Byte av framväxel

Har planer på att "byta upp" mig när det gäller framväxel på min cykel. Har tröttnat på min glappande växel. Är det någon som vet om man kan blanda komponenter ifrån olika modeller, typ kjedjeförare shimano Xt, växelreglage Lx och kransar Diore, eller måste man vara konskvent för att undvika problem?

/henrik
 
Är det någon som vet om man kan blanda komponenter ifrån olika modeller, typ kjedjeförare shimano Xt, växelreglage Lx och kransar Diore, eller måste man vara konskvent för att undvika problem?


Väldigt mycket går att blanda, men inte allt. På en framväxel t.ex. så måste man veta om det är en top- eller en bottom pull. (även om inte det har direkt med LX/XT att göra....)Utförande och ålder kan vara viktigare för funktionen än vilken klass det är på bitarna du sätter dit.
 
Tänk även på att om du skulle råka ha sjudelat kan en ny växel vara för smal eftersom den är anpassat till niodelat men det är bara att kolla upp klämmans diameter också och sen handla
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.