättre gaffel.

Om det är fjäder i gaffeln skall denna spännas eller bytas så att den motsvarar din vikt. Det borde butiken do köper cykeln i hjälpa till med. Om det är luft eller stålfjäder spelar inte så himla stor roll. Dom är ungefär lika driftsäkra.

Skivbroms kommer inte se fånigt ut. Om du däremot är osäker så köp nav som är förberedda för skivbroms. Då kan du uppgradera hyffsat billigt sedan. Avids mekaniska har fått mycket bra kritik om du vill uppgradera senare.

/Mattias

Tack för svaren. Det stämmer att det blir SPDpedaler jag köper till.

Här i Schweiz verkar det vara lite si och så med kunnandet i cykelaffärerna. Jag tror att bäst hjälp med justeringar får jag där de bygger cykeln efter mina önskemål, med reservationen att de kör uteslutande med Shimano, Ritchey och RockShox (tar in Marzocchi i undantagsfall men har inte kunnande eller komponenter för att serva dem).

Det jag helst skulle vilja ha är en Kona Nunu fast med Avid skiva fram och V-broms bak samt med Marzocchi MX ETA dämpare. Tyvärr så kunde inte Kona-säljaren ändra på något, men cykeln är nog fullt tillräcklig som den är.

Jag anar att i de här prisklasserna så är de flesta ramar ganska lika varann och att det inte är så viktigt för en nybörjare. Naturligtvis har jag varit inte på http://www.mtbreview.com och läst om hur bra specialized- och kona-ramen är men det ska man kanske ta med en nypa salt? Det är lätt att öka kraven bara genom att läsa andras recensioner.

Gafflar blev jag lite osäker på huruvida det är en bra ide att byta om slaglängden ökar med 2 cm jämfört med vad ramen är byggd för. Blev dock lite förförd av alla goda ord om Marzocchi MX ETA trots att jag väl egentligen inte behöver en så avancerad dämpare. Luft verkar ju smidigt med tanke på inställbarheten, samtidigt som jag läst en del som påstår att det är svårt att ställa in perfekt + att de kräver mer skötsel. Kan man stoppa i en stålfjäder i luftfjäderdämpare?

Det som är viktigast nu är trots allt att jag köper rätt på de dyrare grejerna på cykeln. Enskilda billiga komponenter kan jag ju alltid byta om de går sönder eller inte fungerar bra.

Byxtipset ska jag ta fasta på även om jag kanske utökar min budget med samma peng. Pedaler tror jag inte jag behöver lägga 700:- på. Det är lite billigare här och jag får hyggligt pris när jag köper dem samtidigt som cykeln.

Åter igen, tack för svaret. Tänkte posta samma fråga på Velo Magazine eftersom det verkar vara fler cyklister inne där.

hälsningar Anders
 
Köp en bra grundcykel

En bra grundcykel är cykel som har en bra ram som är värd uppgraderingar.

Kona och Giant är sådana cyklar. Deras ramar är många gånger den samma oavsätt prisklass. Priset därefter beror på komponentval.

Jag rekommenderar att du köper Giant eller Kona som första cykel. Kvaliteten på deras ramar är vida känt.

Som du hörde tidigare så är det bra om du har nav som klarar skivbroms smat en framgaffel med skivbromsfäste.

Har du dessa grunder klara så har du en cykel som kommer följa dig åt länge.

/Paul
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dreamaboutmtb Nybörjare i mtb världen, lite hjälp vore bra : ) Mountainbike 2
FreeOntheStreet lite koll om vad ni tycker. Mountainbike 1
peter_putte Nybliven Cube-ägare med lite funderingar Mountainbike 3
AndreasBlomquist Lite dumma saker att göra... Mountainbike 6
entity Valet mellan 2 hojar...lite expertise :) Mountainbike 8
frarol tänk vad mycket lite kan göra Mountainbike 1
jmlove Lite less på pulsen! Mountainbike 4
eklfv Hjälp Musikhjälpen i mountainbikens namn! Mountainbike 0
peribunkan Hjälp med väredering av mountainbike Mountainbike 6
froxi Hjälp! Får inte på bakhjulet, Trek 4500 Mountainbike 7
pomperipossa hjälp med val av cykel Mountainbike 10
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
Förövaren Hjälp med reservdelar till min crescent Mountainbike 4
Neerf Hjälp! Merida stulen i GBG under Påskhelgen! Mountainbike 0
lodynator Instegscykel HJÄLP Mountainbike 4
melvin_f Hjälp med bestämning av kassett och drev Mountainbike 16
rdny Hjälp! Mountainbike 1
menymicke Jag behöver hjälp med cykelval Mountainbike 0
spacestar nybörjare behöver hjälp Mountainbike 9
tiger138 cykel hjälp Mountainbike 1
Paradisen hjälp med byte av kassett och kedja Mountainbike 9
Jutte Hjälp Mountainbike 1
joelr Presentation och hjälp med vajerdragning Mountainbike 2
Frida1 Hjälp till cykelköp! Mountainbike 6
LinusS Hjälp med Fjädring Mountainbike 2
Stefano M Hjälp att välja MTB Mountainbike 0
ala Hjälp mig klara loppet Mountainbike 4
LadySnas Hjälp önskas!!! Mountainbike 6
fredrik_h Hjälp med att finna Rep. ställ till min mtb Mountainbike 2
hakpoh Hjälp Mountainbike 2
plattfot Hjälp mig förklara.. Mountainbike 25
Cyklan Totalt novis behöver tips och hjälp. Mountainbike 4
Mathew Pedaler och skor? Hjälp? Mountainbike 3
Pott behöver hjälp ang ramstrl på giant NRS? Mountainbike 3
jens.tinfors hjälp med komponentval Mountainbike 6
KraftWärk Hjälp!!! Däck nu Mountainbike 4
Mathew Schimano XT - Det smäller när jag växlar. Hjälp! Mountainbike 5
zafira Hjälp...7:an fungerar ej Mountainbike 8
UgO Hjälp! Mountainbike 1
lisis Hjälp med sdp pedaler! Mountainbike 8
appelo Hjälp med Cykelvärdering Mountainbike 1
philip Mek hjälp Mountainbike 1
swat HJÄLP MED TIPS OM CYKELSTRÄCKAN KIRUNA-NARVIK Mountainbike 3
matpih HJÄLP mig välja MTB-cykel. Mountainbike 15
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
tango välja slang och däck Mountainbike 28
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
Jonas P Att välja cykel, hur svårt kan det vara? Mountainbike 31
Patriksg Vilken cykel ska jag välja? Mountainbike 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.